ALMANYA DOĞUMLU TÜRKİYE GENÇLİĞİNDE DİNİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR

II. Dünya Savaşı'nın Avrupa'da yol açtığı tahribattan sonra hızlı bir kalkınma sürecine giren Batı Avrupa ülkeleri, kendi işgücü arzlarındaki eksiklikleri, daha az gelişmiş olan güneydeki komşu ülkelerden karşılamaya çalıştılar. Batı Avrupa ülkelerini dışarıdan işgücü almaya iten etkenlerin başında II. Dünya Savaşı'nın yol açtığı insan kaybından kaynaklanan demografik özellikler ve sanayileşmenin hız kazanmasıyla meydana gelen ekonomik büyüme gibi nedenlerdi. Bundan dolayı Avrupa ülkelerinde yaşanan işgücü açığının kapatılmasına yönelik misafir işçi programı başlatılmıştı. 1 Eylül 1961'de Türk- Alman işgücü sözleşmesinin ardından süreç hız kazanmıştı. 1974 yılında gerçekleştirilen aile birleşmeleriyle birlikte, Almanya'nın sosyal, kültürel, ekonomik açıdan Türkiye'den daha iyi bir seviyede oluşu Türkiyeli göçmenlerin yaşamını Almanya'da bu tarihten sonra daha kalıcı bir niteliğe dönüştürmüştür. Almanya'ya 12 Eylül 1980 darbesinden sonra kitlesel anlamda bir göç daha yaşanmış ve Alman toplumuyla birinci kuşaktan başlayan kısmi sosyal-kültürel etkileşim sonraki kuşaklarda daha da artmıştır. Bu çalışmamızda din sosyolojinin din ve toplum etkileşiminden hareketle Almanya'da doğan Türkiyeli göçmen gençlerin dini inançları, pratikleri, gündelik hayattaki dini değerlerin, kuralların yeri ve önemi, değişen sosyal koşullar bağlamında çözümlenmeye çalışılmıştır. 1960'lı yıllarda başlayan dış göç sonucunda bugün Almanya doğumlu çok sayıda genç bulunmaktadır. Bu gençlerin sosyalleşmeleri hem kendi hem de farklı mekânlarda gerçekleşmektedir. Bu etkileşim sonucunda Türkiyeli göçmen gençlerin dini tutum, davranışları dönüşmektedir

THE RELIGIOUS BEHAVIOR AND ATTITUDE OF GERMANYBORN TURKISH YOUTH

After the destruction of the World War II in Europe, western countries engaged in a rapid development process have tried to respond the labor gap in their markets taking advantage of their under-developed neighbors. The first and foremost motive that drove western countries to import labor force is the demographic qualities that emerge from the human loss, and the economic growth due to the acceleration of the industrialization period. Because of these conditions, the guest-worker campaign was launched in order to meet the labor gap prevalent in European countries. The process was expedited after the TurkishGerman cooperation agreement which was signed on September 1, 1961. In line with the family unifications in 1974, the fact that Germany was in a better condition than Turkey in terms of its social, cultural and economic aspects stabilized the phenomenon of Turkish immigrants in Germany as a permanent reality. After the September 12, 1980 coup in Turkey another massive migration took place which followed up with the socio-cultural interaction in the posterior generations that had flourished in the German society at the early beginning. In our study, the religious practices of the Turkish youth born in Germany, their values of every-day life, significance and place of the religious rules have been analyzed in terms of the interaction between religion and society within the scope of the sociology of religion. Since the emigration after 1960s, there has been a huge number of Germany-born Turkey’s youth. The socialization of these youth is realized bilaterally both in their own places and others. As a result of this interaction, it is observed that Turkish immigrant youth’s religious attitude and behavior are changing

