Vladislav Blazhevich’in 70 Studies for Bb Flat Tuba Vol.I Metodunun Zorluk Derecelerinin İncelenmesi

Bu çalışmada, tuba eğitiminde sıklıkla kullanılan Vladislav Blazhevich’in 70 Studies for BB Flat Tuba Vol.I başlıklı çalgı metodunda yer alan 42 etüd zorluk derecelerinin belirlenmesi amacıyla ses genişliği, çeviklik, ritim ve tempo ile diğer bestecilik teknikleri yönlerinden incelenmiştir. Puanlama kriterleri için International Tuba Euphonium Association (ITEA) tarafından geliştirilen repertuvar derecelendirme sisteminden yararlanılmıştır. Etüdlerin puan güvenirliğinin saptanması amacıyla alanlarında uzman olan üç farklı puanlayıcının rastgele seçilen 10 etüdü tekrar puanlandırmaları istenmiştir. Beş kategori altında sınıflandırılarak ele alınan uzman puanlarına ek olarak bu çalışmada yer alan puanların uyum düzeylerinin hesaplanması amacıyla Fleiss Kappa istatistiği kullanılmıştır. Yapılan değerlendirme sonucunda puanlayıcılar arası güvenirlik seviyesinin önemli düzeyde uyumlu olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle çalışmada yer alan tüm etüdlerin puanlarının önemli düzeyde uyumlu olduğu kabul edilmiştir. Yapılan puanlamanın ardından etüdler beş kategori altında sınıflandırılarak zorluk dereceleri belirlenmiştir. Sonuç olarak Vladislav Blazhevich’in 70 Studies for BB Flat Tuba Vol.I başlıklı çalgı metodunda yer alan 42 etüdün beş dereceli zorluk kategorileri içinden üçüncü ve dördüncü kategoriler içinde yoğun olarak yer aldığı tespit edilmiştir. Çalışmada yalnızca bir etüd (No.4) ikinci seviyede yer almaktadır.

Examination of the Difficulty Levels of Vladislav Blazhevich's 70 Studies for Bb Flat Tuba Vol.I Method

In this study, 42 etudes in Vladislav Blazhevich’s 70 Studies for BB Flat Tuba Vol.I, which are frequently used in tuba education, were analyzed in terms of range, dexterity, rhythm and tempo, and miscellaneous compositional techniques in order to determine their difficulty levels. For rating criteria, the repertoire rating system developed by the International Tuba Euphonium Association (ITEA) was used. In order to determine the score reliability of the etudes, three different experts in their respective fields were asked to re-score ten randomly selected etudes. Fleiss Kappa statistics were used to calculate the level of agreement among the interrater, and it was found that the reliability level was significantly consistent. Following the rating, the etudes were classified under five categories and their difficulty levels were determined. As a result, it was determined that the 42 etudes in Vladislav Blazhevich’s 70 Studies for BB Flat Tuba Vol.I are concentrated in the third and fourth categories among the five difficulty categories. Only one etude (No.4) is in the second level.

___

  • Andrews, Bernie W. (2011), The music complexity chart (MC2): Identifying the characteristics of levels of difficulty in educational music, in Pan-Canadian Symposium III: Widening the Boundaries of Music education, Edited by Benjamin Bolden and Mary Copland Kennedy.Victoria: University of Victoria Faculty of education. 109-135.
  • Blazhevich, V. (1936). School for slide trombone.
  • Blazhevich, V. (n.d.). 70 Studies for bb flat tuba (Vol. I). In R. King (Ed). Editions Musicales Alphonse Leduc.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed Method Research, 3.Baskı, CA: Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement 20(1), 37-46.
  • Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin 76(5), 378–382.
  • Green, J. M. (2015). The history and usage of the tuba in russia. (Doctoral dissertation, The Ohio State University). Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=osu1449095115&disposition=inline
  • Greene, J. C., Caracelli, V. J. ve Graham, W. F. (1989). Toward a Conceptual Framework for Mixed-Method Evaluation Designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255–274.
  • ITEA, (n.d.a.). About ITEA. Retrieved from https://iteaonline.org/about-itea/
  • ITEA, (n.d.b.). Official standard literature list tuba and euphonium solo music. Retrieved from https://iteaonline.org.
  • Kharlamov, A.G. July (2008). Blazhevich: His life and work. ITEA Journal 36(3), 30-34.
  • Landis, J, R. & Koch, G. 1977. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 33, 159-174.
  • Lambert, C. 2020. The solo trombone works of Vladislav Blazhevich. (Doctoral dissertation, University of Iowa). Retrieved from https://static1.squarespace.com/static/5f68ca3f4f54480b7bf578b0/t/5f6a4799bd059e17895aa1db/1600800678933/The+Solo+Trombone+Works+of+Vladislav+Blazhevich.pdf
  • Roberts, J. 2015. Introduction of soviet trombone literature to western trombone repertoire. (Doctoral dissertation, Arizona State University). Retrieved from https://keep.lib.asu.edu/_flysystem/fedora/c7/146922/Roberts_asu_0010E_15441.pdf
  • Say, A. 1992. Müzik ansiklopedisi. Ankara: Başkent Yayınevi.
  • Shand, Patricia M., Stubley, Eleanor V., and Walter, Cameron (1998). Guidelines for Analysis of Music for Student Performers. Toronto: Canadian Music Education Research Centre. Sun, M. (1969). Türkiye’nin kültür-müzik-tiyatro sorunları. Ankara: Ajans Türk Kültür Yayınları 2.
  • URL1: TDK Genel Türkçe Sözlük. Retrieved from https://sozluk.gov.tr
  • Wareham, Duane E. (1967). The Development and Evaluation of Objective Criteria for Grading Band Music Into Six Levels of Difficulty. (Doctoral dissertation Pennsylvania State University).
  • Yıldırım, A. 2018. Vladislav Blazhevich’in no. 2, no. 5 numaralı trombon konçertolarının form analizi ve icra yönünden incelenmesi. (Master thesis, Trakya Üniversitesi).