Sürrealizm ve Reklamcılıkta Ortak Bir Yöntem Olarak Bilinçaltının Kullanılması

1920’li yıllardan itibaren Avrupa’da etkili olmaya başlayan sürrealizm, farklıalanlardan birçok sanatçıyı etkilemiştir. Sürrealist sanatçılar Freud’un psikanaliz yönteminikullanmış, bilinçaltının derinliklerini eserlerine yansıtmaya çalışmışlardır. Bilinçaltınınderinlikleri ve davranışlar üzerindeki etkisi, reklamcılık alanında da üzerinde araştırmalaryapılan ve ciddi çalışmaların yapıldığı bir alan olmuştur. Özellikle tüketicilerin satınalma kararları üzerindeki etkililiği pazarlama ve reklamcılık stratejilerinde etkin birşekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sanat akımlarından biri olan sürrealizm vereklamcılıkta bir yöntem olarak bilinçaltının kullanılmasını ele almaktır. Bu çalışmada; veritoplama ve kaynak tarama yöntemleri kullanılmıştır..

Use of Consciousness for a Common Method in Surrealism and Advertising

Surrealism has been influential in Europe since 1920’s, influencing many artists from different fields. Surrealist artists used Freud’s psychoanalytic method and tried to reflect the depths of his subconscious in his works. The depth of consciousness and its effect on behavior has become a field of research and serious work in advertising. In particular, the effectiveness of consumers on purchasing decisions is being used effectively in marketing and advertising strategies. The aim of this work is to examine the use of consciousness as a method in surrealism and advertising, one of the artistic trends. In this study; data collection and source scanning methods were used.

___

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık: İstanbul.
  • Babacan, M. (2012). Nedir Bu Reklam?. Beta Basım: İstanbul. (2. Baskı) (4. Basım)
  • Breton, A. (2009). Sürrealist Manifestolar. Altıkırkbeş Yayın: İstanbul.
  • Çeken, B., ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık. Say Yayınları: İstanbul.
  • Öztürk, Ş. (Editör). (2007). Freud ve Çağdaş Sanat. (Çev. Begüm Kovulmaz) Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık: İstanbul.
  • Güler, H. (2008). Algıların Ötesi: Bilinçaltı Reklamcılık Bilinçaltı Reklamcılığın Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Jung, C. G. (2016). İnsan ve Sembolleri, Kabalcı Yayıncılık: İstanbul.
  • Kapar, S. (2010). Resimde Sembolik İmgelemi Oluşturan Psikolojik Etkenler, Sanat Dergisi. S.43-46.
  • Lindstrom, M. (2014). Buy.ology. Optimist Yayınları: İstanbul.
  • May, R. (2013). Yaratma Cesareti. Metis Yayınlar: İstanbul.
  • Maddox, Conroy, (1997) “Only chaos within one gives birth to a Dancing Star”, Surrealism: Surrealist Visuality, Staffordshire: Keele University Press
  • Passeron, R. (1982). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi, (Çev.) Sezer Tansuğ. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Sullivan L. (2000). Satan Reklam Yaratmak. MediaCat Kitapları: İstanbul. (6. Baskı)
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. Yorum Sanat Yayınevi: İstanbul.
  • Yavuz, Ş. (2006). Reklam ve Popüler Kültür. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi.
İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1983
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi