Türkiye'de Yazılı Basının Laiklik Kavramına Bakışı
Bu çalışma; Türkiye'de laiklik kavramına yüklenen anlamları, gazete köşe yazılarına yansıyan boyutları üzerinden analiz etmeye çalışmaktadır. Bunun için eleştirel söylem analizinin Van Dijk modeli gazete köşe yazılarının analizinde başvurulan yaklaşım olmuştur. Yapılan analiz, kavramsal laiklik tartışmalarında kavramların yeniden üretilme süreciyle de alakalı olarak gerek gazetelerin her birinin ideolojisi olarak isimlendirilebilecek "kubbe ideolojisi" gerek yazarın bu ideoloji altında kalan ideolojik tutumu; gazete/yazarın öteki algısı, güç/iktidar ilişkisindeki konumu gibi faktörlerin kavramsal anlayışı yönlendirdiğini ortaya çıkarmıştır. Dolayısıyla kavramların serüvenini de yaptırımdan ziyade daha çok "rıza" ya dayalı bir hegemonik tutumun belirlediği söylenebilir..
Overview of the Printed Press on Secularism in Turkey
The aim of this study is to analyze the meanings ascribed to the concept of secularism in Turkey in terms of the aspects reflected to the newspaper columns. To do this, Van Dijk model of critical discourse analysis has been the approach referenced in the analysis of newspaper columns. The analysis performed has revealed that the factors such as "dome ideology," that may be called the ideology of each newspaper are the writer's ideological attitude under this ideology, the position in power/competence relations and perception of others / writer's conceptual understanding regarding the reproduction process of the concepts in the conceptual secularism discussions. Thus, it can be said that a hegemonic attitude based on "consent" rather than sanction determines the adventure of the concepts.
___
- Akca, E. B. (2009). "İdeoloji - Dil - Söylem ve Anlam İlişkisi: Medyada Anlamın Toplumsal İnşası", Medya Gerçekliğinin İnşası Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, Ed. İsmet Parlak, Çizgi Yayınları, Konya, 77-106.
- Akdoğan, Y. (2004). Ak Parti ve Muhafazakar Demokrasi, İstanbul, Alfa Yayınları.
- Aksoy, M. (19 Temmuz 2007). "Alevilerin Siyasi Temsilcileri Bahçeli Ve Uzan Mı Olacak?", Yeni Şafak.
- Aksoy, M. (20 Eylül 2011). "'Türkiye Laikliği' Model Olabilir Mi?", Yeni Şafak.
- Aktay, Y. (25 Ekim 2008). "Nefret Sarmalında Başörtüsü Yasağı", Yeni Şafak.
- Akyol, T. (19 Haziran 2008). "Hangi Laiklik", Milliyet.
- Akyol, T. (25 Kasım 2010). "Liberal Laiklik!", Milliyet.
- Akyol, T. (31 Ocak 2008). "Karşı Devrim", Milliyet.
- Albayrak, Ö. (28 Ekim 2008). "Memleketin Bütün "Kuzular'ı, Birleşin!", Yeni Şafak.
- Atay, F. R. (1998). Çankaya, İstanbul, Bateş Yayınları.
- Başgil, A. F. (1962). Din ve Laiklik, İstanbul, Sönmez Neşriyat.
- Başgil, A. F. "Din Hürriyeti ve Laiklik", Sebilürreşad, Cilt IV, Sayı 78.
- Bayramoğlu, A. (24 Mart 2011). "Anayasa, Asabiyet Ve Biz...", Yeni Şafak.
- Berhume, M. (05 Ekim 2008). "Sarkozy Fransız Laikliğine 'Olumlu' Bir Anlam Kazandırıyor", Radikal.
- Berkes, N. (1997). Teokrasi ve Laiklik, (2. Baskı), İstanbul, Adam Yayınları.
- Berkes, N. (2013). Türkiye'de Çağdaşlaşma, (19. Baskı), İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
- Bodur, H. E. (2011). "Sosyal Kurumlar ve Din İlişkisi", Erzurum, ATAAÖF.
- Dijk, T. V. (2003). "Söylem ve İdeoloji Çok alanlı Bir Yaklaşım", Barış Çoban - Zeynep Özarslan (Haz.), Söylem ve İdeoloji, İstanbul, Su Yayınları.
- Emre, A. (20 Eylül 2011). "Bir Aydın Sınavı Olarak Laiklik", Yeni Şafak.
- Erdoğan, M. (1990), "Laiklik Ve Türk Uygulaması Üstüne Notlar", Türkiye Günlüğü, Sayı 13, Kış, 53-60.
- Erdoğan, M. (2000). Demokrasi Laiklik Resmi İdeoloji, (2. Baskı), Ankara, Liberte Yayınları.
- Gauthier, N. (1989). "Laiklik ve İki Görüş", Çev.: Eriman Topbaş, Türkiye Günlüğü, sayı 9, 67-69.
- Gündem, M. (29.10.2003). "Cumhuriyet'i Asker Kurmadı", (Kemal Karpat ile söyleşi), Milliyet.
- Güneş, C. D. (2013). "Michel Foucault'da Söylem ve İktidar", Kaygı Dergisi, Sayı 21, Güz 2013, 55-69.
- Hanefi, H. (17 Mart 2008). "Türbana Takılıp Kalmak Zaman Kaybı" Radikal.
