KIYAMET, CENNET ve CEHENNEMDE GÖREVLİ MELEKLERDEN BAHSEDEN AYETLERİN MEAL, TEFSİRLERİNİN KURÂN MESAJI ve KURÂN YOLU TEFSİRLERİNDEN MUKAYESESİ

İslam, insanlığın son dini, Kur’ân ise nihâî kutsal kitabıdır.Kıyamette olacaklara ve orada örevli meleklere bu kitapta değinilmiştir.Bu açıdan kıyamet, diriliş, hesap, terazi, mizan, cennet ve cehennemdevazifeli melekler Kur’ân’da anlatılmıştır. Kur’ân’ın gayb saydığı bukonular, bazı tefsirlerde çok farklı yorumlanmıştır.Bu yüzyılda yazılan iki tefsirde çağın olumsuzluklarına temasedilmiştir. Müfessirler, Kur’ân’da meleklerle ilgili ayetleri açıklamıştır.Onlar, ayetlere dünya görüşlerine göre mana vermişlerdir. Bazen buaçıklamalarda ciddi paradokslara düşmüşlerdir. Meleklerin yaratılmasıve işlevlerine dair açıklamalar, Kur’ân’ın ilgilendiği konular olmuştur.Esed, asrın sorunlarını tanımış ve Kur’ân Mesajı adıyla bir tefsiryazmış ve birikimini orada dile getirmiştir. O, hem gelişmeleri vedeğişmeleri hem de bozulmaları görmüştür. Tefsirinde asrınınsorunların etkisinde kalmıştır. Müfesssir, varlıkların yaratılmasıyla ilgiliayetlere özellikle zaman ayırmıştır. Burada Kur’ân’ın yaratılışla ilgiliayetlerine yapılan tefsirler incelenmiştir. Böylece Kur’an’ın anlattığıyaratılış konularını, sistematik bir biçimde Esed’in tefsirinde izlenmesisağlanmıştır. Böylece farklılık veya benzerlikler, gösterilmeye gayretedilmiştir.Burada sadece kıyamet, cennet ve cehennemde görevli melekleraraştırılmıştır. Bu ayetlerdeki bilgiler, Esed’in tefsirindeki açıklamalar bağlamında incelenmiştir. Zira o, ayetlere farklı mealler vermiş vemeleklere farklı açıklamalar yapmıştır. Bu yönüyle Esed’in eseri, etütedilmemiştir. Aynı ayetlerin mealleri ve yorumları, Kur’ân Yolu tefsiri ilemukayese edilmiştir. Bazen Taberî tefsirine müracaat edilmiştir.Kur’ân’da meleklerin, kıyamet, cehennem ve cennette çok ilginçişler yapacakları anlatılmıştır. Kur’ân’da meleklerle ilgili hakikatler,böylelikle anlaşılmaya çalışılmıştır. Kur’ân Mesajı’nda ayetlere mealverilmesi ve meleklerin değişik bir perspektifle incelenmesi,önemsenmiştir. Burada farklı bir tevil çeşidi uygulanmıştır.

APOCALYPSE OF THE QUR'AN AND THE INTERPRETATION OF THE QUR'AN AND THE INTERPRETATION OF THE QUR'AN IN THE QUR'AN

Islam is the last religion of humanity and the Qur'an is the ultimate holy book. The apocalypse and the angels there are mentioned in this book. In this respect, apocalypse, resurrection, account, scales, trial balance, the angels in heaven and hell are described in the Qur'an. These issues, which the Qur'an considers unseen, have been interpreted very differently in some exegesis. Two exegesis written in this century touched on the negativity of the age. The commentators explained the verses about the angels in the Qur'an. They implied verses according to their worldview. Sometimes these statements have fallen into serious paradoxes. The explanations of the creation and function of angels have been the subjects of the Qur'an. Asad recognized the problems of the century and wrote a commentary called Quran Message and expressed his knowledge there. He has seen both developments and changes and deteriorations. The accountant has dedicated particular time to the verses related to the creation of beings. Here, the exegesis made to the verses of the Qur'an about creation are examined. In this way, it is ensured that the subjects of creation described by the Qur'an are followed systematically in Assad's commentary. Thus, differences or similarities have been tried to be shown. Only angels in apocalypse, heaven and hell have been investigated here. The information in these verses has been examined in the context of the explanations in Assad's commentary. For he has given different verses to the verses and made different explanations to the angels. In this respect, Assad's work has not been studied. The meaning and interpretations of the same verses are compared with the exegesis of the Qur'an Road. Sometimes he applied to the Tabari exegesis. In the Qur'an, angels are told that they will do very interesting things in apocalypse, hell and heaven. In this way, the truths about the angels are tried to be understood in the Qur'an. The verses in the Qur'an Message and the examination of angels from a different perspective were considered important. A different kind of modification is applied here.

___

  • Alper, Hülya, (2008), “Rûhulemîn”, DİA, XXXV/216, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Bebek, Adil, (2009), “Sûr”, DİA, XXX/533-534, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Cebeci, Lütfullah, (2001). “İsrâfil”, DİA, XXIII/180-181, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Erbaş, Ali, (1996). Melek Düşüncesinin Farklı Dinlerdeki Tezahürleri, Sayı: 1, Sakarya ÜİFD.
  • Esed, Muhammed, (1999). Kur’ân Mesajı / Meal-Tefsir, Çev. C. Koytak-A. Ertürk, c.I-III, İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Esed, Muhammed, (2015). Kur’ân Mesajı / Meal-Tefsir, Çev. C. Koytak-A. Ertürk, 9.bsk, İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Karaman, H. ve Diğ, (2014). Kur’ân Yolu, 5.bsk, Ankara: DİB Yayınları.
  • Kayhan, Mustafa & Aytekin, Ayşe, (2019). İnsanla İlişkileri Bağlamında Meleklerle İlgili Ayetlerin Kur’ân Yolu ve Esed Tefsirinden Mukayesesi, Editör: Mehmet Ali Yıldırım, Birinci Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi (USBK-I, 14-16 Mart 2019, Bildiriler Kitabı), Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Matbaası.
  • Keskin, Hasan, (2002). Kurân’da Meleklerin Hz. Âdem’e Secdesinin Yorumu, Cilt: 7, Sayı: 2, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Kılavuz, Saim, (1991). “Azrâil”, DİA, IV/350-351, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Kurtubî, Muhammed, (2003). Câmi‘ li Ahkâmi’l-Kur’ân, I-XX, Mısır: Dâru’l-Kitâbi’l-Mısrıyye.
  • Müslim, b. Haccâc, (1991). Sahih-i Müslim, Tah. Muhammed Fuad Abdülbâkî, c. I-V, Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâs’'l-Arabî.
  • Özsoy-Güler, Ömer-İlhami, (2015). Konularına Göre Kur’ân, 18.bsk, Ankara: Fecr Yayınları.
  • Özbek, Durmuş, (1990). Bugünkü Semavi ve İlahi Kitaplarda Melekler ve Özellikleri, Konya: Selçuk ÜİFD, Sayı: 3.
  • Özervarlı, M. Sait, (2004). “İslam İnancında Melek”, DİA, XXIX/40-42, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Öztürk, Mustafa, (2003). Muhammed Esed’in Meal-Tefsir’inde Bâtınî Te’vil Olgusu, İslâmî Araştırmalar Dergisi, Cilt: 16, Sayı: I, Yıl: 2003.
  • Râzî, Muhammed b. Ömer b. Hüseyin, (1981). Mefâtîhu’l-Gayb, I-XXXII, 1.bsk, Beyrut: Dâru’l- Fikr.
  • Süyûtî, Celaleddin, (1985). Habâik fî Ahbâri’l-Melâik, Tah. Muhammed Zağlûl, Beyrut: Dâru’l- Kütübi’l-İlmî.
  • Şinkıtî, M. (2004). Edvâü’l-Beyân fî Îzâhi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân, I-X, Kahire: Dâru Âlemi’l-Fevâid.
  • Taberî, Muhammed, (2001). Câmiu’l-Beyân An Tevili Âyi’l-Kur’ân, Tah. Abdussened, Hasen Yamame, 1.bsk, I-XXIV, Kahire: Daru’l-Hicr.
  • Topaloğlu, Bekir, (2012). “Kıyâmet”, DİA, XXII/516-520, Ankara: TDV Yayınları.
  • Topaloğlu, Bekir, (2011). “Tekvîr Suresi”, DİA, XL/390-391, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yavuz, Ünal, (1993). “Cebrâil”, DİA, VII/202-204, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yavuz, Y. Şevki. (1991). “Arş”, DİA; III/406-409, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yavuz, Y. Şevki. (2000). “İlham”, DİA, XXII/98-100, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yavuz, Y. Şevki. (2013). “Zebâni”, DİA, XLIV/164, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yeşilyurt, Temel, (2018). “Kur’ân’da Cin, Melek, Şeytan”, Kastamonu Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi, 2/1, ss. 9-21.