GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZLE KİRAZIN TADI’NI ANLAMAYA ÇALIŞMAK

Anlam film ile izleyici arasında ortaya çıkar. Filmi anlamlandırma, yönetmenin anlamı oluşturmak için çerçeveye aldıkları ya da dışında bıraktıkları ile ilgili olduğu kadar izleyicinin birikimleri, yaşanmışlıkları ile de ilgilidir. Filmin düz anlamının yanı sıra yan anlamı, görüntüsel ve dilsel göstergeleri ve bunları oluşturan kodları açımlayacak bireylere ihtiyaç vardır. Bu çalışma İran sinemasının önemli yönetmenlerinden sayılan Abbas Kiarostami’nin yönetmenliğini ve senaryo yazarlığını yaptığı Kirazın Tadı adlı filmi göstergebilimsel analiz yolu ile anlamlandırmaya çalışmıştır. Çalışmanın amacı filme ait göstergeleri açımlayarak eserin anlamını, filmdeki göstergeler ve anlam arasındaki bağı ortaya çıkarmaktır. Kiarostami’nin intihar olgusuna yaklaşımı ve kişinin hayatla ölüm arasındaki kararını sorgulayan bir film olarak sinema tarihinde yerini alan filmin bakış açısını değiştirmenin, anın tadını çıkarabilmenin, arayışın, umudun, umutsuzluğun, çelişkilerin sinema dili ile nasıl kodlandığı ortaya konmuştur.  

GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZLE KİRAZIN TADI’NI ANLAMAYA ÇALIŞMAK

Anlam film ile izleyici arasında ortaya çıkar. Filmi anlamlandırma, yönetmenin anlamı oluşturmak için çerçeveye aldıkları ya da dışında bıraktıkları ile ilgili olduğu kadar izleyicinin birikimleri, yaşanmışlıkları ile de ilgilidir. Filmin düz anlamının yanı sıra yan anlamı, görüntüsel ve dilsel göstergeleri ve bunları oluşturan kodları açımlayacak bireylere ihtiyaç vardır. Bu çalışma İran sinemasının önemli yönetmenlerinden sayılan Abbas Kiarostami’nin yönetmenliğini ve senaryo yazarlığını yaptığı Kirazın Tadı adlı filmi göstergebilimsel analiz yolu ile anlamlandırmaya çalışmıştır. Çalışmanın amacı filme ait göstergeleri açımlayarak eserin anlamını, filmdeki göstergeler ve anlam arasındaki bağı ortaya çıkarmaktır. Kiarostami’nin intihar olgusuna yaklaşımı ve kişinin hayatla ölüm arasındaki kararını sorgulayan bir film olarak sinema tarihinde yerini alan filmin bakış açısını değiştirmenin, anın tadını çıkarabilmenin, arayışın, umudun, umutsuzluğun, çelişkilerin sinema dili ile nasıl kodlandığı ortaya konmuştur. 

___

  • Butler, A. M. (2011). Film Çalışmaları. (Çev. A. Toprak). İstanbul: Kalkedon.
  • Büker, S. (1996). Film Dili Kuramsal ve Eleştirel Eğilimler. İstanbul: Kavram Yayınları.
  • Corrigan, T. (2011). Film Eleştirisi Elkitabı. (Çev. A. Gürata). Ankara: Dipnot.
  • Diyanet. (2016) http://www.kuranikerim.com/mdiyanet/rad.htm
  • Hançerlioğlu, O. (1986). Toplumbilim Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı.
  • Kiarostami, A. (Yönetmen, Yapımcı, Senarist). (1997). Kirazın Tadı. [Film]. İran.
  • Onaran, O. (1997). “Türk Sinemasında Anlatı Üstüne Bir Deneme” Sinema Yazıları. (s.115-122) Yay. Haz. Seçil Büker. Ankara: Doruk.
  • Ryan, M. Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş. Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam (Çev. E. S. Onat). Ankara: De Ki.
  • Ryan, M. (2012). Eleştiriye Giriş. Edebiyat Sinema Kültür. (Çev. E. S. Onat). Ankara: De Ki.
  • TDK. (2016). http://tdk.gov.tr