Marilyn Monroe: Cinselliğin masumiyeti

Amerika Birleşik Devletlerinde yıldız oyuncu sistemine geçiş kademeli bir şekilde gerçekleşmiştir. Filmlerde adları bilinmeyen ilk dönem oyuncuları zamanla tanınmaya başlamıştır ancak izleyicilerin onlara ilişkin bilgileri filmlerle sınırlıdır. Bu durum ise izleyiciyle oyuncu arasında özdeşlik kurulmasına ve izleyicilerin onların profesyonel yaşamlarıyla daha fazla ilgilenmesine sebep olur. Yıldız oyuncuların günümüzdeki anlamıyla ortaya çıkışı ise izleyicilerin onların sadece profesyonel yaşamlarına değil, özel yaşamlarına da ilgi duymasıyla gerçekleşir. Bu aşamadan sonra filmler yıldız oyuncunun imgesini kullanarak ideolojik bir boyut kazanır. Yıldız oyuncuları izleyenler sadece onların bedenini görmezler aynı zamanda onların değerlerini de tüketirler. Çalışma kapsamında yıldız oyuncunun işlevlerinin neler olduğu, yıldızlarla izleyiciler arasındaki özdeşliğin nasıl kurulduğu, yıldız oyuncu imgesinin yaratılmasında izlenen yöntemlerin neler olduğu sorularına cevap verildikten sonra Marilyn Monroe’nun temsil ettiği değerler açıklanacaktır. Cinsellik 1950’lerin ve 1960’ların Amerika Birleşik Devletleri’nde en çok tartışılan konudur. Bu dönemde cinselliğe bakış açısındaki dönüşümler Marilyn Monroe’nun temsil ettiği değerlerle örtüşür. Bu döneme kadar cinsellik kamusal alanda tartışılmayan bir konuyken, Playboy dergisinin yayınlanmasına koşut olarak doğal bir unsur olarak algılanmaya başlar. Cinsellik ve saflık gibi bu döneme kadar zıt olduğu düşünülen iki kavram ise Marilyn Monroe’nun kişiliğinde beraber, uyum içinde yer alır. Marilyn Monroe bir yıldız olarak kendi kişiliğinde cinselliğin masumiyetini temsil eder.

Marilyn Monroe: The innocence of sexuality

Emergence of the star system was a slow and gradual process in the United States. Names of actresses/actors in the first period were known gradually but the information that audiences used to have about them was limited to movies. Getting to know actress/actor’s name created identification with them, and audiences became more interested in their professional lives. The emergence of the contemporary star corresponds to being more interested in not only the star’s professional but also private life. Afterwards, movies obtain an ideological dimension through using stars’ image. People watching stars do not only see stars’ bodies on the screen but also consume their values. The purpose of this study is to answer the questions of what the functions of a star are, how the idendification is created between stars and audiences, what methods are used to construct star’s image. After answering these questions, values represented by Marilyn Monroe are to be explained. During the 50s and 60s, sexuality was the most controversial issue in the United States. In that period, transformation in the perception of sexuality overlaped the values represented by Marilyn Monroe. Until this time, sexuality had not been discussed publicly. However after Playboy, sexuality was perceived as something natural. Sexuality and innocence, which used to be thought as two opposite terms, are represented harmoniously in Marilyn Monroe’s image. Marilyn Monroe as a star represents the innocence of sexuality.

___

  • Brownmiller, Susan, (1975), Against Our Will, Londra: Secker & Warburg, aktaran: Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Cook, P., (1999), The Cinema Book, BFI, BAS Printers Limited: Hampshire.
  • Cordova, R. (1982), “The Emergence of the Star System and the Bourgeoisification of American Cinema” aktaran: LaPlace, M, “Stars and the Star System: The Case of Bette Davis, içinde , The Film Studies Reader, (2000), Hollows, J, Hutchings P., Jancovich M., (ed), Arnold Publisher: Bodmin.
  • Cordova, R., (1991), “The Emergence of the Star System In America”, içinde: Stardom: Industry of Desire, (1991), Gledhill, C., (ed.), Routledge Books: Londra.
  • Dyer, R., (2000a), “Stars as Images”, içinde: The Film Studies Reader, (2000), Hollows, J, Hutchings P., Jancovich M., (ed), Arnold Publisher: Bodmin, ss. 121-124
  • Dyer, R. (2000b), “Living Stars”, içinde: The Film Studies Reader, (2000), Hollows, J, Hutchings P., Jancovich M., (ed), Arnold Publisher: Bodmin, ss. 128- 134.
  • Dyer, R. (2002), “Monroe and Sexuality”, içinde Turner, G (ed), The Film Culture Reader. Londra: Routledge.
  • Dyer, R. (2004), Stars, Londra: BFI Publishing.
  • Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Foucault, Michel, (1980), The History of Sexualty, New York: Vintage Yayınları,
  • akataran: Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Friedan, B. (1963), The Feminine Mystique, New York: W. W. Norton, akataran: Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Friedberg, A. (1982), “Idendification and the Star: A Refusal of Difference” içinde: Star Signs, Gledhill C (1982), British Film Institute Education Department: Londra.
  • Gagnon, J. H. ve Simon, William (1974), Sexual Conduct, Londra: Hutchinson, akataran: Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Gledhill, C., (1991), Stardom: Industry of Desire, Routledge Books: Londra, ss: xiiixx (önsöz).
  • Haris, T., (1957), “The Building of Popular Images: Grace Kelly and Marilyn Monroe”, içinde Stardom: Industry of Desire (1991), Christine Gledhill (ed.), Routledge Books: Londra.
  • LaPlace, M, (2000), “Stars and the Star System: The Case of Bette Davis”, içinde, The Film Studies Reader, (2000), Hollows, J, Hutchings P., Jancovich M., (ed), Arnold Publisher: Bodmin.
  • Mazzocco, R (1982), “The supply-side Star”, New York Review of Books, aktaran: Cook, P., (1999) The Cinema Book, BFI, BAS Printers Limited: Hampshire.
  • Stacey, J (1991), Feminine Fascinations: Forms of Identification in Star-Audience Relations, Christine Gledhill (Der), Stardom: Industry of Desire, Londra: Routledge Yayınları.
  • Whitman, Howard (1962), The Sex Age, Indianapolis: Bobbs Merill, akataran: Dyer, R. (2005), Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2. Baskı, Routledge: Abingdon.
  • Wilder, B. (Yapımcı), Wilder, B. (Yönetmen). (1955). Yaz Bekârı [Film]. Amerika: 20th Century-Fox