ÇAĞDAŞ FOTOĞRAFTA HAZIR-İMGE KULLANIMI

Hazır bir nesnenin olduğu gibi veya belirli bir müdahaleden sonra, bağlamından kopartılarak, bir sanat eseri olarak yeniden sunulmasının üzerinden yaklaşık bir asır geçti. Sanatla hayatı birleştirme ütopyasının en radikal önerisi olan hazır-nesne kullanımı hazır-imge kullanımını da kapsamakta hatta daha önce başlayarak sanat eserinde düşüncenin estetiğin önüne geçmesinin yolunu açmıştır. Bu makalede, hazır-imge kullanma tavrının avangard kökenleri incelendikten sonra çağdaş dönemde fotoğrafta hazır-imge kullanan sanatçılar incelenmiştir. Hazır malzemenin yüzyıllık süreç içindeki değişimi ve dönüşümü de makalede sorunsallaştırılmış dijital teknolojinin kullanımıyla değişen unsurun sadece malzeme olduğu belirlenmiştir. Çağdaş sanatın başlangıcı 1960’lı yıllar olarak kabul edilmiş, örneklendirmeler Pop Sanat ile başlanmış, Postmodern Sanat, Eleştirel Kavramsal Sanat, Çağdaş Savaş Fotoğrafı ve Vernaküler Fotoğraf ile sınırlandırılmıştır. Konuyu en iyi yansıtan örnek eserlerin derinlemesine incelemesinde de anlaşıldığı üzere, hazır-imge kullanımı çağdaş fotoğrafta oldukça yaygın durumdadır ve bunun nedenleri ile sonuçlarını anlamak bakımından çalışmanın oldukça yararlı olacağı düşünülmektedir.

USE OF READY-IMAGES IN CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY

It has been approximately a century since a ready-made was severed from its context as it was or after a certain intervention and represented as an art object. The use of ready-made, which is the most radical suggestion of the utopia of blending life with art, comprises the use of ready-images as well; its use indeed predates that of ready-images, which has led to thought predominating aesthetics in art works. This article examines the avant-garde roots of the attitude of ready-image use, delving into the artists that use ready-images in contemporary photography. Problematizing the change and transformation of ready material throughout the century, the article claims that the only aspect that has changed with the use of digital technology is material. It designates the beginning of contemporary art as 1960s and cites Pop Art works as first examples, limiting its scope to Postmodern Art, Critical Conceptual Art, Contemporary War Photography and Vernacular Photography. As can be seen in the in-depth analysis of sample art works that reflect the topic at their very best, the use of ready-images is highly widespread in contemporary photography; thus the article is believed to constitute a significant contribution in terms of understanding its causes and effects.

___

Alison, Irene. (2015). Revolution, Notes Towards a History of Mobile Photography. Roma: Postcart.

Antmen, Ahu. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.

Bajekal, Naina. (2018). Inside Saddam’s Iraq. Magnum Photos. Erişim: 21.6.2018. https:// www.magnumphotos.com/newsroom/politics/thomas-dworzak-saddam-hussein-tv-shots/

Benjamin, Walter. (2014). Brecht’i Anlamak (G. Işısağ, H. Barışcan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Bürger, Peter. (2009). Avangard Kuramı (E. Özbek, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.

Cotton, Charlotte. (2014). The Photograph As Contemporary Art. London: Thames & Hudson.

Danto, Arthur. (2010). Sanatın Sonundan Sonra (Z. Demirsü, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Darwent, Charles. (2008). How did Richard Prince produce the most expensive photograph ever?. Independent. Erişim: 21.06.2018. https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/ art/features/how-did-richard-prince-produce-the-most-expensive-photograph-ever- 850589.html

Dworzak, Thomas. (2002). Taliban. magnumphotos. Erişim: 15.10.2018. https://www.magnumphotos. com/newsroom/taliban-thomas-dworkzak/

Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). Rona, Z., Beykan, M. (Ed.). İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Hacking, Juliet. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü (A. Bozkurt, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

Milbrath, Sam. (2010). Contemporary Photography: An Informal Movement. fstopmagazine. Erişim: 14.10.2018. https://www.fstopmagazine.com/pastissues/43/milbrath.html

Orhan, Suzan. (2014). Periferik Vernaküler. (Yayınlanmamış Proje Defterleri). Sakarya, Türkiye.

Paijmans, Door Theo. (2018). The Iconic Fountain (1917) Is Not Created By Marcel Duchamp. seeallthis. Erişim: 02.01.2019. https://seeallthis.com/blog/the-iconic-fountain- 1917-is-not-created-by-marcel-duchamp/

Shinner, Larry. (2004). Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.

Time. (t.y.). Untitled (Cowboy). 100photos.time. Erişim: 20.06.2018. http://100photos.time. com/videos/richard-prince-cowboy