Son Dönem Türk Sinemasında Hastalık Temsilleri: Saç' Filminin Eleştirel Söylem Çözümlemesi

Bu çalışmanın temel amacı; son dönem Türk sineması içerisinde yer alan veyönetmenliğini Tayfun Pirselimoğlunun üstlendiği Saç (2010) filmindeki bedentemsillerini, hastalık temsili üzerinden ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda filminana karakteri olan kanser hastası Hamdinin filmde nasıl temsil edildiği, filmde bedeninhangi kültürel pratiklerin ürünü olarak ortaya çıktığı, sinemanın sadece estetik bir yapıdeğil, aynı zamanda kültürel birer temsil olduğu kabulünden yola çıkarak modern devletinbireyin bedeni üzerindeki tasarruf yöntemlerinin sinemasal temsil pratiğine nasıl yansıdığıEleştirel Söylem Çözümlemesi yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Bu bağlamda hastalığınve hasta bedenin hastalığın gerçek hayatta görülebilecek semptomlarına yer verilmeyerek,temiz imgelerle temsil edildiği ve buna bağlı olarak hasta bedenin gerçekçi temsillerininyer almadığı ortaya çıkarılmıştır.

Body Representations in Turkish-Late Cinema: Critical Discourse Analysis of the Movie Saç

The main aim of this study to examine the representing of the body throughthe concept of illness in the movie Saçdirected by Tayfun Pirselimoğlu (2010). Forthis purpose, how the sick body are represented in the film above-mentioned, accept ofbeforehand that cinema is not only an aesthetic structure, but also as a cultural representation,how disposal procedures of a modern State reflect the cinematic representation practice,were investigated by Critical Discourse Analysis. In this context, it can be concluded thatillness and sick bodies are represented within clean images by not having the real illnesssemptoms and therefore representations of sick body is not realistic.

___

  • Adak, N.Ö., (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Akın, Y., (2010). “Ulus İnşasında Bedenin Terbiyesi ve Politika İlişkisi: Osmanlıdan Cumhuriyete”, Bedende Kıpırdanmalar, der: Gülnur Elçik, Tuba B. Özenç, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Auge, M., (1997). Yer-olmayanlar Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Bayrakdar, D., (2006).“Türk Sineması: Kimlik Olgunlaş(tır)ma Enstitüsü”, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler-5 Türk Sineması: Sinema ve Tarih, Yayına Haz: Deniz Bayrakdar, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Boratav, K., (2003). Yakınçağ Türkiye Tarihi, Milliyet Kitaplığı.
  • Bordwell, D. ve Thomson, K., (2008). Film Sanatı, çevirenler: Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat, Ankara: DeKi Basım Yayım Ltd. Şti.
  • Bossa Nova http://tr.wikipedia.org/wiki/Bossa_nova, erişim tarihi: 27.03.2014)
  • Büker, S. ve Akbulut, H., (2009). Yumurta: Ruha Yolculuk, Ankara : Dipnot Yayınları.
  • Çintay, N., (2011). “Burjuvaysan Burcu’yu Beğeneceksin”, Sabah Gazetesi, 23 Ocak.
  • Demez, G., (2009). “Sınıfsal ve Bireysel Kimlik Oluşumunda Beden Sorunu: Habitus”, Toplumbilim Dergisi Beden Sosyolojisi Özel Sayısı, 24, Haziran.
  • Delaney, C., (2004). Türk Toplumunda Saçın Anlamı, Saç Kitabı içinde, editör: Emine Gürsoy Naskali, İstanbul: Kitabevi.
  • Elmacı, T., (2006).Son Dönem Türk Sinemasında Kentli Kimlik Bağlamında Öteki’nin Sunumu, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sinema-TV Anabilim Dalı, İzmir.
  • Erdoğan, N., (1998).“Yeşilçam`da Beden ve Mekânın Eklemlenmesi Üzerine Notlar”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Yıl:1, Sayı:2, Şubat-Nisan,1998 (3. Baskı) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Solmaz-Beşevli, P., (2005). Sinema ve Müzik. İstanbul: Erk Yayınları,
  • Geray, H., (2006).Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gönen, M., (2004). Paradoksal Sanat: Sinema, İstanbul: Es Yayınları.
  • Güçlü B. A. ve Uzun E., (2002). Sarp Erk Ulaş Felsefe Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hall, S., (2002) “İdeoloji ve İletişim Kuramı”, Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi.
  • Işık, E. İ., (1998). Beden ve Toplum Kuramı Öznenin Sosyolojisinden Bedenin Sosyolojisine, Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Kaya, Ş. Ş., (2011). Televizyonda Kadın, Sağlık ve Hastalık, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Güz, 4(2).
  • Keskin, F. C., (2011). Büyük Kapatılma, Seçme Yazılar 3: Büyük Kapatılma içinde, Michel Foucault, çevirenler: Işık Ergüden, Ferda Keskin, 3. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nazlı, A., (2004). “Beden ve Tüketim: Tüketim Kültürü İçinde Kadın Bedenine Bir Bakış”, Sivil Toplum 2(8).
  • Nazlı, A., (2009). Sosyolojik Bakışın Eşiğindeki Beden, Toplumbilim Dergisi Beden Sosyolojisi Özel Sayısı,24, Haziran.
  • Marshall, G., (1999). Sosyoloji Sözlüğü, çev: Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi.
  • Mulvey, L., (1997). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. Çev: Nilgün Abisel, 25. Kare.
  • Özer, Ö., (2009). Eleştirel Haber Çözümlemeleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Özgör, C. O., (2012).“XX. Yüzyıl Resim Sanatında Yalnızlık Temasının Kültürel ve Tarihsel Kökenleri”, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı Resim Programı, Çanakkale.
  • Pirselimoğlu, Tayfun (2014). Röportaj, (http://eksisinema.com/roportaj-tayfunpirselimoglu sac, erişim 20.03.2014)
  • Rosen, P., (1986). Narrative, Apparatus, Ideology, Colombia University Press, New York.
  • Ryan, M. And Kellner, D., (1997). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, çev: Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sontag, S., (2005). Metafor Olarak Hastalık-Aids ve Metaforlar, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sözen, M., (2008). “Türk ve İran Kültüründe Bedenin Yeniden Sunumu ve Bunun Sinemadaki Yansımaları”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı 20.
  • Teber, S., (2009).Melankoli, İstanbul: Say Yayınları.
  • Turner, B.S., (2011). Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Ülkü, G., (2004). “Söylem Analizinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi”, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde, der. Çiler Dursun, Ankara: Kesit Tanıtım.
  • Van, D., (2004). ‘Critical Discourse Analysis’, The Handbook of Critical Discourse, edited by Deborah Schiffrin, Deborah Tannen ve Heidi Hamilton, Blackwell Publishing Ltd.
  • Wodak, R. And Meyer, M., (2009). Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications.
  • Wollen, P., (2012). Godard ve Karşı Sinema, Çeviren: Öğr. Gör. Hasan Gürkan, İstanbul Arel Üniversitesi, İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi / Journal of Communication Studies, 3.
  • Yazıcı, Ali Hilmi, (2010). Cinsel Hayatın Rengi mi Sapkınlık mı?, röp: Çiğdem İşler, http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=15221131&tarih=2010-07- 08,erişim tarihi: 15.05.2014.
  • Young, K., (2003).“Beden Folkloru”, çev. Mehmet Ekici, ‘Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar’, haz: G. Eker, M. Ekici, M.Oğuz, N.Özdemir, Ankara: Milli Folklor Yayınları.