ÇAĞDAŞ SANATTA ANITIN ÇÖZÜLÜŞÜ VE ARKA PLAN OLARAK ANITSALLIK

Anıt ve anıtsallık düşüncesi kendi varlık tabanını; çürümenin, bozulmanın, büyümenin ifadesi olan zamanın dışına yayarak, ebedi bir varoluş teması üzerinde yükselir. Zamanın dışında inşa edilen bu anlam alanı, bağlı bulunduğu nesnesinde zamanın görünürlüğüyle beraber, birbiriyle çelişen iki anlamı bünyesinde tutar. Modern ve sonrası dönemin varlık ve zamanı değişimin, dönüşümün ilkeleri etrafında sorgulamaları, bir hafıza mekânı olarak kendini kuran anıtın anlam yapısında yarılmaya neden olur. Bu makale, çağdaş dünyada anıt ve anıtsallık olgularını, sanatta ve felsefede değişen perspektiflerin ışığı altında sorgular.

DISSOCIATION OF MONUMENT IN CONTEMPORARY ART AND MONUMENTALISM AS A BACKGROUND

The idea of monument and monumentalism spreads its own base of existence out of time as an expression of decay, degradation and growth, and grows on a theme of eternal existence. This space of meaning that is build outside the time holds two conflicting meanings, together with the visibility of time in the object to which it is connected. The question of existence and time around the principles of change and transformation in the modern and post-modern era causes a split in the meaning structure of the monument that establishes itself as a memory space. This article examines the phenomena of monument and monumentalism in the contemporary world in the light of changing perspectives in art and philosophy.

___

Baker, Ulus. (2015). Dolaylı Eylem. İstanbul: İletişim Yayınları.

Barthes, Roland. (1996). Eiffel Kulesi (M. Rıfat, S. Rıfat, Çev.). İstanbul: İyi Şeyler Yayıncılık.

Bataille, Georges. (2014). Mimarlık. e-skop. Erişim:12.11.2018. https://goo.gl/zjEKie

Bektaş, Cengiz. (1973). Anıt Kavramı Üzerine Düşünceler. Mimarlık Dergisi, 117, s. 5-6.

Bourriaud, Nicolas. (2005). İlişkisel Estetik (S. Özen, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.

Ceylan, Erdem. (2015)(a). Modern Mimarın Anıt/-sallık Rehberine Giriş. Arredamento, 296, s. 69-78.

Ceylan, Erdem. (2015)(b). Modern Anıt Kültü Üzerine, Modern Anıt Kültü, s. 32-41. İstanbul: Daimon Yayınları.

Deleuze, G., Guattari, F. (2017). Felsefe Nedir (T. Ilgaz, Çev.). İstanbul: YKY.

Dery, Louise. (2008). Anıtlar Şimdiki Zamanda (İ. Uysal, Çev.). Doxa, 6, s. 8-23.

Dezeuze, Anna. (2014). Thomas Hirschhorn Deleuze Monument. London: Afterall Books.

Giddens, Anthony. (2004). Modernliğin Sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Kahn, Lois I. (2015). Anıtsallık. Arredamento, 296, s. 87-90

Krauss, Rosalind E. (2002). Mekana Yayılan Heykel. Sanat Dünyamız, 82, s. 101-110

Leger, Fernand. (1958). On Monumentality and Color by Fernand Leger, S.Giedon (Ed.) Architecture You and me-The Diary of a Development, s. 40-47. London: Harvard University Press.

McNay, Lois. (2012). Foucaultcu Beden ve Deneyimin Dışlanması, Cogito,70-71, s.315-332.

Mumford, Lewis. (1971). The Death of the Monument, J.L.Martin, B.Nicholson, N.Gabo (Ed.). Circle International Survey of Constructive Art, s. 263-270. New York: Praeger Publishers

Mumford, Lewis. (2013). Tarih Boyunca Kent (G. Koca, T. Tosun, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Musil, Robert. (2017). “Anıtlar”. e-skop. Erişim:12.11.2018. https://goo.gl/jzuAxn

Nora, Pierre. (2006). Hafıza Mekanları (M. E. Özcan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.

Özten, Ülkü. (2015). Mütevazi Bir Manifesto: Yeni Anıtsallık. Arredamento, 296, s. 79-85.

Proust, Marcel. (2015). Kayıp Zamanın İzinde (R. Hakmen, Çev.). İstanbul: YKY.

Riegl, Alois. (2015). Modern Anıt Kültü (E. Ceylan, Çev.). İstanbul: Daimon Yayınları.

Sert, J. L., Leger, F., Giedon, S. (2015). Anıtsallığın Dokuz Esası. Arredamento, 296, s. 86-87.

Vattimo, Gianni. (1995). Postmodernity and New Monumentality. RES: Anthropology and Aesthetics, 28, s. 39-46.

Vattimo, Gianni. (1999). Modernliğin Sonu (Ş. Yalçın, Çev.). İstanbul: İz yayıncılık.

Young, James E. (1992). The Counter Monument: Memory Against Itself in Germany Today. Critical Injury, 18 /2, s. 267-296.