SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUL VE ÖĞRETMEN İÇERİKLİ SİNEMA FİLMLERİNİ

Sınıf öğretmeni adaylarının okul ve öğretmen içerikli sinema filmlerine yönelik alımlama düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırma, nitel araştırma modellerinden örnek olay (case study) modeli benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın örnek olayını okul ve öğretmen içerikli 3 adet sinem filmi oluşturmuş, sınıf öğretmeni adaylarının filme yönelik düşünceleri ve filmleri nasıl alımladıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerinden toplam 38 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde veriler görüşme yönteminden yararlanılarak elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının filmlere yönelik alımlama biçimlerini tespit etmek üzere film gösterimi sonrasında öğretmen adayları ile filme yönelik bir odak grup görüşme süreci gerçekleştirilmiştir. Veri analizi sürecinde içerik analizi yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmada kullanılan filmlerin öğretmen adayları tarafından alımlanma biçiminin belirlenmesinde Stuart Hall tarafından geliştirilen kodlama kod açımlama modeline göre bir kodlama sistemi benimsenmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde okul ve öğretmen içerikli sinema filmlerinin öğretmen adayları tarafından müzakereci bir okuma biçimiyle ele alındığı görülmektedir. Öğretmen adayları senaryoda var olan, filmde vurgulanan anlamların farkında olmakla birlikte kendi durumlarına, koşullarına uygun çıkarımlarda bulundukları da görülmektedir. Özellikle öğretmen adaylarının, filmde yer alan karakterlerin ve koşulların kendilerine en yakın olduğu noktalarda hegemonik bir okuma biçimini benimsedikleri görülürken, filmde yer alan "efsane" öğretmen profilinin ve bu bağlamda ortam ve koşulların ütopik olarak algılandığı ve toplumsal özellikleri ile uyumlu olmadığı noktalarda karşıt okuma biçiminin gerçekleştirildiği görülmektedir

TEACHER CANDIDATES RECEPTION FOR SCHOOL AND TEACHER THEMED FILMS

This study was carried out to determine the reception of teacher candidates for school and teacher themed films. One of the qualitative research model, “case study” was adopted in this study. The aim is to determine primary teacher candidates’ opinions and receptions about the films. In this research, 38 fourth-grade students in Gazi University, Faculty of Education participated. A focus group evaluation process was conducted to determine teacher candidates receptions for the films after the film screenings finished. Content analysis approach was adopted for the data analysis. In the study, a coding system based on a coding-encoding model developed by Stuart Hall was adopted to determine teacher candidates’ receptions. According to data teacher candidates’ receptions about school and teacher themed films are “negotiator.” Teacher candidates are aware of the main idea highlighted in the film and scenario but they inference according to their own circumstances. When teacher candidates feel themselves very close to the characters and circumstances in the film, they adopt a “dominant (hegemonic)” form of reception. Also, they adopt “opponent” form of reception when they perceive "legend" teacher profile in the film, the environment, and circumstances as utopian and incompatible with sociocultural features

