ORTA ANADOLU BÖLGESY BA?LAMA SESLEYYCYLY?YNE DAYR TAVIRLAR BA?LAMINDA E?RYTYMLY YAPILARIN YNCELENMESY

Gelenekselin yapysal unsurlaryndan biri olan "yineleme", gelene?i payda edinen müzikler ba?lamy için de yapysal bir unsur addedilebilir. Bu çaly?mada hem yinelemeli yapylary baryndyrdy?y öngörüsüyle hem de adlaryyla ba?lama sesleyicili?inde/icracyly?ynda belli tarzlary da niteleyen; Ankara, Kayseri, Kyr?ehir, Konya ve Yozgat gibi kültür yörelerine dair usta ellerden çykma ba?lama müzi?i örnekleri incelenmektedir. Yncelenen örneklerin e?ritimli yapylary baryndyrdy?y ve bu yapylary becayi? etti?i görülmektedir. Bir yöre ve sesleyici/icracy için müzikal kimlik yerine de geçebilen tavyr olgusuna zamansal düzenleni? odakly yakla?ymyn bir gelenek oldu?u anla?ylmakta ve bu yakla?ymyn tavyr olgusunun içerdi?i ba?lamlary synyrlayycy bir rol de üstlendi?i fark edilmektedir.

THE ANALYSIS OF ISORHYTHMIC PATTERNS CONCERNING THE STYLES OF THE BA?LAMA PLAYING IN THE MIDDLE ANATOLIAN REGION

Being one of the structural elements of the traditional, "repetition" may be deemed as a structural element for the context of musics that have assumed the tradition. In the present study, the examples of ba?lama music which are come out of the hands of the veterans pertaining to cultural regions such as Ankara, Kayseri, Kyr?ehir, Konya and Yozgat that with their names characterize the certain styles in ba?lama playing are exmained with the anticipation of embodying repititive structures. It is observed that examined samples contain isorhythmic patterns and exchange these patterns. That temporal-oriented approach to the style effect which can be alternative to musical identity for a region and a performer is understood to be a tradition and it can be realized that this approach has a role limiting the context which style effect contains.