Çağdaş toplumlar, toplumsal bütünleşmeyi yakalama adına sıkı bir arayış içerisindedirler. Bunun başarılması için bireylerin birbirlerinin kimliklerini tanıması gerekir. Bununla birlikte bireylerin anlaşabilir düzeyde ortak bir fenomenolojiye sahip olmaları toplumsal barışın sağlanabilmesi için büyük önem taşımaktadır. Fenomenolojik düzeyde bir ortaklığa ulaşmanın önündeki en önemli engellerden biri ise bir taraftan her türlü birliktelik söyleminin asimilasyon olarak değerlendirilmesi diğer taraftan da her türlü farklılık söyleminin bölücülük olarak görülmesidir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, kimliklerini farklı kültürel özellikler ekseninde ifade eden bireylerin birleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik algılarını tespit etmektir. Araştırmada, katılımcı algılarını ölçmek için nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Bu çerçevede 12 kişiden oluşan örneklem grubuna yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle mülakat uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutularak ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Sonuç olarak, farklı kimlik tanımlamalarına sahip katılımcıların bütünleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik farklı fenomenolojik perspektiflere sahip oldukları tespit edilmiştir. Başka bir deyişle, farklı kimliklerden oluşan katılımcılar, bütünleştirici birçok kavram ve olguyu paylaştıklarını belirtmelerinin yanı sıra belli kavram ve olgular üzerinden ayrıştırıcı deneyimler yaşadıklarını da belirtmişlerdir.
Modern societies are seriously in search of social integration. To achieve this, individuals need to recognize each other's identity. In addition to this, in order to ensure the social peace it is crucial for individuals to have a common phenomenology which is agreed on. One of the major obstacles to achieve the phenomenological unity is that on one side every kind of discourse regarding the unity is evaluated as assimilation and on the other side every kind of discourse regarding diversity is perceived as separatism. In this context, main objective of the research is to determine the perceptions of the individuals, defining their identities based on different cultural features, about the concepts-phenomena regarding the unity and separation. In this research, qualitative research model was used to measure the interviewees' perceptions. In this context, a sample group of 12 people having different perceptions were interviewed by means of semi-structured interview technique. The obtained data were evaluated by means of the descriptive analysis and discussed within the relevant literature. Finally, it was found that interviewees who make different definitions of their identities have different phenomenological perspectives about the concepts-phenomena regarding the unity and separation. ">
[PDF] TOPLUMSAL BÜTÜNLEŞME VE AYRIŞMA KAVRAMLARINAOLGULARINA YÖNELİK ALGILAR | [PDF] PERCEPTIONS TOWARDS THE CONCEPTS-PHENOMENA OF SOCIAL INTEGRATION AND DISINTEGRATION
Çağdaş toplumlar, toplumsal bütünleşmeyi yakalama adına sıkı bir arayış içerisindedirler. Bunun başarılması için bireylerin birbirlerinin kimliklerini tanıması gerekir. Bununla birlikte bireylerin anlaşabilir düzeyde ortak bir fenomenolojiye sahip olmaları toplumsal barışın sağlanabilmesi için büyük önem taşımaktadır. Fenomenolojik düzeyde bir ortaklığa ulaşmanın önündeki en önemli engellerden biri ise bir taraftan her türlü birliktelik söyleminin asimilasyon olarak değerlendirilmesi diğer taraftan da her türlü farklılık söyleminin bölücülük olarak görülmesidir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, kimliklerini farklı kültürel özellikler ekseninde ifade eden bireylerin birleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik algılarını tespit etmektir. Araştırmada, katılımcı algılarını ölçmek için nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Bu çerçevede 12 kişiden oluşan örneklem grubuna yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle mülakat uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutularak ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Sonuç olarak, farklı kimlik tanımlamalarına sahip katılımcıların bütünleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik farklı fenomenolojik perspektiflere sahip oldukları tespit edilmiştir. Başka bir deyişle, farklı kimliklerden oluşan katılımcılar, bütünleştirici birçok kavram ve olguyu paylaştıklarını belirtmelerinin yanı sıra belli kavram ve olgular üzerinden ayrıştırıcı deneyimler yaşadıklarını da belirtmişlerdir. ">
