ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTSEL OYUN TASARLAMA VE UYGULAMA DURUMLARI

Bu araştırmanın amacı, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğretim sürecinde eğitsel oyun tasarlama ve uygulama aşamalarındaki durumlarının ortaya çıkarılması ve bu tekniğine yönelik görüşlerinin alınmasıdır. Bu amaç kapsamında araştırmanın deseni incelendiğinde, durum çalışmasına uygunluk gösterdiği belirlenmiştir. Çalışma grubunu, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde 2017-2018 bahar yarıyılında okutulmakta olan öğretmenlik uygulaması dersini alan 9 fen bilgisi; 9 sosyal bilgiler olmak üzere toplamda 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adayların öğretim sürecinde eğitsel oyun tekniğini uygulamalarının gözlemlenebilmesi için Sömen ve Akcanca’nın (2018) geliştirmiş oldukları 31 maddelik ‘Eğitsel Oyunları Değerlendirme Gözlem Formu’ ndan (EODGF) yararlanılmıştır. Bunun yanında adayların bu tekniğin uygulanmasına ilişkin görüşlerinin belirlenebilmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretim sürecinde eğitsel oyunların kullanımına ilişkin 6 saatlik verilen eğitim sonrasında, belirlenen konu ve kazanım kapsamında adaylardan eğitsel oyun tasarlamaları istenmiştir. Her öğretmen adayının tasarladığı eğitsel oyunun gözlenmesi 2 uzman tarafından ayrı gözlem formlarıyla yapılmıştır. 31 madde bulunan EODGF’nin her bir maddesi üçlü derecelendirme (gözlendi, kısmen gözlendi, gözlenmedi) kriteri ile değerlendirilmiştir. Ayrıca uygulama sürecinin sonunda öğretmen adaylarının, yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla sürecin tamamına ilişkin görüşleri alınmıştır. Görüşme formundan elde edilen verilerin açıklanması için açıklayıcı ve çıkarımsal kodlar kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel oyunu tasarlarken, daha çok eğitsel oyunu konu ile ilişkilendirmede ve etkin katılımı sağlayacak nitelikte oyun tasarlamada zorlandıkları belirlenmiştir. Adaylar tasarladıkları oyunları uygulama aşamalarında ise daha çok sınıf kontrolünü sağlama, materyal seçimi, oyunun kurallarını uygulama konusunda sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir. Gözlem sonucunda elde edilen bulgulara göre, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel oyun tekniğinin uygulanması aşamasında süreyi kullanma, oyunun özgün olması, sınıf kontrolünü sağlama ve öğrencilerin etkin katılımını sağlamaları gibi noktalarda yer yer yetersiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında öğretmen adaylarının yaşadıkları zorluk ve sorunları en aza indirgemek adına lisans eğitiminde eğitsel oyun tekniğinin kullanımına yönelik teorik ders almaları ve edindikleri bilgileri öğretmenlik uygulaması gibi deneyim kazanmaya yönelik derslerde uygulamaya dökebilmeleri konusunda desteklenmelerinin faydalı olabileceği düşünülmektedir.

PROSPECTIVE TEACHERS’ EDUCATIONAL GAME DESIGNING AND APPLICATIONS

The aim of the study is to reveal the current situation of prospective teachers at the Science and Social Studies Education Departments on educational game designing and applications, and to learn about their opinions about these techniques. In this sense, it was designed in a case study. The study sample consisted of 18 prospective teachers who were attending a teaching practice course at a public university’s education faculty in Turkey in 2017-2018 spring term. Among the 18 participant prospective teachers, 9 were from the Science Education Department while another 9 were from the Social Studies Education Department. An Educational Games Assessment and Observation Form (EGAOF) which was developed by Sömen and Akcanca (2018) and include 31 items, was used to observe the participant prospective teachers’ educational game practices. Additionally, a semi-structured interview form was also administered to determine the participants’ opinions about making use of this technique in education. Following a 6-hour training on the use of educational games in education, the participants were asked to design educational games within the scope of the given training. Every participants’ design was observed and assessed by 2 different experts with separate observation forms. Every item in 31-item EGAOF was measured based on three-level ratings (observed-partially observed-not observed). Also, at the end of application process, the opinions of the participant prospective teachers were received with semi-structured interview forms. Those opinions were analyzed with explanatory and inferential codes. According to the study findings, it was found that the participant prospective teachers had the most difficulty in associating the game with the topic and in designing a game that promotes active participation. In the application phase, the participants were seen to have difficulty in maintaining classroom management, material selection and applying the game rules. To the observation results, they had partial problems in time management, designing a unique game, classroom management and maintaining active participation of students. Considering the results and findings of the study, it is suggested that prospective teachers can be provided with more theoretical and practical opportunities during their undergraduate education so that they can minimize the problems they might encounter and have opportunity to practice making use of educational games in education.

___