ALMANYA'DAKİ TÜRKİYE KÖKENLİ ÜÇÜNCÜ KUŞAK GENÇLERİNKİMLİK ALGISI VE DİN (KÖLN ÖRNEĞİ)

Günümüzde Almanya’da göç süreçleri sonucunda dördüncü kuşağa ulaşan ve elli beş yılı aşan göç tarihine sahip bir Türk varlığı söz konusudur. Ulusaşırı alanda varlık göstermeye çalışan bu topluluk; başlangıçta geri dönüşü önceleyen, göçü vurgulayan bir söyleme sahip olmuşken zamanla azınlık olma statüsü ve diaspora stratejisi gibi kalıcılığı vurgulayan çeşitli arayışlara girişmiştir. Tanınma eksenli bu arayış sürecinin en temel tartışma konuları genellikle entegrasyon, çokkültürlülük ve kimlik kavramları üzerinden yürütülmüştür. Almanya'daki Türk kökenli üçüncü kuşağın kimlik algılarının göç sosyoloji ile din sosyolojisinin kesiştiği alanda incelendiği çalışmada, gençlerin dini inanç ve tutumlarının onların kimlik algısındaki etkilerini belirlemek, yaşadıkları çifte sosyalleşmenin sonuçlarını gözlemleyebilmek, Türkiye algılarını belirlemek ve bütün bunları yöntemsel çoğulculukla analiz etmek amaçlanmıştır. Çalışmanın odağı üçüncü kuşağın kimlik algısı ve uzman, ebeveyn, gibi aktörlerin bu konudaki görüşleridir. Köln kentinde yaşayan üçüncü kuşak Türk gençlerinden basit seçkisiz örnekleme ile seçilmiş 288 genç, araştırmanın örneklem grubudur. Uygulanan anket; kimlik, aidiyet bağları ve din olgusuyla oluşturulan bir kavramsal çerçeveye dayandırılarak betimlemenin yanı sıra ilişkisel analize imkan tanıyacak şekilde düzenlenmiştir. Araştırmada 42 mülakat ve bir odak grup görüşmesi de gerçekleştirilmiştir. Çalışmada üçüncü kuşak gençlerin, Almanya ile Türkiye arasında düşünsel/kültürel gelgitlerle çok-katmanlı bir kimlik algısına sahip oldukları; bu kimlik algısının din ile ilişkisinin çoklu nedensellik ile belirlendiği sonucuna ulaşılmıştır.

THE IDENTITY PERCEPTION OF THE THIRD GENERATION TURKS IN GERMANY AND RELIGION (COLOGNE EXAMPLE)

Today, there is a Turkish presence in Germany, which has reached the fourth generation as a result of the migration processes and has a history of migration for more than fifty-five years. This society is trying to show its presence in the transnational area; in the beginning, it had a discourse that prioritized return, emphasized migration, and in the course of time it sought a variety of diaspora strategies. The main topics of discussion of this process of recognition-oriented quest are generally carried out through the concepts of integration, multiculturalism and identity. This study examines the identity perception of the third generation of Turkish origin in Germany at the intersection of the sociology of religion and the sociology of migration. Religious beliefs and attitudes of young people in the study to determine the effects on their sense of identity, to observe double socialization of these results, to determine the perception of Turkey and all of them aimed to analyze the methodological pluralism. The focus of the study is on the identity perception of the third generation and the opinions of the actors such as the expert, the parent, on this subject. 288 young people selected from the third generation Turkish youth living in Cologne were selected by simple random sampling. Applied questionnaire; It is organized in such a way that it allows for relational analysis as well as description, based on a conceptual framework created by identity, belonging ties and religion. 42 interviews and one focus group interview were also conducted. The third generation of young people in the study between Turkey and Germany with intellectual / cultural tide that they have a multilayered sense of identity; it is concluded that the relationship between the perception of identity and religion is determined by multiple causality.

