GÜZEL SANATLAR LİSESİ MÜZİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN PİYANO DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ METAFORİK ANALİZİ

Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar Lisesinde (GSL) öğrenim görmekte olan müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine ilişkin tutumlarının metaforik açıdan belirlenmesidir. Çalışma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mersin Nevit Kodallı Güzel Sanatlar Lisesi 91 müzik bölümü öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Olgu bilim deseninde yapılan araştırmada veri toplamak amacı ile “Piyano dersi ……………… gibidir; çünkü ……………” ifadesinin yer aldığı formu kullanılmıştır. Piyano öğrenimi gören öğrencilerin piyano dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi, piyano öğretim niteliğinin ve öğrencilerin piyano öğrenim düzeylerinin artması bakımından ayrı bir öneme sahiptir. Bu bağlamda metaforlar ayrı bir önem kazanmaktadır. Çünkü metaforlar bir öğrencinin eğitimini almakta olduğu bir derse yönelik tutumunun belirlenmesinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu nedenle araştırmada GSL müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine ilişkin sahip oldukları tutumlarının metaforik anlamda belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri, içerik analizi ve frekans analizi tekniği kullanılarak kategorize edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların piyano dersine ilişkin tutumlarını içeren metaforik tanımlamalardan 52’si olumlu, 37’si olumsuz, 2’si ise hem olumlu hem olumsuz görüş bildiren ambivalans tutum kategorisinde yer alacak biçimde veriler elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler ışığında, katılımcıların piyano dersine ilişkin metaforik tanımlamalarına göre tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

METAPHORICAL ANALYSIS OF PROSPECTIVE FINE ARTS HIGHSCHOOL STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS THE PIANO LESSON

The aim of this study is to determine the attitudes of the music department students attending the Fine Arts High School (GSL) in terms of metaphoric aspects. The study was conducted with 91 music students from Mersin Nevit Kodallı Fine Arts High School in 2017-2018 academic year. The case is like a “Piano lesson ile in order to collect data in the research conducted in the science design; because formu formu is used. Determining the attitudes of the students studying piano to the piano course has a special importance in terms of increasing the piano teaching quality and the students' level of piano learning. In this context, metaphors gain a special importance. Because metaphors have a significant effect on determining the attitude of a student towards a course he / she is studying. For this reason, it was aimed to determine the attitudes of GSL music students about the piano lesson in a metaphorical sense. The data of the research were categorized using content analysis and frequency analysis technique. As a result of the study, 52 of the metaphoric definitions including the attitudes of the participants about the piano lesson were obtained in the category of ambivalence attitude which gave positive, 37 negative and 2 positive and negative opinions. In the light of these data, it was concluded that the attitudes of the participants were positive according to the metaphorical definitions of the piano lesson.

___

  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Durmuş Ali Özçelik (Çev.), Ankara: PEGEM Akademi.
  • Bulut, D. (2006). Anadolu güzel sanatlar liseleri piyano dersi öğretim programında yer alan hedef davranışların kazanılma durumları. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Dinç Altun, Z. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersi kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yöntemiyle incelenmesi. MÜZED Bölge Konferansı-İpek Yolu’nda Müzik Kültürü ve Eğitimi,17-19 Nisan 2014, Marmara Üniversitesi.
  • Ercan, N. (2008). Piyano eğitiminde ilke ve yöntemler. Ankara: Ahmet Say.
  • Kasap, B. T. (2004). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki yardımcı çalgı dersleri üzerine bir araştırma.1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Isparta: S.D.Ü Yayınları, 160-175.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. (Çev. Demir, G. Y.). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • MEB (2006). AGSL piyano dersi öğretim programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Morgan, C. T. (1991). Psikolojiye giriş. (çev. Arıcı H vd.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Öz, Ç. (1999). AGSL’den GÜGEF müzik eğitimi bölümüne gelen öğrencilerin piyano dersindeki başarılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sungurtekin, K. M. (2002). Müzik eğitimi bölümlerindeki piyano eğitiminde çağdaş Türk piyano müziği eserlerinin yeri. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 59-68.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Mersin: e-Kitap.
  • Tufan, E. ve Güdek, B. (2008). Piyano dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(1): 75-90.
  • Uçan, A. (1995). AGSL müzik bölümleri modelinin yapısı, niteliği, kapsamı ve dayandığı temeller. AGSL Müzik Bölümleri Semineri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları, 106-146.
  • Yazıcı, T. (2013). Piyano öğretiminde karşılaşılan sorunların piyano öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 1,130-150.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem