WALTER BENJAMİN’İN BAKIŞ AÇISINDAN RESİMDE DİYALEKTİK İMGE

Benjamin, “Pasajlar” (Arcades Project) adlı eserinde “diyalektik imge” kavramını; farklı yüzyıllara ait ve belli bir tarihsel andan koparılan imgelerin, nedensellik ilkesine göre bir araya getirilerek kümelenmesi olarak açıklar. Ancak buradaki ön koşul, bu kümelenmenin yığıntı nesneleri olarak değil, diyalektik düşünceyi esas alan, tarihin geride bıraktığı imgeleri, kendi iç çelişki ve çatışmalarıyla birlikte kümeleyen bir bakış açısının mutlak kılınması koşuludur. Dolayısıyla, görsel alan içerisinde kendisine yer bulan bu olgu, görsel sanatların çalışma alanına doğrudan girmektedir ve “resimde diyalektik imge” başlığı altında bir sorunsal olarak algılanmıştır. Benjamin’in “tarih ardında imgeler bırakır” şeklindeki düşüncesi, insanlığın kolektif bilincinde iz bırakan imgeler bağlamında ele alındığında; tarihin hem geçmiş, hem şimdiki zaman, hem de geleceğine ilişkin, görsel bir okuma alanı açması bakımında oldukça dikkate değerdir. Bu makalede, diyalektik imge kavramı, sanat tarihindeki kimi örnekler üzerinden gidilerek tarih, mit, alegori ve gerçekçilik gibi kavramlarla bir arada düşünülerek, hem sanat ürünü hem de sanatın tarihi bağlamında ele alınarak irdelenmiştir.

WALTER BENJAMIN'S PERSPECTIVE DIALECTICAL IMAGE IN THE PAINTING

Benjamin's concept of “dialectic image” in his “Passages” (Arcades Project); explain the clustering of images of different centuries and a certain historical moment, which are brought together according to the principle of causality. However, the pre-requisite is the condition that this point of view, which is based on dialectical thinking, rather than as agglomeration objects of this cluster, is an absolute convergence of the images that history left behind, together with its internal contradictions and conflicts. Therefore, this phenomenon, which is located within the visual field, directly enters the study area of the visual arts and is perceived as a problematic under the title of dialectic image. The idea that Benjamin’s leaves images behind history is considered in the context of images that leave marks in the collective consciousness of humanity; It is quite remarkable in terms of the fact that history opens a visual reading area for both the past, present and future. In this article, the concept of dialectical image is examined by taking some examples in the history of art into consideration with the concepts such as history, myth, allegory and realism.

___

Benjamin, Walter. (2014). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Berger, John. (1987). Sanat ve Devrim (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.

Berger, John. (2004). Görme Biçimleri (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Buck-Morss, Susan. (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin ve Pasajlar Projesi (F. Burak Aydar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Cohen, D. (2003). Hidden Treasures, What's so controversial about Picasso's Guernica? Erişim: 15.09.2016. (http://www.slate.com/articles/news_and_politics/the_gist/2003/02/ hidden_treasures.html. Türkçe Url: http://tr.wikipedia.org/wiki/Guernica_%28tablo%29).

Dellaloğlu, B. F., Odman, A., Yardımcı, S. (2007). Walter Benjamin’le Olağanüstü Haller. Cogito, 52, s. 21.

Kentridge, William. (2003). William Kentridge – “Interview Carolyn Christov-Bakargiev in conservation with William Kentridge” (T. Kırkıl, Çev.). New York: Phaidon.

Keuerleber, Eugen. (2005). Otto Dix: 1920’li Yıllardan Baskılar / ‘Savaş’; Otto Dix: Eleştirel Grafik 1920-1924 / Özgün Baskı ‘Savaş’ 1924. M. Haydaroğlu (Haz.). (B. Niedlein, M. Haydaroğlu Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Kosík, Karel. (2015). Somutun Diyalektiği (E. Kaya, Çev.). İstanbul: Yordam Kitap.

Krausse, Anna Carola. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü (D. Zaptcıoğlu, Çev.). Almanya: Literatür Yayıncılık.

Leppert, Richard. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü- İmgelerin Toplumsal İşlevi (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Lotman, Yuriy. M. ( 1999). Sinema Estetiğinin Sorunları-Filmin Semiyotiğine Giriş (O. Özügül Çev.). Ankara: Öteki Yayınevi.

Ollman Bertell. (2011). Diyalektiğin Dansı Marx’ın Yönteminde Adımlar (C. Saraçoğlu, Çev.). İstanbul: Yordam Kitap.

Picasso, Pablo. (2001). Picasso Konuşuyor. Dore Ashton (Der.). (M. Yılmaz- N. Yılmaz, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.

Sontag, Susan. (2008). Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş. Yurdanur Salman, M. Gürsoy Sökmen (Haz.). İstanbul: Metis Yayınları.

Teber, Serol. (1985). Picasso. İstanbul: De Yayınevi.

Thompson, A. K. (2013a). Particular New Forms of Realism (N. Örge. Çev.). E- Skop. Erişim: 24.06.2015. http://www.e-skop.com/skopbulten/isyanin-metalastigi-bir-cagda-walter- benjaminin-diyalektik-imge-kavrami/1089

Thompson, Andrew K. (2013b). Particular New Forms of Realism. Erişim: 24.11.2014. http://politicsandprotest.ws.gc.cuny.edu/files/2012/07/particular-new-forms-of-realism. doc