Grafik Tasarım Programlarına İlişkin Öğretim Elemanları ve Öğrenci Görüşleri

Bu araştırmada, grafik tasarım alanında eğitim gören öğrencilerin ve eğitim verenöğretim elemanlarının, grafik tasarım ve grafik tasarım programlarına ilişkin öğretimelemanları ve öğrenci görüşleri , grafik tasarımın boyutları hakkındaki düşünceleri ileilgili durumu ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çalışmanın, grafik tasarımın uygulamaalanları hakkındaki farkındalığın artırılması yoluyla Türkiyede alanda eğitim verenöğretim elemanlarına program ve ders içeriği açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Araştırmada hem nicel hem de nitel araştırma türünde, betimsel araştırma yöntemi vetarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada grafik tasarım eğitiminde iki boyutlu ve üçboyutlu tasarımın birbirinden ayrılmaz iki unsur olduğu ve eğitimcilerin mutlaka üç boyutlutasarım uygulamaları yapması konusunun önem teşkil ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıcagrafik tasarım eğitimi alan öğrencilerin; ulusal kültür, evrensel kültür, sanat tarihi, mitoloji,felsefe, psikoloji alanlarında bilgi sahibi olması sağlanmalıdır.

Opınıons of Instructors and Students on Graphical Design Educational Programs

This study aims to present the opinions of the students, who are under graphicaldesign educational programs, and of the instructors, who teach of such programs, on theaspects of graphical design and opinions of such instructors and students on graphicaldesign educational programs . By means of increasing the awareness on implementationfields of graphical design, it is considered that this study will contribute to those instructorsteaching on the field in Turkey in terms of curriculum and course contents. In this study, adescriptive research method and survey model is used as both quantitative and qualitativeresearch types. In this study, it has concluded that two- and three-dimensional designs aretwo indissociable elements in graphical design education and that instructors are importantto certainly conduct three dimensional design implementations. Furthermore, the studentsreceiving education on graphical design should be provided with knowledge on the fieldsof national culture, universal culture, art history, mythology, philosophy, and psychology.

___

  • Alpaslan, Tutku Dilem, (2011, Ekim). Türk grafik sanatı tarihinden, samsun sigarası ambalaj ve pavyon tasarımları ile Atıf Tuna. Samsun Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Ambrose, G., ve Harris, P. (2009). The Fudamentals of Grap hic Design, Switzerland: AVA Andarood, Hossein Ghasemi. (2014) İç mimarlık alanında görsel iletişim temelli grafik tasarım çözümlemeleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İç Mimarlık Bölümü İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı ABD, Ankara Arıkan, Abdulgani, (2008). Grafik tasarımda yapısal öğelerin algısı ile sosyo demografik değişkenler arasındaki ilişki Selçuk Üniversitesi Örneği. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim Eğitimi Bilim Dalı, Konya Arslan, Metin, (2012). Araştırma Yöntem ve Teknikleri Ders Notları, Harran Üniversitesi Birecik Meslek Yüksek Okulu Baktır, Özlem, (2006). Bauhaus felsefesi ve endüstriyel tasarımdaki işlevsellik boyutu. Yüsek Lisan Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya Becer, Emre, (2008). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi. Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak, E,. Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. 11.Baskı, Ankara: Pegem Akademi Çetinkaya, Çiğdem, (2011). Tasarım ve kavram ilişkisinin iç mimarlık temel tasarım eğitimi kapsamındaki yeri: Farklı iki üniversite örneği üzerinden temel tasarım eğitimi üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı, Ankara Çitci, Erol, (2009). Görsel kültür elemanı olarak 20. Yy’da afişin toplumsal süreçlere etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Adana Danışan, Koray, (2013). Tasarım sürecinde, öğrencilerin yaratıcılığını etkileyen faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik ABD, Kütahya Düzenli,Ş., ve Kavuran, T. (2004). Görsel iletişim aracı olan pul’un tarihi gelişimi ve grafik ürün olarak önemi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 28 (2), 187-204 Gence, D.C., Orhon, İ.B. (2006), Temel Sanat Eğitimi, Ankara: Erhun Güvendi Kaptan, S., & Kaptan, Y. (2004, Temmuz). Ders kitaplarındaki tasarım sorunları ve öğrencilerin öğrenme düzeyine etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunulmuş bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya Hobsbawm, Eric, John, (1998). Sanayi ve İmparatorluk,(Abdullah Ersoy, Çev.). Ankara: Dost Kitapevi. Karakuş, Türkan, (2011). Başlangıç seviyesindeki öğretim tasarımcılarının öğretim tasarımı süreci ve deneyimlerinin etkinlik kuramı çerçevesinde incelenmesi: bir öğretim tasarımı dersinin durum çalışması. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara. Karasar, Niyazi, (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. 8. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı, Kaptan, Saim, (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Rehber Yayınevi Kaya, Asuman, (2000). Matbaa teknoloj isinde dizgi sistemleri kronoloj isinin teknik olarak incelenmesi. Yüksek LisansTezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara Maden, Sait, (2009). Bir usta, bir dünya: Sait Maden tasarımcı, sanatçı, şair. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat. Öktem, Elif, (2012). Grafik tasarım dersi alan öğrencilerin, grafik tasarım ve bilgilendirme tasarımı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara. Özmutlu, Aytaç, (2009). Grafik tasarım atölye derslerinde afiş konusunun uygulama ve çözümleme süreçlerinde göstergebilimsel çözümleme yönteminin kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun Sarıkavak, Namık Kemal, (2012). Grafik tasarım eğitiminin geleceğine bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, Aralık 27, 113- 132 Ankara Sezgin, Candan, (2011). Sanayi devriminin etkisinde imparatorluk’tan Cumhuriyet’e Türkiye, İstanbul: Arçelik. Tavakkoli, Roya, (2014). İç mimaride grafik tasarım. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı ASD, Ankara. Taneri, Batuhan, (2013). Mimarlık öğrencilerinin tasarıma dair algıları ve bu algıların eğitim süresince dönüşümü. Yüksek Lisans Tezi, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü / Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, İzmir. Tepecik, Adnan, (1994). Grafik tasarlama ilkelerine dayalı tasarım yöntem ve teknikleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Tepecik, Adnan, (2002). Grafik Sanatlar. Ankara Detay & Sistem Tepecik, A.,& Tuna, S. (2001). Plastik sanatlar eğitiminde bir araç olarak bilgisayar kullanımı. Çağdaş Eğitim Dergisi. 277 , s.8-12. Tuna, Serdar, (2003). Sanat eğitimi bölümlerindetasarım ilke ve elemanlarının bilgisayar teknolojisi yardımı ile uygulanması. Sanatta Yeterlilik Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Ware, Colin, (2008). Visual Thinking For Design, San Fransisco: Morgan Kaufmann Yücebaş, Çınla, (2006). Grafik tasarımda görsel bütünlük oluşturmada tipografi ile görseller arasindaki ilişki ve sanat eğitimindeki yeri. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Yücel, Adem, (2014). Disiplinlerarası ilişkilerin grafik tasarımı eğitimi sürecine etkisi. Doktora Tezi Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi ABD, İstanbul.