- İşcan, M. Z. (2002). Siyasal İslam Dini ve Fikri Temelleri, Erzurum, Ekev.
- Karaman, H. (21 Ocak 2010). "Saldırgan Bayan", Yeni Şafak.
- Karaman, H. (19 Haziran 2008). "İnsan Hakkı Değilmiş", Yeni Şafak.
- Karaman, H. (1990). "İslam'da Din Devlet İlişkisi", Türkiye Günlüğü, Sayı 13, Kış 1990, 13-23.
- Karaman, H. (28 Nisan 2013). "İslami Çözüm", Yeni Şafak.
- Kaya, A. (2009). "Medyanın AKP Kapatma Davasına Bakışı: Kapatmak veya Kapatmamak", İsmet Parlak (Ed.), Medya Gerçekliğinin İnşası Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, (ss. 335-366), Konya, Çizgi Yayınları.
- Kılıçbay, M. A. (1990). "Laiklik, Siyaset ya da Uygarlık Değiştiren Toplumun Su Yüzündeki Kavgası", Türkiye Günlüğü, sayı 33, Kış, 61-64.
- Kılıçbay, M. A. (1994). "Demokrasiye Geçit Vermeyen Düşman Kardeşler: Dincilik ve Laikçilik", Türkiye Günlüğü, Sayı 29, Temmuz-Agustos, Ankara, 117-120.
- Kuran, K. (2013), Yalanla Yaşamak Tercih Çarpıtmasının Toplumsal Sonuçları, (2. Baskı), Çev.: Alp Tümertekin, İstanbul, YKY.
- Mardin, Ş. (1990). "2000'e Doğru Kültür Ve Din", Çev.: Gülşat Aygen Tosun, Türkiye Günlüğü, Sayı 13, Kış, 4-12.
- Mert, N. (10 Mayıs 2007 Perşembe). "Arpa Boyu Yol Gitmişiz", Radikal.
- Mert, N. (1994). Laiklik Tartışmasın Kavramsal Bir Bakış Cumhuriyet Kurulurken Laik Düşünce, İstanbul, Bağlam Yayınları.
- Mert, N. (1997). "Laiklik Tartışması Ve İslam", Doğu Batı, Sayı 1, Ankara, 109-114.
- Nahya, Z. N. (2010). Avrupa Birliği Bağlamında İmge Ve Ötekileştirme Bir Grup Ankara Üniversitesi Ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi Öğrencisi Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Nasr, V. (2012). İslam, Kapitalizm ve Türk Modeli: İslami Sermayenin Yükselişi, Çev.: İhsan Durdu, Ufuk Yayınları.
- Özcan, İ. (16 Mayıs 2007). "Laikliğin Sınırları Konuşulabilmeli", Radikal.
- Özdenören, R. (18 Eylül 2011). "Arap Ülkeleri Laik Olur Mu?", Yeni Şafak.
- Özdenören, R. (20 Mayıs 2007). "Laiklik Bir Hayat Tarzı Olur Mu?", Yeni Şafak.
- Özdenören, R. (22. 01. 2015). "Ah, Laikliği Bir de Profesörlerimiz Anlasa...", Yeni Şafak.
- Özdenören, R. (26 Haziran 2008). "Laiklik Demokrasinin Önkoşulu Mu?", Yeni Şafak.
- Özdenören, R. (31 Ocak 2008). "Başörtüsü ve Laiklik", Yeni Şafak.
- Polat, F. (2002) "Din - Devlet İlişkisi ve Diyanet", Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 6 Sayı: 10, 119-128.
- Roy, O. (2010). İslam'a Karşı Laiklik, Çev.: Ender Bedisel, İstanbul, Agorakitaplığı Yayınları.
- Roy, O. (2011). "İslamcı Hareketlerin Sıradanlaşması", Tanıl Bora - Murat Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce İslamcılık, (ss. 927-934), İletişim Yayınları.
- Sarıbay, A. Y. (1985) "Türkiye'de Siyasal Modernleşme ve İslam", Toplum ve Bilim, 29/30 Bahar - Yaz, 45-64.
- Sarıbay, A. Y. (2001). Postmodernite, Sivil Toplum ve İslam, (3. Baskı), İstanbul, Alfa Yayınları.
- Selçuk, S. (1999). "Laiklik ve Demokrasi", Türkiye Günlüğü, Sayı 56, Yaz, 45-49.
- Şah, U. (2012). "Eşcinsellik Hastalıktır [Ve Dahası] Sapkınlıktır" Bir Eleştirel Söylem Analizi Denemesi", Sibel Arkonaç (Ed.), Söylem Çalışmaları, (ss. 209-222), Nobel Yayıncılık.
- Tarhanlı, İ. B. (1993). Müslüman Toplum Laik Devlet 'Türkiye'de Diyanet İşleri Başkanlığı', İstanbul, Alfa Yayınları.
- Taylor, C. (2009). Seküler Çağ, Çev.: Dost Körpe, İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları.
- Turgut, M. (16 Şubat 2008). "Anadolu Müslümanlığı Ve Türban", Yeni Şafak.
- Yavuz, M. H. (2011). Erbakan'dan Erdoğan'a Laiklik, Demokrasi, Kürt Sorunu Ve İslam, Çev.: Leman Adalı, İstanbul, Kitap Yayınları.