Çokkültürcülüğe Karşı Kültürlerarasıcılık Tartışmaları Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme: Çokkültürcülük İflas mı Etti?

Ulusal istikrar için bir tehdit olarak algılanmasının etkisiyle, Batı’daki kültürel çeşitlilik olgusuna karşı başlangıçta sergilenen genel yaklaşım, (devlet himayesindeki) baskın kültürü empoze eden ve dolayısıyla farklılıkları inkâr eden asimilasyoncu politikalar çerçevesindeyken, bu politikalara yönelik artan muhalefet sonrasında kültürel farklılıkları tanımaya yönelik bir yaklaşım olarak bazı ülkelerde çokkültürcü devlet uygulamaları ortaya çıkmaya başlamıştır. Bugün gelinen noktada Batılı ülkelerdeki çokkültürcülük uygulamalarının başarısız olduğu yönünde farklı düzlemlerde birtakım tartışmalar yürütülmekte ve bu anlayış yerine farklı kültürel gruplar arasında diyalogu ve etkileşimi daha çok ön plana çıkaran kültürlerarasıcılık anlayışının benimsenmesi gerektiği yönünde görüşler savunulmaktadır. Bu çalışma, özellikle göçmenler odağında, bu iki anlayış etrafında sürdürülen güncel tartışmaları ele almayı ve çokkültürcülük anlayışının iflas etmiş bir devlet politikası olup olmadığına dair eleştirel bir analizde bulunmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda ilgili bilimsel literatürde yapılan analizlerdeki sorunlu yorumlar üzerine de odaklanılmıştır.

A Critical Evaluation of the Interculturalism versus Multiculturalism Debates: Has Multiculturalism Failed?

As it perceived as a threat to national stability, the initial general approach to the phenomenon of cultural diversity in Western countries was within the framework of assimilationist policies that imposed (state-mandated) the dominant culture and denied cultural differences, but after the increasing opposition to these policies, multiculturalist practices started to emerge in some countries as an approach to recognizing cultural differences. In recent years, there have been some debates on different platforms that multiculturalist practices in Western countries have failed, and so instead of this approach, it is argued that interculturalism, which emphasizes dialogue and interaction between different cultural groups, should be adopted. Especially within the focus on immigrants, this study aims to evaluate the current debates around these two approaches and to make a critical analysis of whether multiculturalism is a failed state policy or not. In accordance with this purpose, it focuses on the problematic evaluations in the analyses made in the relevant scientific literature.

