The Technical Analyse of Violoncello Etudes

Problem Durumu: Viyolonsel eğitiminin hedefleri arasında, öğrencide sağlam bir teknik ve inandırıcı bir ifade gücü oluşturmanın en üst sıralarda yer aldığı bilinen bir gerçektir. Bu bağlamda etütler teknik ve müzikal gelişimde önemli rol oynar. Etütler birden fazla müzikal unsuru çalıştırmaya ve geliştirmeye yönelik olarak yazılmış çalışmalardır. Etütlerin hangi müzikal unsurları çalıştırdığını analiz etmek etüdü tanı- ma ve çalışma aşamalarında eğitimci ve öğrenci açısından önemlidir. Literatürde yer alan araştırmalarda viyolonsel albümlerindeki etütlerin birçok farklı açıdan analiz edildiği görülmektedir; tonalite, hız terimleri, ritmik yapılar, formsal yapı ve içerdiği teknik güçlükler etütlerde incelenmiş olan müzikal boyutlardır. Ancak, viyolonsel etütlerinin içerdiği teknik hedeflerin analizi konusunda yapılan araştırma sayısı oldukça azdır. Bu çalışmada Türkiye'deki üniversitelerin Müzik Öğretmenliği programlarında en çok kullanılan viyolonsel etüt kitapları saptanmıştır. Saptanan etüt kitapların içerdiği etütlerin sağ ve sol el kullanımı bakımından teknik analizinin yapılması ve ortak teknik konulara ilişkin teknik çalışmaların yapılması ise çalışmanın diğer aşamalarını oluşturmaktadır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki üniversitelerin Müzik Öğ- retmenliği programlarında en çok kullanılan viyolonsel etüt kitaplarının saptanması, saptanan etüt kitaplarının içerdiği etütlerin sağ ve sol ele ilişkin teknik konularınınanaliz edilerek belirlenmesi ve her iki etüt kitabının içerdiği ortak teknik konulara hazırlayıcı nitelikte yaratıcı çalışmaların yazılmasıdır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada esas itibariyle "döküman analizi" yöntemi izlenmiştir. Bununla birlikte, etütlere ilişkin teknik çalışmaların yazılması ise, kendine özgü bir "sentez" niteliği taşımaktadır. Sağ ve sol ele ilişkin teknik konuların saptanması, tamamen araştırmacının geliştirdiği bir analiz yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir. Türkiye'deki üniversiteler içinde Müzik Öğretmenliği Programına sahip 18 üniversite tespit edildikten sonra, bu programlarda çalışan 23 viyolonsel eğitimcisi ile gö- rüşme yapılmıştır. Viyolonsel eğitimcilerine hangi etüt albümlerini kullandıkları sorulmuş, alınan yanıtlar doğrultusunda en çok kullanılan etüt albümlerinin J.J.F. Dotzauer 113 Etudes for Violoncello Band 1 ve S. Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31 olduğu saptanmıştır. Her iki etüt albümünde yer alan tüm etütlerde sağ ve sol ele ilişkin kullanılan tüm teknik konuların belirlenmesi aşamasında uzman görüşüne başvurulmuştur. Teknik konuların saptanmasından sonra her iki albümün içerdiği ortak teknik konular ortaya çıkmıştır. Ortak teknik konuların hangi sıklıkta kullanıldığına ilişkin frekans ve yüzde değerleri bulunmuştur. Araştırmanın Bulguları: Araştırmanın ilk aşamasında toplam 18 üniversiteden 23 viyolonsel eğitimcisi ile görüşme yapılmıştır. Görüşmelerin ışığında Türkiye'de Müzik Öğretmenliği programına sahip üniversitelerin genelinde en çok kullanılan etüt albümlerinin %52 oranında Dotzauer 113 Etudes for Violoncello Band 1ve %56.5 oranında Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31 olduğu saptanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında her iki etüt albümünün içerdiği etütlerin sağ ve sol ele ilişkin olarak kullanılan teknik konuları analiz edilerek saptanmıştır. Sol el kullanımına ilişkin sekiz ortak teknik konu belirlemiştir, bunlar; parmak tutma, çift ses, arpej, artikülasyon, tril, ajelite, pozisyon değiştirme ve sol-sağ el koordinasyonudur. Sağ el kullanımına ilişkin saptanan beş ortak teknik konu ise; tel değiştirme, staccato, legato, detache ve yay hızının dengelenmesidir. Araştırmanın son aşamasında ise saptanan ortak teknik konuları çalıştırmaya yönelik yaratıcı teknik çalışmalar yazılmıştır. Araştırmanın Sonuçları ve Öneriler: Dotzauer 113 Etudes for Violoncello Band 1ağırlıklı olarak sağ ele ilişkin teknik konulara yer verilen bir etüt albümü görünümündedir. Etütlere herhangi bir başlık verilmemiştir ayrıca etütlerin büyük çoğunluğu yalnızca tek bir teknik konuyu çalıştırmayı hedeflemektedir. S. Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31 kitabında her bir etüde içerdiği teknik konuyu işaret eden başlıklar yazılmıştır. Etütlerde teknik konuların çalıştırılmasının yanında, melodik akış da önemsenmiştir. Etütler kolaydan zora doğru sıralanmıştır, pus, kromatik ve oktav gibi zorlayıcı teknik konulara yer verilmiştir. Tüm etütler birden çok teknik konuyu çalıştıracak özelliktedir. Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31, Dotzauer 113 113 Etudes for Violoncello Band 1'e göre daha ileri düzeyde etütler içermektedir. Bu nedenle Türkiye'deki üniversitelerin Müzik Öğretmenliği Programlarında viyolonsel eğitimi alan öğrenciler Dotzauer 113 Etudes for Violoncello Band 1'i öğrenim sürelerinin ilk iki yılı boyunca, Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello,Op.31 albümünü ise dört yıl boyunca kullanılabilirler. Bu çalışmanın her iki albümün içerdiği teknik konuların saptanması ve bu teknik konulara ilişkin teknik çalışmaların yazılması ile viyolonsel eğitimcisine etüt seçiminde, etüdün çalışma ve çalıştırılma süreçlerinde ise hem viyolonsel eğitimcisi hem de öğrencilerin izleyebileceği bir başvuru kılavuzu niteliğinde olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada ortaya çıkan bir başka sonuç ise Müzik Öğretmenliği Programlarında en çok kullanılan "S. Lee Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31" ve "Dotzauer 113 Etudes for Violoncello Band 1"albümlerini düzenleyen uzmanlar tarafından etütlere ilişkin metronom değeri önerilmediği görülmüştür. Etüdün içerdiği teknik konu ya da konulara en uygun metronom değerlerinin viyolonsel eğitimcileri tarafından belirlenmesi, etüdün amacına en uygun biçimde seslendirilmesi bakımından büyük önem taşımaktadır. Viyolonsel eğitimcilerine ve viyolonsel öğrencilerine yönelik olarak viyolonsel eğitiminde çalışılan her bir teknik konunun hangi etüt albümünde yer aldığını belirte

