UKKİḬA ŞEHRİ VE KATİPLER

Anadolu'da yaşamış ve büyük bir uygarlık kurmuş olan Hititler kendi dillerini çiviyazısı ile binlerce kil tablet üzerine uygulamışlardır. Kral yıllıkları, siyasal antlaşmalar, hukuki metinler, yönetim ile ilgili yönerge metinleri, dini metinler: dua metinleri, ayinler, bayram törenlerine ait metinler, fal ve büyü metinleri olarak sınıflandırılmakta olan bu tabletlere Hitit çiviyazısını kazıyanlar katiplerdir. Hititler'in başkenti ?attu?a'da otuz iki tahta tablet katibi ile birlikte elli katip görev almıştır. Bu katipler katip okullarında eğitim alarak yetiştirilmekteydiler. Toplam 375 işareti olan Hitit çiviyazısının öğrenilmesi zor olduğundan dolayı eğitime küçük yaşlarda başlamışlardır. Eğitimlerini tamamlayan katiplere başkent arşivinde depolanması ya da birçok yere dağıtılması için yüzlerce tableti birkaç kez kopyalattırdıkları bilinmektedir. Bu meslek babadan oğla geçmekteydi. Hitit toplumunda saygın aileler tarafından seçilmekteydi. Önasya'daki devletlerin ve vasal devletlerin krallarıyla yapılan yazışmaları, kraliyet buyruklarını, arazi bağışlarını ve davalarda verilen hükümler gibi kaydetme işlerini yaptıklarından dolayı bu meslekte güvenilir olmak son derece önemliydi. Hitit katiplerinin adları, bazen soyağaçları ve de denetçileri tabletlerin kolofonlarından öğrenilmektedir. Adını Hitit çiviyazılı metinlerden öğrendiğimiz Ukki?a şehri yalnızca üç metnin kolofonunda geçmektedir. Bu kolofonlardan Kizzu?atna Kralı Pilli?a'nın Ritüeli'nin katibi Lili-?al?a'nın, adı yalnızca kolofonda geçen katip Pi?a-mu?a'nın ve de Bronz Tablet katibi ?al?aziti'nin Ukki?alı olduğunu, babasının adının ise Lupakki olduğu öğrenilmektedir. Bu şehrin adının sadece katiplerle bağlantılı olmasından dolayı katip yetiştirmede önemli bir merkez olduğunu göstermektedir

UKKIḬA CITY AND SCRIBES

Hittites who had lived in Anatolia and established a great civilization applied their own language through cuneiform on thousands of clay tablets. The scribes were the ones to carve the Hittite cuneiform on such tablets which were classified as King annuals, political treaties, legal texts, regulations on directive texts, religious texts: prayer texts, rituals, texts narrating the feast ceremonies, texts of the auguries and sorceries. In Ḫattuša, the capital city of Hittites, fifty scribes, thirty two of which were wooden tablet scribes, were assigned. The scribes were being trained in scribe schools. Since it was difficult to learn the Hittite cuneiform which had 375 figures in total, the training was being given in childhood. It’s known that the scribes, after completing their training, had to copy hundreds of tablets for being archived in the capital city archive or for being circulated to several places. The profession was being handed down from father to son. It was being selected by exclusive families of the Hittite society. Credibility in the profession was very important since the scribes were recording the correspondences with the kings of the Asia Minor states and vassals, kingdom decrees, grant land and verdicts of the cases. The names of the Hittite scribes and sometimes their pedigrees and inspectors were being acquainted from the tablet colophons. The name of Ukkiḭa city which we know from Hittite cuneiform tablets can be seen only in three text of “colophon”. From these “colophons”, the name of Lili-ṷalṷa who is the scribe of Kizzuṷatna King Pilliḭa’s ritual, was the scribe of Piḫa-muṷa who can only be seen in “colophon” and was Ḫalṷaziti who is the scribe of Bronze tablet, and it was learnt that the name of the father was Lupakki. It can be thought that this city was important center for educating scribe since of the name of city only related with scribe

___

  • BECKMAN 1983: G.M.Beckman, Mesopotamians and Mesopotamian Learning at Ḫattuša, JCS 35, 1983: 97-114.
  • BECKMAN 1996: G.M.Beckman, Hittite Diplomatic Texts, Atlanta-Georgia 1996.
  • BRYCE 2002: T.Bryce, Hitit Dünyasında Yaşam ve Toplum, Ankara 2002.
  • BRYCE 2005: T.Bryce, The Kingdom of the Hittites, New York 2005.
  • ERTEM 1973: H.Ertem, Boğazköy Metinlerinde Geçen Coğrafya Adları Dizini, Ankara 1973.
  • KARASU 1995: C.Karasu, Some Considerations on Hittite Scribes, ArAn 1, 1995: 117-121.
  • KARASU 1997: C.Karasu, Hattuša-Boğazköy Arşiv-Kitaplık Sistemleri Üzerine Bir İnceleme, ArAn 3 (Emin Bilgiç Anı Kitabı), 1997: 215-238.
  • DEL MONTE-TISCHLER 1978: G.F.del Monte- J.Tischler, Die-Orts und Gewässernamen der hethitischen Texte, Répertoire Géographiquedes Textes Cunéiformes 6, Wiesbaden 1978.
  • LAROCHE 1971: E.Laroche, Catalogue des textes hittites, Paris 1971. Supp. RHA 30, 1972: 94- 133; RHA 33,1975: 68-71.
  • DEL MONTE 1992: G.F.del Monte, Répertoire Géographique des Textes Cunéiformes 6/2, DieOrts und Gewässernamen der hethitischen Texte, Supplement, Wiesbaden 1992.
  • OTTEN 1988: H.Otten, Die Bronzetafel aus Boğazköy. Ein Staatsvertrag Tuthaliias IV., StBoT Beiheft 1, Wiesbaden 1988.
  • SAVAŞ 2013: S.Özkan Savaş, Hitit Dili ve Yazısı, Aktüel Arkeoloji Dergisi Sayı 36, 2013: 36-53.
  • SINGER 2002: I.Singer, Hittite Prayers, Brill 2002.
  • TORRİ 2008: G.Torri, The Scribes of the House on the Slope, (6. Uluslararası Hititoloji Kongresi Bildirileri), SMEA 49-50, 2008: 771-782.