“Bavul Müze ile Sosyal Bilgiler” Projesi Kapsamındaki Tasarım Süreçlerine İlişkin Öğrenci Deneyimleri
Araştırmanın temel amacı “Bavul Müze ile Sosyal Bilgiler” projesi kapsamında gerçekleştirilen tasarım atölyelerindeki tasarım süreçlerine ilişkin, bu süreçlerde yer alan öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu atölye tasarım sürecine katılan toplam 21 ortaokul 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. “Bavul Müze ile Sosyal Bilgiler” projesi kapsamında ortaokul 5. sınıf öğrencilerine yönelik 3 ayrı tasarım atölye çalışması (tablet yazma, müzik aleti tasarlama ve kıyafet oluşturma) gerçekleştirilmiştir. Tasarım atölyelerinde üretilecek ürünlerin içeriği ve tasarım sürecinin nasıl gerçekleştirileceği önceden katılımcılara anlatılmıştır. Tasarım sürecinde kullanılacak araç-gereçler katılımcılara hazır bir şekilde sunulmuştur. Tasarım süreçleri araştırmacılar tarafından yürütülmüştür. Araştırmada yöntem olarak durum çalışması kullanılmıştır. Tasarım atölyeleri sonucunda katılımcıların görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla alınmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmış, veriler tablolarla ifade edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcılar atölyelerden zevk aldıklarını, konuyu daha kolay öğrendiklerini, sosyal bilgiler dersinin kendileri için keyifli hale geldiğini belirtmişlerdir
EXAMINATION OF THE OPINIONS OF STUDENT ON DESIGN PROCESSES IN THE SCOPE OF “BAGGAGE MUSEUM AND SOCIAL STUDIES” PROJECT
The basic purpose of the present study was to determine the opinions of the students about the design processes in the design workshops performed in the scope of the “Baggage Museum and Social Sciences” project. A total of 21 secondary school students who were at the 5th Grade and who participated in the workshop design process were included in the Study Group. Three different design workshops (writing tablets, designing musical instruments, and creating clothes) were organized for secondary school 5th Grade students in the scope of the “Baggage Museum and Social Studies” project. The contents of the products that would be produced in the design workshops and how the design process would be performed were explained to the participants before the study was initiated. The tools that would be used in the design process were presented to the participants in a ready-made fashion. The design processes were run by the researchers. The case study design was used as the method in the study. After the design workshops were completed, the opinions of the participants were collected with semi-structured interview forms. The descriptive and content analyses were used in analyzing the data that were obtained. The data are expressed in tables. As a result of the study, the participants stated that they enjoyed the workshops, learned the subject more easily, and that the social sciences class became enjoyable for them.
___
- Alım, M. (2012). Coğrafya dersleri için materyal tasarımı. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 73-84.
- Ata, A. (2017). Etkili video ders çekim ve tasarım sürecinin incelenmesi: bir model önerisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
- Çoban, M. & Göktaş, Y. (2013). Üç boyutlu sanal dünyalarda öğretim materyalleri geliştiren tasarımcıların karşılaştıkları sorunlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 275-287.
- Danışan, K. (2013). Tasarım sürecinde, öğrencilerin yaratıcılığını etkileyen faktörler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
- Demirkan, H. & Hasırcı, D. (2009). Hidden dimensions of creativity elements in design process. Creativity Research Journal, 22, 228-235.
- Durusoy, O. (2019). Öğretim materyali tasarım sürecini matematik öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Garvin, W.L. (1964). Creativity and design process. Journal of Architectural Education (1947-1974), 19, 3-4.
- Gökçe, N. (2009). Genel fiziki coğrafya dersinde öğretim materyali hazırlama projesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 20, 20-41.
- Koç, C. (2011). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme üzerindeki etkileri. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 28-37.
- Larsen, L. J. (2018). Juicing the game design process: towards a content centric framework for understanding and teaching game design in higher education. Educational Media International, 55(3), 231-254.
- Lee, J. S. & Jirousek, C. (2015). The development of design ideas in the early apparel design process: a pilot study. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 8(2), 151-161.
- Meb (2018). 2023 eğitim vizyonu, Retrieved from: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
- Özdemir, C. D. (2013). Lisans düzeyinde moda tasarımı eğitimi alan öğrencilerin tasarım sürecinde etkilendikleri faktörlere ilişkin görüşler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sünbül, A.M. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri (5.baskı). Konya: Eğitim Kitabevi.
- Tekin, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin model oluşturma etkinliği tasarım süreçleri ve etkinliklere yönelik görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Ünal, Ç. & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5.sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197- 212.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.