___

  • Adıgüzel, Yusuf (2004). "Kimliğin Korunmasında ve Üretilmesinde Türk Derneklerinin Rolü, Almanya-Köln Örneği." Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya.
  • Akdoğan, Ali (2002). Geleneksel Toplumdan Modem Topluma Geçişte Dini Hayat. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Altıntaş, İsmail (2008). Dış - Göç ve Din. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Aslan, Ahmet (2018). "Çokkültürlülük ve Entegrasyon Tartışmaları Bağlamında Üçüncü Kuşağın Kimlik Algısı ve Din: Köln Örneği." Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Samsun.
  • Bhabba, Homi K.(1990). Nation and Narration. London: Routledge.
  • Bauman, Zygmunt (2005). Bireyselleşmiş Toplum. (Çev.Y. Alogan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, Peter L.& Thomas Luckmann (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. (Çev.V. S. Öğütle). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Berger, Peter L. (1993). Dinin Sosyal Gerçekliği. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Brubaker, Rogers (2005). "The 'diaspora' diaspora". Etnic and Racial Studies, 28 (1). ss.1-19.
  • Büyüköztürk, Şener & E. K.Çakmak, Ö. E. Akgün, Ş. Karadeniz, F. Demirel (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caldwell, Christopher (2011). Avrupa'da Devrimin Yansımaları Göç, İslam ve Batı. (Çev. H. Kaya). İstanbul: Profil Yayıncılık.
  • Çakmak, Fatma (2018). Zorunlu Göç Sürecinde Mekânın Kaybı ve Evin Yitimiyle Başlayan Yersiz Yurtsuzluğun Ürettiği Bir Travma Olarak “Kimliğin Anonimleşmesi”. Turkish Studies Social Sciences Volume 13/18, Summer 2018, p. 349-364 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13811 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
  • Çelik, Celalettin (2002). Şehirleşme ve Din. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Chambers, Iain (2014). Göç, Kültür, Kimlik. (Çev. İ.Türkmen, M. Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çoştu, Yakup (2016). "Göçmenlerin Kimlik Arayışı –Avrupalı Türkler Örneği-", Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2. ss. 533-546.
  • Çoştu, Yakup(2009). "Dine Normatif ve Popüler Yaklaşım 'Bir Dini Yönelim Ölçeği Denemesi' ", Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:1, 8/15, ss.119-139.
  • Freyer, Hans (2012). Sosyoloji Kuramları Tarihi. (Çev. T. Çağatay). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Fichter, Joseph (1996). Sosyoloji. (Çev. N. Çelebi). Ankara: Attila Kitabevi.
  • Giddens, Anthony (2000).Sosyoloji, (Çev.H. Özel vd.). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Glock, Charles Y. (1998). "Dindarlığın Boyutları Üzerine", (Çev. Günter Kehrer ), Din Sosyolojisi, Yasin Aktay, M. Emin Köktaş (derl.), İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Güllü, İsmail (2003). "Almanya'daki III. Kuşak Türk Gençlerinin Dini Tutum ve Davranışları - Köln Örneği-", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günay, Ünver (2012). Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Günay, Ünver (2003). “Göç, Din ve Değişme: Batı Avrupa’daki Türk İşçileri Örneği”, Bilimname, Sayı: 3, ss 35-64.
  • Güvenç Bozkurt (2009). “Kültür, Kimlik ve Kimlikler”, Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsil, Gönül Pultar (ed.). Ankara: ODTÜ Yayınları, ss. 31-38.
  • Hall, Stuart (2015). "Kültürel Kimlik ve Diaspora", (Çev. T. G. Sönmez), Diaspora ve Kimlik. M. A. Yolcu (ed.). Konya: Kömen Yayınları.
  • Hall, Stuart (2014). "Kimliğe İhtiyaç Duyan Kim?", (Çev. F. B. Helvacıoğlu), Kimlik Politikaları, Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık, F. Mollaer (ed.), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Hall, Stuart (1990). "Cultural Identity and Diaspora". Identity, J. Rutherford, London: Lawrence & Wishart. ss.222-237;
  • Halm, D., Sauer, M., Schmidt, J. ve Stichs, A. (2012). Islamisches Gemeindeleben in Deutschland, Forschungsbericht 13, Nürnberg: Bundesamt für Migration und Flüchtlinge.
