Aziz Nesin’in Toros Canavarı Oyununda Yapı, Mizah ve İroni

Toros Canavarı oyunu, Aziz Nesin’in kara mizah oyunlarından biridir. Oyunun başkişisi Nuri Sayaner’in kiracı-ev sahibi ve vatandaş-düzen çatışması arasındaki hikâyesi, mizah ve ironinin hâkim olduğu bir dille anlatılır. Üç bölüm, altı tablodan oluşan oyun kapalı biçimde yazılmıştır. Tahliye davasını kazandığı hâlde, yine de ev sahibi Ziya Çalakçı’nın evden çıkarma baskısı ve tehditleri karşısında, durumu şikâyet etmek üzere karakola giden Nuri Sayaner, hiç beklemediği bir sürprizle karşılaşır ve Toros Canavarı zannedilerek tutuklanır. Bu tutuklanma, Nuri Sayaner’in hayatının akışını değiştirecek, süresiz bir yalnızlığın kurbanı hâline gelecektir. Bu çalışmada, oyun, hem yapısal özellikleriyle hem de mizah ve ironi yönüyle incelenmiştir.

The Structure, Humor And Irony of Aziz Nesin’s in The Game of Toros Monster

The Toros Monster game is one of Aziz Nesin’s dark humor games. The story of Nuri Sayaner, the main actor of the game, between the tenant-host and the citizen-order conflict is told as a dominant mode of humor and irony. The game, consisting of three sections, six tables, is written off. Even though he won the eviction case, Nuri Sayaner, who went to the police station to complain about the situation in the face of the pressure and threats of the landlord Ziya Çalakçı, faces a surprise he had never expected and is arrested as a Toros monster. This arrest will change the course of Nuri Sayaner’s life and become a victim of an indefinite period of solitude. In this study, the game was studied with both structural features and humor and irony.

___

  • Arıkan, Y., Zaman. A’dan Z’ye Tiyatro Kılavuzu. Pozitif Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Cebeci, O., Komik Edebi Türler (Parodi, Satir ve İroni). İthaki Yayınları, İstanbul, 2016.
  • Çetişli, İ., Batı Edebiyatında Edebî Akımlar. Akçağ Yayınları, Ankara, 2001.
  • Çölaşan, E., Sevgilim istiyorsa diskoya da giderim. Hürriyet. (1 Mart 1987).
  • Dikici, A., Demokrat Parti döneminde iç güvenlik ve Türk polis teşkilatı. Gazi Akademik Bakış, 5 (3), Ankara, 2009.
  • Güler, Ç. ve Güler, B. U., Mizah, Gülme ve Gülme Bilimi. Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • Keskin, Y., Tiyatronun İlkeleri. Doruk Yayımcılık, İstanbul, 2008.
  • Küçükvar, A., Siyasi partiler ve sloganlar, İnanış, (28 Mayıs 2018). http://www.inanisgazetesi. com/haber-siyasi-partiler-ve-sloganlar-22406.html (31.07.2018)
  • Nesin, Aziz, Bütün Oyunları 2 (Toros Canavarı, Hadi Öldürsene Canikom). Nesin Yayınevi, İstanbul.
  • Özkırımlı, A., Türk Edebiyatı Ansiklopedisi. Cem Yayınevi, c. III, İstanbul, 1987.
  • Paker, Ö., Tiyatro Estetiği (Oyun Metninde Estetik Denge). Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2008.
  • Şişman, M., Kara mizah nedir? Kara mizah nasıl yapılır? Kara mizah örneği. Milliyet. (25.01.2018). http://www.milliyet.com.tr/kara-mizah-nedir--kara-mizah-nasil-yapilir-- kara-mizah-ornegi-molatik-913/ (01.08.2018)
  • Yavuz, Ü., Demokrat Parti İktidarı Döneminde İstanbul’a İlişkin İmar Politikaları ve Faaliyetleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İstanbul, 2008.
  • Yüksel, A., Aziz Nesin tiyatrosunda birey ve toplum. Çağdaş Türk Tiyatrosundan On Yazar, Mitos-Boyut Yayınları, İstanbul, (Tarihsiz).