___

  • Abuzer, C.(2010).Üniversite Gençliğinin Değişen Din Anlayışı. İstanbul: İpek Yayın Dağıtım.
  • Adıgüzel, Y. (2004). Kimliğin Korunmasında ve Üretilmesinde Türk Derneklerinin Rolü Almanya/Köln Örneği.Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altıntaş, İ. (2003). Dış Göç Sosyo-Kültürel Değişme ve Din: Almanya’da Köln Bölgesinde Dini Yetkililerce Verilen Fetvalar Bağlamında Türk İşçilerinin Dini Yaşayışları Üzerine Bir Din Sosyolojisi Araştırması. Yayınlanmmamış Doktora Tezi. Kayseri:Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, Ö. (1998). Kur’ân’da Kader ve Özgürlük, Kur’an Mesajı, İlmi Araştırmalar Dergisi. I:4.
  • Bayyiğit, M.(2011). Gençlik ve Din. Konya: Yediveren Kitap. BAMF (Göç ve Mülteciler Federal Dairesi) www.bmi.bund.de, 20 Nisan 2015
  • Bourdieu, P. (2005). Pratik Nedenler. İstanbul: Hil Yayın.
  • Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Coştu, Y. (2013). İngiltere’deki Türk-Müslüman Göçmenler Dini Organizasyonlar. Çorum: Lider Matbaacılık.
  • Çem, M. (2011). Dersim merkezli Kürt Aleviliği : Etnisite, Dini İnanç, Kültür ve Direniş İstanbul : Vate Yayınları.
  • Davis, F.(1997). Moda, Kültür ve Kimlik.Çev. Arıkan, Ö. İstanbul:Yapı ve Kredi Bankası Yayınları. DESTATIS.(Almanya İstatistik Kurumu), https://www.destatis.de, 23 Şubat 2014).
  • DİB (2014).Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Doğan, M.S. (2001). Batı Avrupa’da Türk Gençlerinin Din Algılaması ve Dini Davranışları. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Erdoğan, M. (2014). 11 Eylül’den Sarrazin’e Almanya’da Sosyal ve Siyasal Bağlam İçinde İslam. Almanya’da Müslümanlar. Ed: Bulut, Y. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Esgin, M. (2012). Hırıstiyanlık’ta Noel Bayramının Ortaya Çıkışı ve Türkiye’deki Yansımaları. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2: 2.
  • Güllü, İ. (2003). Almanya’daki 3. Kuşak Türk Gençlerinin Dini Tutum ve Davranışları-Köln ÖrneğiYayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günay, Ü. (2003). Göç Din ve Değişme: Batı Avrupa’daki Türk İşçileri Örneği.Bilimname. 3.
  • Gündüz, Ş.“Dinler Tarihi Açısından Kürtaj”, (Çevrimiçi), http://www.sdplatform.com. 17 Nisan 2015.
  • Güngör, Ö. (2012).1.5 ve 2. Nesil Türk Gençlerinin Ailede Dini Sosyalleşmeleri: New Jersey, USA Örneği, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [AÜİFD]. 53:2.
  • HUGO. (2013). Euro-Turks Barometre. Avrupa Kamuoyu Araştırmaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi
  • İMMV-SAM (1999).Türk Gençliği 98: Suskun Kitle Büyüteç Altında. Konrad Adenaur Vakfı.
  • Kaya, A., Kentel,F. (2005).Euro Türkler Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Köprü mü Engel mi?.İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıçer, M. E. (1981). İslâmda Aile Plânlaması.Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. XXIV.
  • Kirman, M. A. (2005).Din ve Sekülerleşme. Adana:Karahan Kitabevi.
  • Korkmaz, A. (2010). İslami Eşcinsellik Algısında Çağdaş Kırılmalar. Uluslararası Sempozyum’da Sunulan Bildiri. 26-28 Kasım: Samsun.
  • Korkmaz, A. (2011).Göç ve Din. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Korkut, Ş. (2008). Batı Düşüncesinde İslam ve Hz Muhammed (s.a.s) İmajı Genel Bir Okuma M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi. 34.
  • Koştaş , M. (1995). Üniversite Öğrencilerinde Dine Bakış. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Kuşüzümü Kıvanç, H. (2010). Yapım Teknikleri Açısından İstanbul Minareleri.Vakıf Restorasyon Yıllığı: Restorasyon, Konservasyon, Arkeoloji, Sanat Yıllığı.1.
  • Marshall, G. (2003). Sosyoloji Sözlüğü. Çev. Akınhay,O.,Kömürcü, D. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özdalga, E. (2014).Kimlik Denklemleri : Türkiye’nin Sosyo-Kültürel Anlam Haritası Üzerine.Çev.
  • Tuncel, S. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özlem, D. (2001). Weber’de Bilim ve Sosyoloji.İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara:Araştırma Yayınları.
  • Religion Monitor (2008), “Religion Monitor 2008 Muslim Religiousness in Germany”, (Çevrimiçi) www.bertelsmann-stiftung.de. 20 Ağustos 2014.
  • SEKAM (2013). Türkiye’de Gençlik. İstanbul: SEKAM Yayınları.
  • Serdar, M. (2008). Semavi Dinlerde Dört Büyük Melek (Cebrail, Mikail, İsrafil, Azrail. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 13:2.
  • Soysaldı, M. (1996). “Kur’an-ı Kerime Göre Ahiret İnancı”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.1.
  • Standen, A. (1990). Bilim Kutsal Bir İnektir.Çev. Dağıstanlı, B. İstanbul: Çıdam Yayınları.
  • Triandafyllidou, A.(2010).Muslims in 21st Century Europe: Structural and Cultural Perspectives. Ed. Triandafyllidou, A. New York: Routledge.
  • Trigg, R. (2004). Akılcılık ve Bilim : Bilim Her Şeyi Açıklayabilir mi. Haz. Şener,İ. İstanbul:İzdüşüm Yayınları. World Value Survey 2010-2014.http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp, 15 Ağustos 2016
  • Yaka, A. (2011). Sosyal Değişme: Türk Modernleşmesi, İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Yılmaz, M. A. (2003). Hıristiyan Almanların İslam ve Müslümanlar Hakkındaki Düşünceleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.