Pedagojik korku sineması: Vampir ve kurt adam filmlerine psikoseksüel ve psikososyal gelişim basamakları açısından bir bakış

Bir sinema filmi, izleyiciyi tıpkı kolektif bir zihin gibi tek bir fantezide, tek bir hisle birleştirir bu ise izleyicilerin tamamını tek bir fert gibi analiz etme fırsatı verir. Diğer ifadesiyle bir filmin analizi aynı zamanda da kolektif psikolojinin analizidir. İnsan fizyolojisi aynılık gösterdiği gibi psikolojisi de benzerlik gösterir. İnsanlar benzer psişik gelişim basamaklarından geçer. Freud çocuk gelişim dönemlerini buna göre tanımlamıştır. İnceleyeceğimiz iki sinema sembolü de, vampir ve kurt adam, bunlardan oral, fallik ve ergenlik dönemleriyle ilişkili olarak açıklanacaktır. Öncelikle bebeklik olmak üzere tüm gelişim dönemi psikolojisi canavarlar, korku objeleri ve diğer fobik görüntülere kaynaklık yapar. Görsel açıdan bakıldığında, çocuklar elbette yine çocukluk dünyasına ait canavarlar yaratır ancak entelektüel ve estetik kapasite geliştikçe, bu canavarlar da gelişerek karakter sahibi olurlar. Hatta bazıları folklora, kültüre veya toptan medeniyete mal olurlar, bütün insanlığı temsil eden kolektif bir kimlik alırlar. İşte, vampirler ve kurt adamlar da insan kültürüne mal olan o canavarlardandır, bu yüzden de psikanalitik bir metafor olarak bize bizim hakkımızda çok şey anlatırlar. Psikososyal ve psikoseksüel gelişim basamaklarında insan evladının yaşadığı sıkıntıları sembolize ederek dillendirme bu anlatılardan birisidir. Ancak pedagojik bir bakış şimdiye kadar korku türünü ve bu türün analiz eden araştırmacıların çoğu defa teğet geçip, doğrudan değinmemiş oldukları bir yaklaşımdır.

Pedagogic horror Cinema: Psychosexual & psychosocial approach to vampire and werewolf movies from the point of child development

Movies unite their audience as one collective intellect and one psyche thus allowing researchers to consider all audience as one individual. In other words analysis of a film is also analyses the collective psychology too. Just as the human physiology human psychology is alike too and moves through the same psychological development stages. So Freud described five stages of child development. Two of these periods, the oral and, puberty periods, will be used to explain the symbolic expression of two cinema figures: The vampire and the werewolf Monsters in the mental mind originate from the visions and fantasies of the childhood psychology. Visually children create their monsters in childish style however since the intellectual and aesthetic capacity develops in the course of time these monsters develop too. Both in character and visual form their development and complexity goes to such extend that some becomes archetypal in character and becomes property of culture, folklore and even property of the complete humanity. Vampires and werewolves are also within the monsters of such manner. They tell much as a psychological metaphor of the human nature. A metaphor of such nature is the psychosexual and psychosocial stages of the childhood development. Also it should be noted that until now such perspective is mostly neglected by the critics and analysts of the horror genre.

___

  • Atayman V. (2004). Postmodern Kurtarıcılar s.12, İstanbul: Donkişot Yayınları.
  • Boll U. (2010) BloodRRayne: The Third Reich, Universal Home Entertainment, Kanada, Almanya, USA.
  • Campbell J. (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Sabri Gürses (çev.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Cartoon Network, Ben 10, Benwolf, Sezon 4, bölüm 31 (2010).
  • Chan-wook P. Yönetmen (2009), Thirst, Universal Studios Home Entertainment, Güney Kore.
  • Craven W. (2005), Cursed, Dimension Films, Almanya ve USA
  • Demirci T. T. (2006) Korku Sinemasının Psikanalizi, İstanbul: Es Yayınları, s. 111, 204, 206.
  • Fawcett J. (2001) Ginger Snaps, Copperheart Entertainment, Canada
  • Hockey L (2004) Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Simten Gündeş (çev.), s. 18, İstanbul: Es Yayıncılık.
  • Jung C. G. (2009) İnsan ve Sembolleri, Ali Nahit Babaoğlu (çev.), İstanbul: Okuyan Us yayınları, s. 78, 93.
  • Jung C. G. (2000) Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri, Kamuran Şipal(çev), s.238 İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Glazer H. Yönetmen (2008) Bitten in the Twilight, RHI Entetainment, Kanada.
  • Kaya, N.(2009) Psiko-Tarih s.102, Ankara: Abis Yayıncılık.
  • Nichols M. (1994) Wolf, Columbia Pictures Corporation, USA
  • Özakkaş T. (2004) Bütüncül Psikoterapi s. 120, 123, İstanbul: Litera Yayıncılıkb
  • Scognamillo G (2006) Canavarlar Yaratıklar Manyaklar, İstanbul: +1 Kitap, s. 53, PMP Basım Yayın Matbaacılık.
  • Semerci B (2010) Ergenlikte Gelişim ve Değişim, s.15, Popüler Psikiyatri, sayı 55 Mayıs.
  • Skal D J Yönetmen (2008) The Road to Dracula (Universal Studios Dracula Documentary), Universal Studios LA: ABD.
  • Spiering M. ve P. Yönetmen (2009) Daybreakers, Lionsgate ve Paradise Inc., Avustralya ve USA
  • Tura S M (2005) Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, İstanbul: Kanat Kitap, s. 20.
  • Yavuzlar B (2010) Karanlıkta Aşk: Giovanni Scognamillo, Marie Claire Türkiye, Ocak, No 60 s. 82.