___

  • Ang, I. (1996). Living Room Wars - Rethinking media audiences for a postmodern world. London and New York: Routledge Press.
  • Barnett, L. A. and Allen, M. P. (2000). Social class, cultural repertoires, and popular culture: the case of film. Sociological Forum, Vol. 15(1), 145-163.
  • Bauer, D. M. (1998). Indecent proposals: Teachers in the movies. College English, 60 (3), 301-317.
  • Beyerbach, B. (2005). The social foundations classroom: Themes in sixty years of teachers in film: Fast Times, Dangerous Minds, Stand on Me.Educational Studies, 37(3), 267-285.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: teknikler ve örnekler çalışmalar. Siyasal Kitabevi.
  • Brunner, D. (1994). Inquiry and Reflection Framing Narrative Practice in Education. New York : Suny Press.
  • Büker, S., & Gürhan, T. (2010). Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Considene, D. (1985). The Cinema of Adolescence. Jefferson and London : McFarland & Company Inc.
  • Demir, N. K. (2007). Elazığ'da Kurtlar Vadisi dizisinin alımlanması. Sosyal Bilimler Dergisi , 9 (2), 251-266.
  • Eagleton, Terry. (2004), Edebiyat Kuramı Giriş, Çev.: Tuncay Birkan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fisher, R., Harris, A., & Jarvis, C. (2008). Education in Popular Culture: Telling Tales on Teachers and Learners. New York: Routledge.
  • Fives, H., & Buehl, M. M. (2005). Assessing Teachers’ Beliefs about Pedagogical Knowledge: Developing an Instrument. In Annual Meeting of the Southwest Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1993). How to design and evaluate research in education (Vol.7). New York: McGraw-Hill.
  • Giroux, H. (1993). Reclaiming the Social: Pedagogy, Resistance and Politics in Celluloid Culture. J. Collins, H. Radner, & A. Preacher (Ed.), Film Theory Goes to the Movies içinde (s. 37-55). New York : Routledge.
  • Hall, S. (1994). Reflections upon the encoding/decoding model: An interview with Stuart Hall. Viewing, reading, listening: Audiences and cultural reception, 253-274.
  • Hall, S. (2003). "Kodlama kodaçımı" içinde söylem ve ideoloji. (B. Çoban, Çev.) İstanbul: Su Yayınları.
  • Harris, D. N., & Sass, T. R. (2009). What makes for a good teacher and who can tell?. Urban Institute.
  • Hermans H. J.. M. (2001). The diological self: toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, Vol. 7(3), 243-281. Sage: London
  • Höijer, B. (2005). İzleyicilerin televizyon programlarına alımlayışı: Kuramsal ve metodolojik değerlendirmeler. Ş. Yavuz (ed.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde (Ş. Yavuz, Çev., s. 105-131). Ankara: Vadi Yayınları.
  • İnal, Ayse M. (1996). Haberi okumak. İstanbul: Temuçin yayınları.
  • Jensen, K. B. (1991). Reception analysis: Mass communication as the social production of meaning. K. B. Jensen, & N. W. Jankowski (Ed.), A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research içinde, (s. 135-149). London: Routledge.
  • Jensen, Klaus B., Rosengren, Karl E. (2005). İzleyicinin peşindeki beş gelenek. Medya ve izleyici bitmeyen tartışma. (der: S. Yavuz, çeviren: S. Yavuz). Ankara: Vadi Yayınları, 55-85.
  • Kalof, L., Dan, A., & Dietz, T. (2008). Essentials of social research. McGraw-Hill Education (UK).
  • Kaskaya, A., Ünlü, İ., Akar, M. S., & Özturan Sağırlı, M. (2011). The Effect of School and Teacher Themed Movies on Pre-Service Teachers' Professional Attitudes and Perceived Self-Efficacy. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1778-1783.
  • Kaskaya, A. (2012). Evaluation of the Research in the Scope of the Proficiency of Teachers in Terms of Subject, Aim, Method, and Results. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 800-805.
  • Kaşkaya, A., & Selçuk, Z. (2016). The development of critical reflection skills: An application of school and teacher themed movies. Journal of Human Sciences, 13(3), 4237-4257.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayınları. MacDonald, D. (1999). Teacher attrition: a review of literature. Teaching and Teacher Education, 15 (8), 835- 848.
  • Mason, J. (2002). Researching Your Own Practice: The Discipline of Noticing. London: Routledge / Faber.
  • McCammon, L. A., Miller, C., & Norris, J. (1997). Using case studies in drama/theatre teacher education: a process of bridge building between theory and practice. Youth Theatre Journal, 11, 103-112.
  • McCormick, P. (2007). Film school: Teacher-student relationships in movies can be inspirational or downright creepy. but as catholics it’s up to us to help each other learn and grow. U.S. Catholic, http://www.thefreelibrary.com/Film+school%3a+teacher-student+relationships+in+movies+ can+be...-a0162470179 13.03.08
  • McCullick, B., Belcher, D., Hardin, B., & Hardin, M. (2003). Butches, bullies and buffons: Images of physical education teachers in the movies. Sport, Education and the Society, 8 (1), 3-16.
  • Mitchell, C., & Weber, S. (1999). Reinventing Ourselves as Teachers. Philadelphia: Falmer Press.
  • Morley, D. (2005). Family television: Cultural power and domestic leisure. Routledge.
  • Mutlu, Erol. (2004), İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Nugent, S. A., & Shaunessy, E. (2003). Using film in teacher training: Viewing the gifted through different lenses. Roeper Review, 25 (3), 128-134.
  • O'Farrel, L. (2000). Enhancing drama teacher education with student-written teaching cases. Stage of The Art, 11 (2), 451-468.
  • Onay, A. (2011). Reklam okuma biçimleri: Kişisel değerlerin etkisine ilişkin bir alımlama çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özsoy, A. (2005). Popüler kültür ürünleri olarak durum komedileri: “Çocuklar Duymasın” örneğinde aile söylemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. (3. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Robertson, J. P. (1995). Screenplay pedagogy and the ınterpretation of unexamined knowledge in pre-service primary teaching: Taboo. The Journal of Culture and Education 1, 25–60.
  • Scanlon, L. (2008). How is reel? Teachers on screen and in the classroom. Eylül 15, 2012 tarihinde Australian Review of Public Affairs: http://www.australianreview.net/digest/2008/09/scanlon.html adresinden alındı
  • Smith, G. T. (2009). Is Film an Effective Teaching Tool for High School Literature. Ohio: The Faculty of the College of Education Ohio University.
  • Stevenson, N. (2008) Medya kültürleri: sosyal teori ve kitle iletisimi. (Çev: G. Orhon ve B. E. Aksoy). Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Storey, J. (2000). Popüler Kültür Çalısmaları, (Çev: K. Karaşahin) Babil Yayınları: İstanbul.
  • Şahin, S., Atasoy, B., & Somyürek, S. (2010). Öğretmen Eğitiminde Örnek Olay Yöntemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 253-277.
  • Şeker, T., & Çavuş, S. (2011). "Behzat Ç. bir Ankara polisiyesi" dizisinin alımlama analizi. Global Media Journal Turkish Edition, 2 (3), 86-104.
  • Şenel, S. (2009). Fantastik sinema ve günlük düşünce: Yüzüklerin efendisi üzerine bir alımlama çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Trier, J. (2001). Challenging the Cinematic Construction of "Literacy" with Preservice Teachers. Teaching Education, 12 (3), 302-314.
  • Trier, J. (2002). Exploring the concept of “habitus” with preservice teachers through the use of popular school films. Interchange, 33 (3), 237-260.
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54 (2), 143- 178.
  • Wenger, R. (1943). Motion pictures in teacher education. Educational Research Bulletin, 22 (4), 90-96.
  • Yavuz, S. (2007). Reklamları izlediniz. Ankara: Ütopya yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.