Çağdaş toplumlar, toplumsal bütünleşmeyi yakalama adına sıkı bir arayış içerisindedirler. Bunun başarılması için bireylerin birbirlerinin kimliklerini tanıması gerekir. Bununla birlikte bireylerin anlaşabilir düzeyde ortak bir fenomenolojiye sahip olmaları toplumsal barışın sağlanabilmesi için büyük önem taşımaktadır. Fenomenolojik düzeyde bir ortaklığa ulaşmanın önündeki en önemli engellerden biri ise bir taraftan her türlü birliktelik söyleminin asimilasyon olarak değerlendirilmesi diğer taraftan da her türlü farklılık söyleminin bölücülük olarak görülmesidir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, kimliklerini farklı kültürel özellikler ekseninde ifade eden bireylerin birleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik algılarını tespit etmektir. Araştırmada, katılımcı algılarını ölçmek için nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Bu çerçevede 12 kişiden oluşan örneklem grubuna yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle mülakat uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutularak ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Sonuç olarak, farklı kimlik tanımlamalarına sahip katılımcıların bütünleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik farklı fenomenolojik perspektiflere sahip oldukları tespit edilmiştir. Başka bir deyişle, farklı kimliklerden oluşan katılımcılar, bütünleştirici birçok kavram ve olguyu paylaştıklarını belirtmelerinin yanı sıra belli kavram ve olgular üzerinden ayrıştırıcı deneyimler yaşadıklarını da belirtmişlerdir.
Modern societies are seriously in search of social integration. To achieve this, individuals need to recognize each other's identity. In addition to this, in order to ensure the social peace it is crucial for individuals to have a common phenomenology which is agreed on. One of the major obstacles to achieve the phenomenological unity is that on one side every kind of discourse regarding the unity is evaluated as assimilation and on the other side every kind of discourse regarding diversity is perceived as separatism. In this context, main objective of the research is to determine the perceptions of the individuals, defining their identities based on different cultural features, about the concepts-phenomena regarding the unity and separation. In this research, qualitative research model was used to measure the interviewees' perceptions. In this context, a sample group of 12 people having different perceptions were interviewed by means of semi-structured interview technique. The obtained data were evaluated by means of the descriptive analysis and discussed within the relevant literature. Finally, it was found that interviewees who make different definitions of their identities have different phenomenological perspectives about the concepts-phenomena regarding the unity and separation. ">
TOPLUMSAL BÜTÜNLEŞME VE AYRIŞMA KAVRAMLARINAOLGULARINA YÖNELİK ALGILAR
Çağdaş toplumlar, toplumsal bütünleşmeyi yakalama adına sıkı bir arayış içerisindedirler. Bunun başarılması için bireylerin birbirlerinin kimliklerini tanıması gerekir. Bununla birlikte bireylerin anlaşabilir düzeyde ortak bir fenomenolojiye sahip olmaları toplumsal barışın sağlanabilmesi için büyük önem taşımaktadır. Fenomenolojik düzeyde bir ortaklığa ulaşmanın önündeki en önemli engellerden biri ise bir taraftan her türlü birliktelik söyleminin asimilasyon olarak değerlendirilmesi diğer taraftan da her türlü farklılık söyleminin bölücülük olarak görülmesidir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, kimliklerini farklı kültürel özellikler ekseninde ifade eden bireylerin birleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik algılarını tespit etmektir. Araştırmada, katılımcı algılarını ölçmek için nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Bu çerçevede 12 kişiden oluşan örneklem grubuna yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle mülakat uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analize tabi tutularak ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Sonuç olarak, farklı kimlik tanımlamalarına sahip katılımcıların bütünleştirici ve ayrıştırıcı kavram-olgulara yönelik farklı fenomenolojik perspektiflere sahip oldukları tespit edilmiştir. Başka bir deyişle, farklı kimliklerden oluşan katılımcılar, bütünleştirici birçok kavram ve olguyu paylaştıklarını belirtmelerinin yanı sıra belli kavram ve olgular üzerinden ayrıştırıcı deneyimler yaşadıklarını da belirtmişlerdir.