  • Kalın, İbrahim (2018). Ben, Öteki ve Ötesi; İslam- Batı İlişkileri Tarihine Giriş. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Kanık, Cengiz (2016). Almanya Doğumlu Türkiye Gençliğinde Dini Tutum Ve Davranışlar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, A. ve Kentel F. (2005). Euro-Türkler: Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Köprü mü Engel mi? Almanya-Türkleri ve Fransa-Türkleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. İstanbul Bilgi Üniversitesi Göç Araştırmaları ve Uygulamaları Merkezi.
  • Kaya, Ayhan (2000). ‘Sicher In Kreuzberg’ Berlin’deki Küçük İstanbul- Diasporada Kimliğin Oluşumu. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Köktaş, Mehmet E (1993). Türkiye’de Dinî Hayat. İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Kulaksızoğlu, Adnan (2008). "Almanya'da Üçüncü Kuşak Türk Gençlerin Sorunlarının İncelenmesi", Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, ss. 7-14.
  • Mollaer, Fırat (2014). "Kimlik: Can Alıcı Bir Mesele ve Banalleşen Bir Kelime", Kimlik Politikaları, Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık, F. Mollaer (ed.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Özbolat A. ve Kartopu S. (2016). "Kimlik ve Din". A. Özbolat, M. Macit (Ed.), Kimlik ve Din (ss.3- 38). Adana: Karahan Kitabevi.
  • Perşembe, Erkan (2005). Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Safi, İsmail (2019). İslamofobinin Tarihsel Kökenleri Ve Nedenleri Üzerine Düşünceler, Turkish Studies Volume 14 Issue 2, 2019, p. 733-744 DOI: 10.7827/TurkishStudies.14815 ISSN: 1308-2140 Skopje/MACEDONIA-Ankara/TURKEY,
  • Subaşı, Necdet (2004). Gündelik Hayat ve Dinsellik. İstanbul: İz Yayınları.
  • Taştan, A.Vahap (1996). Değişim Sürecinde Kimlik ve Din.Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Taşdelen Musa v.d. (2000). Avrupa’da Yeni Kuşak Türk Gençliği (Kimlik ve Uyum Sorunları). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Turan, Kadir (1997). Almanya’da Türk Olmak: F. Almanya’da Yaşayan II. Kuşak Türklerin Sosyalizasyonu ve Kültür Değişmesi. Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu.
  • Turner, J. C. (1975). "Social comparison and social identity:Some prospects for intergroup behaviour." European Journal of Social Psychology. Sayı: 5. ss. 5-34.
  • Unat, Nermin (2002). Bitmeyen Göç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Wach, Joachim (1995). Din Sosyolojisi, (Çev. Ü. Günay). İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Wallace Ruth A. ve Alison Wolf (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. L. Elburuz, M. R. Ayas ). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Weber, Max (1993). Sosyoloji Yazıları, (Çev. T. Parla ), İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Yazgan, Pınar (2010). "Danimarka'daki Türkiye Kökenli Göçmenlerin Aidiyet ve Kimlikleri". Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya.
  • Ağırdır, Ahmet (2010). Siyasette ve Toplumda Kutuplaşma, Konda Araştırma, 2010, http://konda.com.tr/wpcontent/uploads/2017/03/2010_06_KONDA_Toplumda_Siyasette_Kutuplas ma.pdf (05.05.2018).
  • https://www.bmi.bund.de/DE/themen/sicherheit/extremismus-underrorismusbekaempfung/islamismus-und-salafismus/islamismus-und-salafismus-node.html (26.04.2017).
  • https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Bevoelkerung/MigrationIntegration/Mi grationshintergrund2010220147004.pdf?__blob=publicationFile (30.04.2017).
  • Exzellenzcluster, "Integration und Religion aus der Sicht von Türkeistämmigen in Deutschland", Zentrum für Wissenschaftskommunikation des Exzellenzclusters "Religion und Politik" der Westfälischen Wilhelms-Universität,
  • https://www.unimuenster.de/imperia/md/content/religion_und_politik/aktuelles/2016/06_2016/studie _integration_und_religion_aus_sicht_t__rkeist__mmiger.pdf (28.04.2017).
  • Yeni Köln İstatistiği, Köln Belediyesi Yayını, 2017.
  • http://www.stadt-koeln.de/mediaasset/content/pdf15/statistik-einwohner-undhaushalte/1081701_k%C3%B6lnerinnen_und_k%C3%B6lner_in_2016_ew_nks_1_2017.pdf (05.05.2018).