ÇAĞDAŞ LİF SANATÇILARI PERSPEKTİFİNDEN DİASPORA OLGUSU

İnsanlar tarih boyunca farklı sebeplerdendolayı bulundukları ana vatanlarını terk etmekzorunda kalmışlardır. Yüzyıllardan bu yanagerçekleşen göç hareketleriyle birlikteyaşanan süreçte ulusal kimlikten diasporikkimliklere kadar uzanan değişim, günümüzdehala tartışılan ve araştırılan önemlikonulardan biri olmuştur.Dünyanın farklı yerlerinde oluşturulandiaspora ile birey üzerinde ‘kimlik’, ‘kültür’,‘kabul görme’ gibi faktörlerin değişim vedönüşüme zemin hazırlaması sosyal bilimlerinbirçok alanının da araştırma konusu olmuştur.Ayrıca sanatın farklı disiplinlerinde desanatçıların diaspora temasını yapıtlarınataşıdıkları görülmektedir.Diaspora kavramından yola çıkarak buçalışmada, “Stories of Migration:Contemporary Artists Interpret Diaspora”isimli sergideki çağdaş lif sanatçılarının‘öteki’, ‘bellek’ ve ‘kimlik’ kavramlarınınetkisini, kültürün önemli bir parçası olantekstil teknik ve malzemesi aracılığıyla sanatanasıl yansıttıkları eserleri üzerindenokunmaya çalışılmıştır.İzleyiciye üzerinde düşünmesi gereken sorular soran altı misafir ve otuz sekiz jürionayından geçmiş sanatçıların eserleriarasından sekiz farklı yapıt ele alınmıştır.Araştırmanın örnekleri ele alınırken farklıkültürlerden birey ya da toplulukların yaşadığıdiasporik kimlik deneyimi göz önündebulundurulmuş ve bu örnekler üzerindenanaliz ve yorumlar yapılmıştır.Araştırmada serginin gerçekleştiği TheGeorge Washington Üniversitesi (ABD) veTekstil Müzesi’nden elde edilen veriler ilesanatçıların yapıtları çalışmanın görseldoküman kısmını oluştururken, alan yazındaise kitap, tez, makale, internet kaynakları gibiaraçlardan yararlanarak genel taramayapılmıştır.

THE DIASPORA CASE FROM CONTEMPORARY FIBER ARTISTS' PERSPECTIVE

Throughout history, people have had to leave their homeland, for which they paid for different reasons. In this process, occurring along with migrations for centuries, the change from national identities to diasporic identities has been one of the significant topics stil discussed and investigated now a days. With the diasporas created in different parts of the world, the fact that factors such as 'identity', 'culture', and 'acceptance' pave the way for change and transformation in individuals has been investigated in many areas of Social sciences. Moreover, it is observed that Artists also carry the theme of diaspora to their works in different disciplines of art. Based on the concept of diaspora, in this study, it was attempted to analyze how contemporary fiber artists in the exhibition "Stories of Migration: Contemporary Artists Interpret Diaspora" reflected the effect of the concepts 'other', 'memory,' and 'identity' on art through textile techniques and materials, which are an important part of the culture, over their works. In this study conducted to raise awareness, the historical truths, physical destruction, and prejudgment in the art world, where different textile materials and techniques are used and which finds the modern-day odd, are visually discussed. Among the works of artists approved by six guests and thirty-eight jury members, who asked the viewers questions to be thought over, eight different works were addressed. While addressing the samples of the study, the diasporic identity experiences of individuals or communities from different cultures were considered, and analyses and reviews were performed on these samples. While the data obtained from the United States of America the George Washington University and Textile Museum, where the exhibition was held, and works of artists constituted the visual documents of the study, the general review of the literature was conducted using means such as books, theses, articles, and internet resources.

___

Acar, S., Önemli S. (2018). “Çağdaş Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Halı”, Researcher: SocialScience Studies, 6(4).s.340-362.

Adıgüzel, Y. (2020). Göç Sosyolojisi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Aslan, E. (2020). “Toplumsal Bellek ve Kimlik: Amerikan Figüratif Resmine Bir Bakış”, SDÜ Art-e Sanat Dergisi, 13(20), s. 33-51.

