Klâsik Osmanlı Sosyal-İktisadî Sistemi ve Vakıflar

Osmanlılar, devletlerine devlet-i âlıyye-i ebed müddet adını vermişlerdi. Osmanlı devleti buadı hak edercesine uzun yaşamış siyasî sistemlerden biri olmayı, oluşturduğu sosyal-iktisadîdüzen sayesinde başarmıştır. Bu düzenin idamesinde vakıfların hayatî denilecek çok önemli kat- kıları oldu. Ama Osmanlı düzeni de aynı derecede önemli katkıları ile vakıf kurumuna yepyeniboyutlar kazandırmayı başarmıştır.

Classical Ottoman Socio-Economic System and Waqfs

Ottomans called their state with the name the great state of eternity . The fact that theOttoman State was one of the long-lived political regimes and hence rightly deserving theattribution of such a title was achieved by virtue of its socio-economic system. There werevitally important contributions of the waqfs into the sustainability of such a socio-economicsystem. On the other hand, however, the Ottoman state had succeeded in implementingradically new dimensions to the waqf institutions through equally significant contributions.

___

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA), Cevdet Belediye 7597.
  • Ergin, Osman Nuri (1922). Mecelle-i Umuru-ı Belediye, İstanbul.
  • Establet, Collette, Jean-Paul Pascual (1998). Les Inventaires Après Décès de Pèlerins Morts à Damas Vers 1700, Damas.
  • Genç, Mehmet (2000). “İltizam”, DİA, C. 22, s. 154-158.
  • Gerber, Haim (1988). Economy and Society in an Ottoman City: Bursa, 1600-1700, Jerusalem.
  • Geremek, Bronislaw (1994). Poverty-A History, İngilizceye Çeviren: Agnieszka Kolakowska, Blackwel, Oxford.
  • Raymond, André (1973-74). Artisans et Commerçants an Caire au XVIIIe Siècle, Şam.
  • Tournefort, Joseph de (2005). Seyahatname, II. Kitap, (ed. Stefanos Yerasimos, çev. Teoman Tunç Doğan), Kitap Yay. İstanbul.
  • Üçel-Aybet, Gülgün (2003). Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları (1530-1699), İletişim Yay. İstanbul.