Manzaralı Oda : Atay Evi’nden egzotik manzaralar

Gaziantep’te 19. Ytizyıldan itibaren konutlarda yer alan duvar resimleri konusunda 9ah§ma- mızın ba§hca amacı bir90gu günümüze ula§mami§ ya da harap olmus. resimlerin tamtılmasidır. Gaziantep tarihi ve külttirel mirası hakkında 90k sayıda yayın olmakla birlikte resimler hak- kında az bilgi bulunması, günümüze ula§mi§ resimli evlerin özel mtilkiyete bagh olarak yeteri kadar korunamaması Antep evlerindeki resimlerin ele ahnmasim gerekli kılmigtır. Antep’te resimleriyle birlikte günümüze ula§abilmi§ evler sınırh sayıdadır. Nazaretyan Konagi ile Atay ailesine ait evler bunlar arasında resimleriyle dikkati çekmekle birlikte bu şaş§marmzda özellikle Antep’in önemli ve köklti ailelerinin baginda gelen Atay ailesinden Mehmet Hayri Atay Evi’nin resimleri üzerinde durulacaktır Antep’te günümüze ula§mi§ duvar resimleri incelendiğinde, İstanbul manzaraları, Fenerbahçe Feneri, Kız Kulesi gibi Istanbul simgeleri,neresi olduğu saptanamayan manzaralar, deniz görünümleri,fgürlü kompozisyonlarla Avrupa kentlerinden kesitler dikkati çeker.

A room with a view: Egzotic landscapes from Atay House

The main aim of this study is to introduce Gaziantep, Mehmet Hayri Atay house wall-paint­ ings which were produced in the 19th and early 20th centuries. Although there are a number of publications on the historical and cultural heritage of Gaziantep, it has become a necessity to deal with the wall-paintings of Antep particularly as there is little information on them. In some buildings, wall-paintings grab the attention. Here, the wall-paintings found in Mehmet Hayri Ataty house will be introduced. In Antep, when the wall-paintings that could reach today are examined, the wide range of thematic repertoire can easily be observed. Along with Istanbul landscapes, which had been one of the main themes of wall-paintings since 18 th century, the depictions of some structures such as the Fenerbahçe Lighthouse, and the Maiden’s Tower, which were the landmark’s of 19 th century Istanbul, seascapes and pastoral landscapes whose exact location couldn’t be identifed, fgurative depictions, and landscapes that were identifed as Europe prove the variety of themes in these paintings

___

  • Akpolat, M.S. (2001). Developments in House Architecture in the Western Part of Southeastern Anatolia after Tanzimat Reforms. EJOS IV, 1-26.
  • Ba§gelen,N. (1999). Dünya Kültür Mirasında Gaziantep, Arkeoloji ve Sanat Yayrnları.
  • Çam, N. (2006). Turk Kültür Varhklan Gaziantep Envanteri 27, Ankara, Türk Tarih Kurumu Yayinlan.
  • Çelik,Z. (2005). §ark'in Sergilenişilstanbul.Tarih Vakfı Yayınlan.
  • Eldem, S.H. (1984). Türk Evi /Osmanlı Dönemi c.I ,TA.Ç. Vakfı Yayınlan.
  • Eldem, S.H. (1993). Türk Evi ve Biz, İstanbul, Türk Evleri Koruma Derneği Yayınlan.
  • Germaner,S. ve Z. Inankur. (1989). Oryantalizm ve Türkiye, istanbul,Tiirk Kiiltiiriine Hizmet Vakfi Sanat Yayınlan.
  • Kalender,E. (1999). Gaziantep Abdülkadir Kimya Evi Duvar Resimleri, Ankara
  • Özendes,E. (2004).Sebah&joaillier''den Foto Sebah’a Fotoğrafta Oryantalizm. İstanbul: Yapı Kredi Yaymaları.
  • Renda, G. (1997). Painted Decoration In The 19th Century Ottoman Houses: Damascene Connection. Corpus D’Archeologie Ottomane, Zaghouan, 91-105.
  • §ahin Tekinalp, P. (2007). Geleneksel Antakya Evlerinde Yer Alan Boyalı Naki§lar Üzerine Bir Değerlendirme. Ba§kent’ten Akdeniz’e Ula§an Bezeme Programı. ADALYA X, 369-386.
  • §ahin Tekinalp,P (2010). Links between Painting and Photography in Nineteenth-Century Turkey. History of Photography 34/3, 291-299.
  • §ahin Tekinalp,P (2013). “Palais du Trocadéro in Ayntab/Antep”, 14th Uluslararası Türk Sanation Kongresi Kitabı, Ankara, 679-686.
  • §ivgm, H. (1997). 19.Yüzyılda Gaziantep, Ankara, Gaziantep Biiyiik §ehir Belediyesi , Ankara, Gaziantep Biiyiik §ehir Belediyesi Yayınlan.
  • Weber, S. (2002). Images of Imagined Worlds/Self-image and Worldview in Late Ottoman
  • Wall Paintings of Damascus. The Empire in the City.Arab Provincial Capitals in the Late Ottoman (eds. J.Hanssen,Th.Philipp, St.Weber), Beirut,BTS 88,145- 171.