PERCEPTIONS TOWARDS THE CONCEPTS-PHENOMENA OF SOCIAL INTEGRATION AND DISINTEGRATION
Modern societies are seriously in search of social integration. To achieve this, individuals need to recognize each other's identity. In addition to this, in order to ensure the social peace it is crucial for individuals to have a common phenomenology which is agreed on. One of the major obstacles to achieve the phenomenological unity is that on one side every kind of discourse regarding the unity is evaluated as assimilation and on the other side every kind of discourse regarding diversity is perceived as separatism. In this context, main objective of the research is to determine the perceptions of the individuals, defining their identities based on different cultural features, about the concepts-phenomena regarding the unity and separation. In this research, qualitative research model was used to measure the interviewees' perceptions. In this context, a sample group of 12 people having different perceptions were interviewed by means of semi-structured interview technique. The obtained data were evaluated by means of the descriptive analysis and discussed within the relevant literature. Finally, it was found that interviewees who make different definitions of their identities have different phenomenological perspectives about the concepts-phenomena regarding the unity and separation.
Akdemir, A. M. (2004). Küreselleşme ve kültürel kimlik sorunu. Atatürk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), s.43-50. 28. Mayıs 2014 tarihinde http://e-dergi.atauni.edu.tr/ataunisosbil/article/view/1020000075 adresinden alınmıştır.
Akgun, S. & Araz, A. (2013). The effects of conflict resolution education on conflict resolution skills, social competence, and aggression in Turkish elementary school students. Journal of Peace Education, 11 (1), 30-45. DOI: 10.1080/17400201.2013.777898.
Aras, B., Aydın, E., Bölme, S. M., Dağı, İ., Dalmış, İ., Ensaroğlu, Y. ve diğer. (2009). Türkiye'nin Kürt Sorunu algısı. (SETA Raporu). Ankara: SETA Yayınları.
Arkanoç, S. A. (2001). Sosyal psikoloji. İstabul: Alfa Yayınevi.
Arslan, Y., Günçavdı, G. & Polat, S. (2015). The impact of peace education programme at university on university students' intercultural sensitivity. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 2301 - 2307. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.891.
Aydın, S. (2014). Olgubilim araştırma. Mustafa Metin (Edit.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ss.287-311), Ankara: Pegem Akademi.
Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Bertoletti, G. (2012). Identity, recognition and conflict, at the interface. Probing the Boundaries, 79, p.3-18.
Bilgin, N. (2007). Kimlik inşası, İzmir: Turmaks Yayıncılık.
Bilgiseven. A. K. (1986). Genel sosyoloji. (4. Baskı) İstanbul: Filiz Kitabevi.
Christopher, D. H. & Taylor, M. J. (2011). Social justice and critical peace education: Common ideals guiding student teacher transformation. Journal of Peace Education, 8 (3), 295-313.
Çayır, K. (2012). Gruplararası ilişkiler bağlamında ayrımcılık. Kenan Çayır ve Müge Aya Ceyhan (Der.), Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. (s.5-16), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Çetin, B. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının medya ve televizyon okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (1), 171-190.
Dökmen, Ü. (2003). İletişim çatışmaları ve empati. (22. Baskı), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Durkheim, E. (1994). Sosyolojik metodun kuralları, (Çev: Anver Aytekin), İstanbul: Sosyal Yayınlar.
Fisher, C. B., Wallace, S. A. & Fenton, R. E. (2000). Discrimination distress during adolescense. Journal of Youth and Adolescence, 29 (6), 679-695.
Graham, M. (2014). Social media as a tool for ıncreased student participation and engagement outside the classroom in higher education. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 2 (3), 16-24.
Gündoğdu, R. ve Izgar, H. (2010). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin çatışma çözme becerisine etkisi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 81-100.
Güvenç, B. (1995). Kültür ve eğitim, (1. Baskı). Ankara: Gündoğan Yayınevi. Harvey, D. (1997). Postmodernliğin durumu, (Çev.: Sungur Savran), İstanbul: Metis Yayınları.
