FANTASTİK ANİMASYON SİNEMASINA TEMELLENEN SİNEMA TARTIŞMALARI

Fantastiğin kavramsal olarak değerlendirilmesi ister edebi olarak irdelenmeye çalışılsın, ister erken dönem pratiklerinin getirdiği kimi uygulamalarla açıklansın her iki durumda da fantastik meselesi oldukça ciddi bir hayal kurma durumudur. Sınırları olmayan bir imgesel görüngüler alanı sunar ve bu sınırsızlık hali kişiye kalıplar altına alınamayan hazlar yaşatır. Fantastik ile farklı alanlara, dünyalara geçme isteği; kişinin kaçış, özgürlük, bağımsızlık gibi ihtiyaç duyduğu kavramları kısa süreli de olsa sağlar. Fantastiği salt bir kavram olarak animasyon sinemasına konumlandırmak doğru değildir. Bu noktada fantastiğin ilişkili olduğu tartışmaları gündeme getirerek, fantastik animasyon sineması bağlantılı filmlerde yer alış şeklini incelemek gerekir. Fantastiğin gerçeklikle, mitsel anlatılarla, cinsiyet algılamalarındaki farklı yaklaşımlarıyla, bilimkurgu ve edebiyat alanıyla iç içe geçtiği tartışmalar konuyu içselleştirmek adına önemlidir. Literatür taraması ve betimsel analiz yöntemiyle oluşturulan bu araştırmayla birlikte, fantastik animasyon sinemasına temellenen tartışmalar, fantastik animasyon alanındaki örneklerin yansıttıkları duygunun sinema izleyicisinde ne tür bir özdeşleşme yarattığı gösterilmiştir. Araştırma, fantastik animasyon filmlerin daha iyi anlaşılması ve yorumlanması adına önemlidir.

CINEMA DISCUSSIONS BASED ON FANTASTIC ANIMATED CINEMA

Whether you try to examine the conceptual evaluation of fantastic as a literary form or describe it by some applications of early period practices; in both cases, the concept of fantastic is a very serious state of fantasizing. It presents an imaginary field of appearances without any boundaries, and this state of infiniteness brings pleasures that cannot be kept under any patterns. The desire of travelling to different areas and worlds with the help of fantastic; the desire to pass the world; provides the concepts that one needs such as escape, freedom, independence even for a shorter period of time. It is not accurate to position fantastic as a mere concept in animation cinema. At this point, it is necessary to examine the way in which fantastic is involved in movies linked with fantastic animated cinema by bringing about the discussions that fantastic is relevant. The discussions in which the fantastic is intertwined with reality, mythical narratives, different approaches to gender perceptions and the fields of science fiction and literature are important in terms of internalizing the matter. As a result of this research study which is established on the basis of literature review and descriptive analysis, the discussions based on fantastic animation cinema has shown the kind of identification caused by sensations of the examples in the field of fantastic animation cinema on the motion picture audience. This is an important study for the better understanding and interpretation of fantastic animation movies.

___

Badley, L., Palmer, R. B., Schneider, S. J. (2016). Dünya Sinemasında Akımlar. İstanbul: Doruk Yayınları.

Bolton, Christopher. (2007). The Mecha’s Blind Spot. Christopher Bolton, Istvan Csicsery ve Takayumi Tatsumi (Ed.). Robot Ghosts And Wired Dreams, s. 123-147. London: University of Minnesota Press.

Büker, Seçil. (2010). Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.

Chomsky, Noam. (2008). Medya Denetimi (E. Baki, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.

Çeliksap, Sefa. (2010). Avatar Filmine Estetik Düzlemde Bakmak. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 /1, s. 87-98.

Erdikmen, Arda. (2015). Rudolf Julius Arnheim. Özarslan Z. (Ed.). Sinema Kuramları-1, Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramcılar, s. 35-50. İstanbul: Su Yayınevi.

Etuş, Özlem. İ. (2006). Yazınsal Söylemde Fantastik Doku: Bilişsel-Biçemsel Bir Yaklaşım. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, s. 68-79.

Furby, J., Hines, C. (2014). Fantastik (S. Yavuz, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayınevi.

Güneş, Yavuz. (2012). Fantastik Öğeler İçeren Romanlar İçin Bir Tasnif Denemesi, Batman Üniversitesi Uluslararası Katılımlı Bilim ve Kültür Sempozyumu, Yaşam Bilimleri Dergisi, 1/1, s. 1251-1264.

Kaplan, N., Ünal, G. T. (2011). Bilimkurgu Sinemasını Okumak. İstanbul: Derin Yayınları.

Karadoğan, Ali. (2005). Postmodern Sinema mı Film mi?. İletişim Araştırmaları, 3/1-2, s. 133-160.

Karamollaoğlu, Aslı. (2012). Distopyan Filmlerde Mekân ve Zaman İlişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.

Lamarre, Thomas. (2009). The Anime Machine. London: University of Minnesota Press.

Masamune, S., Oshii, M. (1995). Ghost in the Shell [Anime], Japonya: Kôdansha

Mulvey, Laura. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu (Ed.). Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri, s. 211-229. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.

Napier, Susan. J. (2008). Anime (M. M. Başekim, Çev.). İstanbul: Es Yayınları.

Oskay, Ünsal. (2014). Çağdaş Fantazya. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.

Özarslan, Zeynep. (2015). Sinema Kuramları-1, Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramcılar. İstanbul: Su Yayınevi.

Propp, Vlademir. (1985). Masalın Biçimbilimi. İstanbul: Kent Basımevi.

Timisi, Nilüfer. (2010). Sinemaya Feminist Müdahale: Laura Mulvey’de Psikanalitik Seyirciden Teknolojik Seyirciye. Murat İri (Ed.). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar, s.161-186. İstanbul: Derin Yayınları.

Todorov, Tzvetan. (2012). Fantastik (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık.

Tomos, Ywain. (2013). The Significance Of Anime As A Novel Animation Form, Referencing Selected Works By Hayao Miyazaki, Satoshi Kon And Mamoru Oshii. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Aberystwyth University, Aberystwyth.

Yıldız, Selahattin. (2015). Vsevolod İllarionovich Pudovkin. Zeynep Özarslan (Ed.). Sinema Kuramları-1, Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramcılar, s. 59-106. İstanbul: Su Yayınevi.