Viyolonsel Etütlerinin Teknik Analizi

Problem Statement: Cultivating the capacity for strong technique and vivid expression within each student is widely accepted as the primary goal in violoncello education. In this context etudes play an important role for the development of technical and musical aspects. Within the research literature the musical dimensions of etudes in violoncello albums are analysed from different perspectives such as tonality, speed terms, rhythmic structures, compositional styles, and technical difficulties. This study investigates the etude books used most often within Music Education departments of Turkish universities. The study also analyses the technical subjects of the two most used etude books. Purpose of the Study: This study aims to present the etude books used most often within Music Education departments of Turkish universities. The study further intends to analyse those etudes in terms of technical subjects and presents creative practices to be used in their preparation. Method: 'Document Analysis' method is used in the study. In order to determine the most used etude books, the universities in Turkey within Music Education Departments have been selected as a study group. Interviews were done with 23 cello instructors from 18 universities. J.J.F. Dotzauer's 113 Etudes for Violoncello, Book I and S. Lee's Melodische und Progressive Etüden are used most often. Technical subjects regarding to left and right hand use are analysed in both etude albums. Besides the most commonly used techniques within both etude albums are discovered. Findings and Results: Results of these interviews showed that the most often used etude books are Dotzauer's 113 Etudes for Violoncello, Book I and Lee's Melodische und Progressive Etüden Für Violoncello, Op.31. All etudes included in both books are analysed to obtain the shared technical subjects of left and right hand use. Eight technical subjects of left hand use shared between the two etude books: keeping the fingers in position, double stops, arpeggios, articulation, trill, left hand agility, position establishment and left and right hand coordination. Five technical subjects of right hand use shared between the two etude books: string crossings, staccato, legato, détaché and balancing the speed of the bow. In the second part of findings creative technical practices for common technical subjects within the two etude books are written. Conclusions and Recommendations: A comparison between the etude albums is presented. Implications for violoncello education are discussed