___

  • Banting, K., Kymlicka, W. (2006). Multiculturalism and the welfare state: Setting the context. K. Banting ve W. Kymlicka (Ed.), Multiculturalism and the welfare state: Recognition and redisribution in contemporary democrasies (ss. 1-45). Oxford: Oxford University Press.
  • Banting, K., Johnston, R., Kymlicka, W., Soroka, S. (2006). Do multiculturalism policies erode the welfare state? An empirical analysis. K. Banting ve W. Kymlicka (Ed.), Multiculturalism and the welfare state: Recognition and redisribution in contemporary democrasies (ss. 49-91). Oxford: Oxford University Press.
  • Barry B. (2001). Culture and equality: An egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge: Polity Press.
  • Cantle, T. (2012). Interculturalism: The new era of cohesion and diversity. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Carle, R. (2006). “Demise of Dutch multiculturalism”, Society, Cilt: 43, Sayı: 3, 68-74.
  • Council of Europe (2008). White paper on intercultural dialogue: Living together as equals in dignity. Strasbourg: Council of Europe.
  • Gozdecka, D. A., Ercan, S. A. ve Kmak, M. (2014). “From multiculturalism to post-multiculturalism: Trends and paradoxes”, Journal of Sociology, Cilt: 50, Sayı: 1, 51-64.
  • Güllüpınar, F. (2014). “Almanya’da göçmen politikaları ve Türkiye’li göçmenlerin trajedisi: Yurttaşlık, haklar ve eşitsizlikler üzerine”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 1, 1-16.
  • Heath, A. ve Demireva, N. (2014). “Has multiculturalism failed in Britain?”, Ethnic and Racial Studies, Cilt: 37, Sayı: 1, 262-280.
  • Heywood, A. (2021). Political ideologies: An introduction. London: Red Globe Press.
  • Huntington, S. (2004). Who are we? The challenges to America’s national identity. New York: Simon&Schuster Paperbacks.
  • Joppke, C. (2017). Is multiculturalism dead?: Crisis and persistence in the constitutional state. Cambridge: Polity Press.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık: Azınlık haklarının liberal teorisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2010). “The rise and fall of multiculturalism? New debates on inclusion and accomodation in diverse societies”, International Social Science Journal, Cilt: 61, Sayı: 199, 97- 112.
  • Kymlicka, W. (2012). Multiculturalism: Success, failure, and the future. Washington: Migration Policy Institute.
  • Kymlicka, W. (2015). The essentialist critique of multiculturalism: Theories, policies, ethos. V. Uberoi ve T. Modood (Ed.). Multiculturalism rethought: Interpretations, dilemmas and new directions (ss. 209-249). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Kundnani, A. (2002). “The death of multiculturalism”, Race & Class, Cilt: 43, Sayı: 4, 67–72.
  • Levey, G. B. (2012). “Interculturalism vs. multiculturalism: A distinction without a difference”, Journal of Intercultural Studies, Cilt: 33, Sayı: 2, 217-224.
  • Mansouri, F. Modood, T. (2020). “The complementarity of multiculturalism and interculturalism: theory backed by Australian evidence”, Ethnic and Racial Studies, Cilt: 44, Sayı: 6. 1-20.
  • May, P. (2016). “French cultural wars: Public discourses on multiculturalism in France (1995-2013)”, Journal of Ethnic and Migration Studies, Cilt: 42, Sayı: 8, 1334-1352.
  • Meer, N., Modood, T. (2012). “How does interculturalism contrast with multiculturalism”, Journal of Intercultural Studies, Cilt: 33, Sayı: 2, 175-196.
  • Modood, T. (2014). Çokkültürcülük: Bir yurttaşlık tasarımı. Ankara: Phoenix Yayınvevi.
  • Nathan, G. (2010). Social freedom in a multicultural state: Towards a theory of intercultural justice. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Nussbaum, M. C. (2003). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Okin, S. M. (1999). Is multiculturalism bad for women?. J. Cohen, M. Howard & M. C. Nussbaum (Ed.). Is multiculturalism bad for women: Susan Moller Okin with respondents (ss. 7-24). Princeton: Princeton University Press.
  • Ossewaarde, M. (2014). “The national identities of the ‘death of multiculturalism’ discourse in Western Europe”, Journal of Multicultural Discourses, Cilt: 9, Sayı: 3, 173-189.
  • Schierup, C.-U., Alund, A. (2011). “From paradoxes of multiculturalism to paradoxes of liberalism: Sweden and the European neo-liberal hegemony”, Journal for Critical Education Policy, Cilt: 9, Sayı: 2, 125-142.
  • Taylor, C. (2006). Yanlış anlaşmalar: Cemaatçi-liberal tartışması. (Ed. A. Berten, P. D. Silveira ve H. Pourtois). Liberaller ve Cemaatçiler (ss. 77-104). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Taylor, C. (2008). Benliğin kaynakları: Modern kimliğin inşası. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Taylor, C. (2012). “Interculturalism or multiculturalism?”, Philosophy&Social Criticism, Cilt: 38, Sayı: 4-5, 413-423.
  • Turner, B. S. (2006). “Citizenship and the crisis of multiculturalism”, Citizenship Studies, Cilt: 10, Sayı: 5, 607-618.
  • Walzer, M. (2006). Liberalizmin cemaatçi eleştirisi. (Ed. A. Berten, P. D. Silveira ve H. Pourtois). Liberaller ve Cemaatçiler (ss. 253-273). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Zizek, S. (2007). The universal exception. London: Continuum.
Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi-Cover
  • ISSN: 2148-1237
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1941
  • Yayıncı: Türk Kooperatifçilik Kurumu