MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MAKAMSAL, MODAL VE TONAL DİZİ BİLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Araştırmanın amacı mesleki müzikeğitiminde öğrenim gören öğrencilerin;makamsal, modal ve tonal dizileri işitsel vegörsel olarak tanıma düzeylerini belirlemektir.Öğrencilerin makamsal, modal ve tonaldizilere hâkimiyetini ölçmek için kullanılantestler, kaynak taraması yapılarak ve uzmangörüşleri alınarak geliştirilmiştir. Araştırmanınçalışma grubunu oluşturan 2018-2019 öğretimyılı Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim FakültesiGüzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik EğitimiAna Bilim Dalı güz dönemi son sınıf öğrencilerine bir ders saati boyunca bu işitselve görsel testler uygulanarak öğrencilerinmakamsal, modal ve tonal dizileri tanımadakibaşarıları ölçülmüştür. Araştırma grubuöğrencilerinin modal dizileri tanımakta tonalve makamsal dizilere oranla daha az yeterliolduklarının yanı sıra dinledikleri modal diziörnek eserlerinin en yakın makam dizilerinebenzettikleri de gözlemlenmiştir. Dizieğitiminde modal dizilerin tanınmasının eserindizi yapısını tanıyabilmede, farklı müziktürlerini seslendirmede, notasyonuna doğrudonanımla aktarabilmede, Türk ve Batıçalgıları ile çalabilmede ve farklı türdekimüzik eserlerinin benzer/yakın dizilerinikullanarak yeniden yaratmadaki önemiüzerinde durulmuştur.

COMPARISON OF MUSIC TEACHER CANDIDATES' INFORMATION ON MICROTONAL, MODAL AND TONAL SCALES

The aim of the research is that students studying in vocational music education; to determine auditory and visual recognition levels of microtonal, modal and tonal scales. Tests used to measure students' mastery of microtonal, modal and tonal scales were developed by reviewing literature and taking expert opinions. The success of the students in recognizing microtonal, modal and tonal scales was measured by applying these auditory and visual tests to the last year students of the 2018-2019 academic year, Gazi University, Gazi Education Faculty, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education, which constitutes the study group of the research. It was observed that the students in the research group were less competent in recognizing modal scales than tonal and microtonal scales, on the side that they compared the modal scale sample works they listened to to the closest microtonal scales. The importance of recognizing the modal scales in scale education in recognizing the scale structure of the piece, voicing different types of music, transferring it to its notation with the right key, playing with Turkish and Western instruments, and recreating different types of musical pieces using similar/akin scales has been emphasized.

___

Aktüze, İ. (2010). Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Elhankızı, A. (2008). Müziğin Temel Kuramları. Konya: Eğitim Akademi.

Gazimihal, M. R. (1961). Musıki Sözlüğü. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Hacıev, P. (2016). Temel Müzik Teorisi. İstanbul: Pan Yayıncılık.

İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Karadeniz, E. (2012). Türk Musikisinin Nazariyat ve Esasları. İstanbul: İş Bankası Yayınları.

Michels, U., ve Vogel, G. (2013). Müzik Atlası. (Çev. S. Uçar). İstanbul: Alfa.

Nayir, A. E. (2015). Importence of mode tetrachords in the tonal and modal music education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 560-565.

Ottman, R. W. (1996). Music for Sight Singing. USA: Prentice-Hall.

Özgür, Ü., ve Aydoğan, S. (2012). Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram I. Ankara: Gazi Kitabevi.

Özgür, Ü., ve Aydoğan, S. (2015). Gelenekten Geleceğe Makamsal Türk Müziği. Ankara: Arkadaş Yayınevi.

Özkan, İ. H. (2010). Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri. İstanbul: Ötüken.

Sachs, C. (1965). Kısa Dünya Musikisi Tarihi. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Say, A. (2001). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Saygun, A. A. (1956). Musiki Nazariyatı. İstanbul: Maarif Basımevi.

Selanik, C. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık.

Sözer, V. (1996). Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Stetina, T. (1987). Heavy Metal Lead Guitar Volume 2. Milwaukee: Hal Leonard Publishing Corporation.

Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Turabi, A. H. (2004). Musiki. İstanbul: Litera.

Yavuzoğlu, N. (2012). Caz Müziğinde Akor Dizileri. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Dmitri Shostakovich Waltz No. 2 (Video). (2009). https://www.youtube.com/watch?v=mmCnQDUSO4I (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

Il est bel et bon Pierre Passereau (Video). (2013). https://www.youtube.com/watch?v=_oOfKoUlxFg (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

Laus Trinitati-Hildegard von Bingen (Video). (2014). https://www.youtube.com/watch?v=6KUICvzM6DQ (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

Perihan Altındağ Sözeri Benliyi Aldım Kaçaktan (Video) (2014). https://www.youtube.com/watch?v=s7aJwwKm31o sayfasından erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

Rossini: William Tell Overture: Final (Video). (2008). https://www.youtube.com/watch?v=c7O91GDWGPU&t=98s (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

SIFANAGME 8-Hüseyni Pesrev, Lâvtaci Andon(Video). (2010). https://www.youtube.com/watch?v=doydLbW3ivw (Erişim Tarihi: 01.03.2019).

Görsel 1. Özkan, İ. H. (2010). Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri. İstanbul: Ötüken.

Görsel 2. Yavuzoğlu, N. (2012). Caz Müziğinde Akor Dizileri. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Görsel 3. Hacıev, P. (2016). Temel Müzik Teorisi. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Görsel 4. Nayir, A. E. (2015). Importence of mode tetrachords in the tonal and modal music education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 560- 565.