___

  • Aksu, S. (2003). Viyolonsel tekniğinde ileri düzey etütlerin yazarları ve 20 etüt çözümlemesi [The name of the composers of high level cello etudes in cello technique and the analyse of twenty etudes]. Unpublished master's thesis, Dokuz Eylül University İzmir.
  • Berki, T. (1994). W. A. Mozart'ın piyano sonatlarına ilişkin teknik çalışma yöntemleri [Technical study methods related to Mozart's piano sonatas]. Unpublished master's thesis, Gazi University Ankara.
  • Berki, T. (1997). W. A. Mozart'ın piyano konçertolarına ilişkin bir çerçeve kadans modeli [A framed cadenza model related to Mozart's piano concertos]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Ankara.
  • Burubatur, M. (2006). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi anabilim dallarında birinci sınıf 1. ve 2. Yarı viyolonsel eğitiminde en çok kullanılan metot, etüt ve egzersizleri incelenmesi [ Review of the most applied etudes and exercises in violoncello training during the first and the second terms of the first classes of departments of music in faculties of education]. Unpublished master's thesis, Selçuk University Konya.
  • Cüceoğlu, G.& Berki, T. (2007). Flüt eğitimine yönelik bir etüt analiz modeli [An analysis model related to flute education]. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 27, (1), 27-235.
  • Dotzauer, J. J. F. (Date is not defined) 113 Etudes for Violoncello Band 1. Milwaukee: G. Schirmer Inc.
  • Güler, B., Berki, T. & Çilden, Ş. (2006, April). Ülkemiz Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında kullanılan viyolonsel etütleri üzerine bir inceleme [Review of the violoncello etudes used within Music Education Departments of Turkey] Proceedings of the seventh national music education symposium of Pamukkale University Faculty of Education (s. 561-582). Denizli.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin el kitabı [ The handbook of the musician]. Ankara: Adalet Matbaası.
  • Herfurt, C. P. (1967). A tune a day for cello. Boston: Boston Music Company. Lee, S. (1931). Forty melodic and progressive etudes for violoncello Op. 31. Milwaukee: G. Schirmer Inc.
  • Lin, I. B. (2007). 'Pedogogical reference of David Popper's Hohe Schule des Violoncellspiels Vierzig Etuden Op.73', Internet Cello Society Newsletter, 13, 1. Retrieved January 09, 2007 from: http://www.cello.org/Newsletter/frame_back.cfm
  • Mooney, R. (2003). Position pieces for cello. Florida: Warner Bros. Publications.
  • Potter, L. J. (1980). The art of cello playing. (2nd. ed). Princeton, NJ: Summy-Birchard Music.
  • Randel, D. M. (1986). The new harvard dictionary of music. London: Harvard University Press.
  • Sadie, S. (1995). The new grove dictionary of music and musicians. London: Macmillan PublishersLimited.
  • Sakar, M. H. (1997). Viyolonsele başlarken çalgı tekniği için gerekli olan temel metotların dökümü ve bunların analizi [The necessary basic methods for the instruments technic for the new beginners of violoncello and their analysis]. Unpublished master's thesis, Dokuz Eylül University İzmir.
  • Scholes, P. (1992). The oxford companion to music. Oxford: Oxford University Press
  • Shen, F. Y. (2009). A pedagogical and analytic comparison of Auguste Franchomme's twelve caprices, Op. 7 and Alfredo Piatti's twelve caprices, Op. 25. Unpublished doctoral dissertation, Cincinnati University, Cincinnati..Cincinnati
  • Tunca, O. E. (2003). Most commonly used etude books in American colleges and universities. Unpublished doctoral dissertation, The Florida State University, Tallahassee.
  • Tunca, O. E. (2005). Popularity Contest: Most commonly used etude books in American colleges and universities, Internet Cello Society Newsletter, 11, 4. Retrieved August 10, 2005, from Internet Cello Society
  • Yüksel, M. (2003). L.v. Beethoven'in piyano sonatlarının öğretimine yönelik bir Bütüncül Analiz Yöntemi [An integralistic analytical method with the aim of teaching piano sonatas of L. v. Beethoven]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Ankara.