Aslan, A. (2020). “Dijital Diaspora ve Kültürel Kimlik: Türkiye’de Yaşayan Çerkez Gençlerle Derinlemesine Bir Görüşme”, Akdeniz İletişim Dergisi, 34, s. 66-82.

Aksoy, Z. (2012). “Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), s. 292-303.

Braziel J., Mannur A. (2003). Nation, Migration, Globalization: Points of Contention in Diaspora Studies,

in: J. E. Braziel, A. Mannur (eds), Theorizing Diaspora: A Reader, Massachusetts: BlackwellPublishers.

Berwick, Carly. (2011). Stranger in America. New York: BurnetEditions.

Braziel, J. E. and Mannur, A. (2007). Nation, Migration, Globalization: Points of Contention in Diaspora Studies. Theorizing Diaspora: A Reader (J. E. Braziel & A. Mannur Ed.). Oxford: BlackwellPub.

Cengiz, S. (2010). “Göç, Kimlik ve Edebiyat”, Journal of World of Turks, 2(3), s. 185- 193.

Cohen, R. (1997). Global Diasporas: An Introduction, Londra: UCLPress.

Çeber, T . (2018). “Plastik Sanatlardaki Üretimlerde Ele Alınış Biçimiyle Göç Olgusu”. Sanat ve Tasarım Dergisi , (22), s. 97-109.

Girgin, F. (2017). “Sanatta Göç Teması”, International Journal of Social and Humanities Sciences( IJSHS), 1 (1), s. 54-75.

Göker, G. (2015). Göç Kimlik Aidiyet Kültürlerarası İletişim Açısından İsveçli Türkler, Konya: Literatürk Academia Yayınları.

Hall, S. (1998). Kültürel Kimlik ve Diaspora. J. Rutherford (Der.) Kimlik: Topluluk/ Kültür/ Farklılık İçinde Ankara: Sarmal Yayınları.

Hornby, A.,S. (2001). Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Oxford: Oxford University Press.

Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü, (Çev. Osman Akınay ve Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

International Organizationfor Migration. (2009). Göç Terimleri Sözlüğü. Editör: Perruchoud R, Redpath J. İsviçre, IOM Publications.

İçduygu, A., Sirkeci, İ., Aydıngün, İ. (1998). Türkiye’de İçgöç ve İçgöçün İsçi Hareketine Etkisi, Türkiye’de İç Göç. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, s. 205–44.

Koçak, Y., Terzi, E. (2012). “Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri”, KAÜ-İİBF (Kafkas Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler) Dergisi, 3(3), s. 163-184.

Nar, M., Ş. (2019). Kültürel Kimlik Sorunsalı: Görecelik mi, Evrenselcilik mi? Yoksa Uzlaşı mı?, , Antropoloji, 37, s. 72-80.

Parin, S. (2019). “Toplumsal Bellekte Göç Olgusu: Türkiye Deneyimi”, Journal of International SocialResearch, 12(65), s. 683-689.

Turney J. (2009).The Culture of Knitting, 1.Edition, Oxford:,BergPublishers.

Toprak, M. (2019). “Değişmeyen Kimliğin Değişen Toplumsal Olgusu”, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1), s. 110-123.

Tötölyan, K. (1996). “Rethinkingdiaspora (s): StatelessPower İn The Transnational Moment”. Diaspora, A Journal of Transnational Studies, 5 (1), s. 3–36.

Görsel 1-2. Çeber, T. (2018). Plastik Sanatlardaki Üretimlerde Ele Alınış Biçimiyle Göç Olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi , (22), 97-109.

Görsel 3-4-5. Erkayhan, Ş.,Ödekan, A. (2008). Almanya’da yeni nesil Türk sanatçılar ve hayali vatan: Türkiye, İTÜDERGİSİ/b, 5(1), 20-30.

Görsel 6-20.“Stories of Migration: Contemporary Artists Interpret Diaspora” Sergi Kataloğu, 2016, ABD.