Autobiographical truth refecting the social truth of male and female subjectivity in Charles Dickens’s no thoroughfare

Charles Dickens'in pek az ki§i tarafından bilinen sevgilisi Nelly’nin hayat hikayesi incelendiğinde ortaya çikan önemli bir konu toplumda kadın cinsinin şekillenmesi sorunsahmn anne baba ve 90cuk iligkisiyle baglantih olarak Nelly’nin hayatında yansıdıgi olacaktır. Oysa ki cemiyet hayatında bir 90cuğun oznelliğini olugturan toplumun koyduğu kurallardır. Bir başka deyigle, 90cugun doğduğu ortam, dtinya ya da toplum daha önceden yapılandinlmi§tır. Bu durum bireyin özgtir veya “ger9ek” bir ki§ilik sergilemesini order. Kaldı ki, eğer bahsi ge9en toplum Viktorya dönemi toplumu ise kadinlann öznellik gelisjmi erkeklerden 90k daha sorunlu ola- caktır, zira erkek egemen toplumlarda kadınlann erkekler kadar ayncahkları yoktur. Annesin- den ve anneannesinden ona ge9en mesleği oyunculugu icra eden Nelly’nin Dickens'in tiyat- roya ilgi duymasında özellikle 1850’lerden sonra büytik etkisi olmugtur. Bu makale Nelly’nin hayatında da görtilebileceği gibi anne-kız ili§kisiyle bağlantih bir §ekilde 90cuğun özgtir ya da baskı altında tutulmus. bir birey olarak kendi öznelini olugturması konusunu Dickens’ No Tho­ roughfare adh oyunu ile iligkilendirerek ele alır. Oyun kadınlann cinsiyetleri temek alınarak toplumda nasıl tanımlandıklannı irdeler. Oyunda Nelly’nin oyuncu olan annesine ve iki kız kardeşine benzer özellikler gösteren kadın karakterlerin Viktorya dönemi kadınlrı için geçerli kurallar doğrultusunda nasıl özenlliklerinin oluşturulduğu gösterilmektedir. Aynı zamanda oyun zalim, duygusuz ve erkek egemen zihniyeti temsil eden erkek cinsine kar§i şefkat, sempati ve yogun duygusalhkla hareket eden, hem de paragöz kadın cinsinin yaygin olarak kabul gören bu ozelliklerinin Viktorya kadınlan tarafından nasıl yansıtıldıginı açiğa çikrır

Chacrles Dickens'in no thoroughfare adlı oyununda otobiyografk gerçekliğin sosyal bir gerçeklik olarak kadın ve erkek öznelliğini yansıtması

When Charles Dickens’ less known partner Nelly’s life story is scrutinized it can be seen that her life refects the problematic theme of female subject formation linked with parental relation. In the social world, however, it is the laws of the society that determine the subjectivity of a child. In other words, the world the child exposed to is already interpreted and/or formulated. This forecloses the possibility of becoming either a free or a ‘true’ subject. Moreover, the subject formation of women in society is more problematic than men since they do not have the privileges men have in the patriarchal society, particularly in the Victorian society. Nelly being an actress, a profession she inherited from her mother and her grandmother had an undeniable infuence on Dickens’ interest in drama especially after 1850s. This paper dwells on mother- daughter relationship with respect to the child’s perception of subject as an independent being or as a restricted being as seen in Nelly’s life and explores its traces in Dickens’ play, No Thoroughfare. The play indicates how females are defned in terms of their sexuality in society. In the play, female characters, who are fctional refections of Dickens’ partner, Nelly, her mother and two actress sisters demonstrate subject formation by confning them to the role of Victorian ladies, and displays the widely accepted association of femininity with compassion, sympathy, intense emotional state as well as their mercenary side against unfeeling, cruel and patriarchal mindset represented by the male characters.

___

  • Armstrong, F. (1990). Dickens and the concept of home. London, England: UMI Research Press.
  • Cain, L. (2008). Dickens, family, authorship: psychoanalytic perspectives on kinship and creativity. Aldershot, England: Ashgate.
  • Çelikkol, A. (2011). Romances of free trade: British literature, laissez-faire, and the global nineteenth century. New York, NY: Oxford University Press.
  • Dickens, C., & Collins W. (2013, October 3). No Thoroughfare: A Drama [correct frst edition] 1867. Retrieved from _____http://home.earthlink.net/~bsabatini/Inimitable- Boz/etexts/No_Thoroughfare_correct_frst_ed.html>
  • Ingham, P. (1992). Dickens, women and language. New York, NY: Harvester Wheatsheaf.
  • Johnson, E., & Johnson E. (1964). The Dickens theatrical reader. London, England: Victor Gollancz Ltd.
  • Lubitz, R. (1996). Marital power in Dickens’ fction. London, England: Peter Lang.
  • Nayder, L. (2002). Unequal partners: Charles Dickens, Wilkie Collins and Victorian authorship. London, England: Cornell University Press.
  • Sadrin, A. (1994). Parentage and inheritance in the novels of Charles Dickens. Cambridge, England: Cambridge UP.
  • Tomalin, C. (1991). The invisible woman. New York, NY: Alfred A. Knopf.