SANAT YAPITINDA BİÇİM, YAZI VE İÇERİK İLİŞKİSİ

İnsanın neyi, ne zaman ve nasıl yaptığı kimi zaman somut maddi kanıtlar kimi zaman mitler kimi zaman dini metin ya da söylemler kimi zaman da her üç yaklaşımı da kapsayacak perspektifle irdelenir. Günümüze değin yapılan araştırmalar çerçevesinde insan eliyle biçim kazanan ilk somut nesnelere Paleolitik Çağ’da (M.Ö. 2.000.000-10.000) rastlanmaktadır. İnsanların Geç Paleolitik Dönem’den (M.Ö. 60.000-10.000) başlayarak mağara duvarlarına, kaya yüzeylerine ve bedenlerine gerçekleştirdikleri betimlemeler (dövme sanatı) resim sanatının ortaya çıkan ilk biçimleridir. İnsan, yaşamını kolaylaştırmak için devamlı bir arayış içinde olmuştur. Bu arayış insanı geliştirmiş ve böylece gerçekleşen gelişim sürekli bir değişimi beslemiştir. Bu gelişim biçim, yazı ve içerik ilişkisinde de görülür. Bu çalışmada resim sanatı çerçevesinde biçim, yazı ve içerik arasındaki ilişki tanımlanarak irdelenmiş, geçirdikleri evreler belli başlı örnekler üzerinden incelenmiş, imge ve içerik bağlamında örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılmış böylece modern sanat içerisinde gösterdikleri gelişme, edindikleri yer ve kazandıkları boyut ortaya konmuştur.

THE RELATION BETWEEN FORM, WRITING AND CONTENT IN ART WORK

What people do, why, and when are scrutunized by myths, by evidences and by religious dicourse and sometimes by the perspectives that covers all of these means. In frames of studies conducted until our era, first concrete objects shaped by human hand appears during Paleolithic Era (B.C. 2.000.000-10.000). Starting from Late Paleolithic Period, (B.C. 60.000-10.000) human portrait on cave walls, rock surfaces and body art (tattoo) are the first examples of paint art. Human seeks tools to find a way to make his life easier since his existence. His search developed human and that development lead to change. This development can be seen in relation between writing and concept as well. In this study, form, writing and concept of paint art are analyzed and defined. Their developmental process are studied through some of the main examples of art and their conceptual and image related evaluations are also conducted. Thus, their development in art alongwith their status are also examined.

___

Aristoteles. (1987). Poetika (İ. Tunalı, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Arnold, Matthias. (1997). Henri de Toulouse – Lautrec (A. Antmen Çev.). İstanbul: ABC kitabevi yayınları.

Bağcı, S., Çağman, F., Renda, G. ve diğerleri. (2012). Osmanlı Resim Sanatı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Berger, John. (2017). Görme Biçimleri (C. Kayaş, Çev.). İstanbul: Yankı Yayınları.

Curtis, Gregory. (2017). Mağara Ressamları (H. Dikmen, Çev.). İstanbul: Redingot Kitap.

Niemann, Christoph. Erişim: 02.01.2019. http://www.christophniemann.com/portfolio/ sunday-sketches-2/

Çağla, Bilgehan. (2012). Bir İletişim Biçimi Olarak Göstergebilim. EUL Journal of Social Sciences (III:II) LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, s. 22-34.

Farthing, Stephen. (2014). Sanatın Tüm Öyküsü (G. Aldoğan, F. C. Çulcu, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.

Focillion, Henri. (2015). Biçimlerin Yaşamı (A. Tümertekin, Çev.). İstanbul: Janus Yayıncılık.

Foucault, Michel. (2010). Bu Bir Pipo Değildir (S. Hilav, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Friedell, Egon. (2006). Mısır ve Antik Yakındoğu’nun Kültür Tarihi (E. Kayaoğlu, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

Gombrich, H. Ernst. (2013). Sanatın Öyküsü (E. Erduran, Ö. Erduran, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Hughes, P. John. (2005). Diller ve Yazı (İ. Ulutaş, Y. Özçoban, Çev.). Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 2, İzmir. s. 339-354.

İslam Ansiklopedisi. Erişim: 02.01.2019. https://islamansiklopedisi.org.tr/nakkas-hasan- pasa

Kanar, Mehmet. (2007). “Nizami-i Gencevi” TDV İslam Ansiklopedisi. C.. 33. İstanbul. s. 183-185.

Köktürk, Ş., Eyri. S. (2013). Dilbilim ve Göstergebilim: Ferdınand de Saussure ve Göstergebilimi Anlamak. SAÜ Fen Edebiyat Dergisi, s. 123-136.

Leppert, Richard. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Lynton, Norbert. (2015). Modern Sanatın Öyküsü (C. Çapan, S. Öziş, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Malevich, Kazmir. (2013). Nesnesiz Dünya ‘Süprematizm’in Manifestosu (F. C. Tapan, Çev.). İstanbul: Dedalus Yayınları.

Oral, Bülent. (2015). Kavramsal Sanat Konulu Bir Sergiye Dönük Değerlendirmeler. ART-E Sanat Dergisi, 15, s. 1-26.

Pen Museum. Erişim: 02.01.2018. https://www.penn.museum/sites/iraq/?page_id=48#

Pinterest. Erişim: 02.01.2019. https://tr.pinterest.com/pin/637259415993469380/

Richter, Gisela. (1984). Yunan Sanatı (B. Madra, Çev.). İstanbul: Cem Yayınevi.

Rıfat, Mehmet. (2009). Göstergebilim’in ABC’Sİ. İstanbul: Say Yayınları.

Sözen, M., Tanyeli, U. (2017). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.

Tekin, Orhan. (2017). Sanatın Gerçeği: Abartı. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Ankara. s. 139-159.

Ziss, Avner. (2016). Estetik Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi (Y. Şahan, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

Wikipedia. Erişim: 02.01.2019. https://en.wikipedia.org/wiki/Napoleon_Crossing_the_Alps