Hopkins, N. & Blackwood, L. (2011). Everyday citizenship: identity and recognition. Journal of Community & Applied Social Psychology, 21, 215-227. Doi number: 10.1002/casp.1088.
Hopkins, N. (2011). Dual identities and their recognition: minority group members' perspectives. Political Psychology, 32 (2), 251-270. Doi number: 10.1111/j.1467-9221.2010.00804.x.
İnalcık, H. (2013). Osmanlı ve modern Türkiye. İstanbul: Timaş Yayınları. Jenks, C. (2012). Temel sosyolojik dikotomiler, (2. Baskı), İhsan Çapçıoğlu (Çev. Edt.), Ankara: Atıf Yayınları.
Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Nitel araştırma, (çev. Mesut Bütün) S. Beşir.
Demir (Çev. Edit.). Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımları, (s.375-409), Ankara: Eğiten Kitap.
Junco, R. (2011). The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58 (1), 162-171. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.004.
Karaca, M. (2012). Farklılaşma, bütünleşme ve birlikte yaşama üzerine. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 226-238.
Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yasar University, 17 (5), 2886-2899.
Karpat, H. K. (2011). Osmanlı'dan günümüze kimlik ve ideoloji. Güneş Ayas (Çev. ve Yay. Haz.), İstanbul: Timaş Yayınları.
Knight, C. (2013). The injustice of discrimination. South African Journal Philosophy 32 (1), 47-59.
Maalouf, A. (2000). In the name of identity -violence and the need to belong, (Original Name: "Les Identités Meurtrières"), (Transl.: Bray, B.), New York, USA: Penguin Books.
Modood, T. (2014). Çokkültürcülük: bir yurttaşlık tasarısı. (Çev.: İsmail Yılmaz), Ankara: Phonix Yayınevi.
Müftüoğlu, R. (2007). Din ve siyasetin din yolu (1.Baskı), İstanbul: Akis Kitap. Rothman, J. (2014). Reflexive pedagogy: teaching and learning in peace and confl ict studies. Conflict Resolution Quarterly, 32 (2), 109-127. DOI Number: 10.1002/crq.21107.
Ruiz-Tagle, J. (2013). A theory of socio-spatial ıntegration: problems, policies and concepts from a us perspective. International Journal of Urban and Regional Research, 37 (2), 388-408. DOI Number:10.1111/j.1468-2427.2012.01180.x.
Stilwell, F. (2014). Preparing for peace: a political economic perspective. Social Alternatives, 33 (4), 42-46.
Tamer Gencer, Z. (2011). Çok kültürlü toplumlarda iletişim: Divriği örneği. E-GİFDER, 1, s.186-205. 28 Mayıs 2015 tarihinde http://asosindex.com/journal-articleabstract?id=11030 adresinden alınmıştır.
Tapan, Ç. (2006). Barış eğitimi programının öğrencilerin çatışma çözme becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Tatar, T. (2008). Kürede dönen siyaset. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
Tatar, T. (2013). Cemaat olarak çok kültürlülük ve politikaları. VII. Ulusal Sosyoloji Kongresi Yeni Toplumsal Yapılanmalar: Geçişler, Kesişmeler, Sapmalar, 2-5 Ekim 2013, Muğla.
Taylor, S. E., Peplau, L. A. & Sears, D. O. (2012). Sosyal psikoloji. (Çev.: Ali Sönmez), Ankara: İmge Yayınları.
Thomas, B. (2010). Under the guise of self :racial identity, self-respect, and recognition. Philosophia Africana., 13 (I) , 1-22.
Türkkahraman, M. ve Tutar, H. (2009). Sosyal değişme, bütünleşme ve çözülme bağlamında toplumda farklı kültür ve anlayışların yeri ve önemi. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1 (1), s.1-16. 29 mayıs 2015 tarihinde http://alanyadergi.akdeniz.edu.tr/_dinamik/164/17.pdf adresinden alınmıştır.
Wallace, Ruth A. & WOLF, Alison, (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları - Geleneğin Genişletilmesi, (4. Baskı), (Çev. Leyla E. & M . Rahmi A.), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
ISSN:1303-0493
Yayın Aralığı:Yılda 4 Sayı
Başlangıç:2000
Yayıncı:Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi