Üç Firenk Havası'ndan Modern İnsana Ölüm ve İsmet Özel

Ölüm ve beraberinde gelen düşünceler, insanoğlunun dünyayı ‘mekân’ tuttuğundan bu yana en büyük problemlerden biri olmuştur. Ki-milerine göre ölüm bir kurtuluş, kimilerine göre de hayat karşısında ‘diri’ durmanın vazgeçilmez bir koşulu ve hayatı ‘otantik’ tarzda yaşamak için olası bir durumdur. Bu noktadan değerlendirildiğinde ‘ölüm’, insanların varlık sebeplerini kavrayış durumlarına göre farklılık göstermektedir. İsmet Özel, ‘Modern Türk Şiir’i’ olarak adlandırabileceğimiz, son 40 yılı içersine alan dönemde ‘ölüm’ üzerine en çok şiir yazmış olan şair-lerimizden biridir. Özel’in bu zaman dilimi içersinde değişiklik gösteren sosyal durumu, ‘ölüm’ fikrini algılama seviyesinde de önemli farklılıklar ortaya koymuştur. Onun şiir izleğinden hareketle ‘ölüm’ üzerine yapıla-cak olan bir çözümleme, şairin durmuş olduğu yerin daha net anlaşılması-na da yardımcı olacaktır. Makalede, şairin ‘ölüm’ e karşı almış olduğu tavrın net olarak or-taya konabilmesi için, bu noktada yazılmış en başarılı şiirlerden olan ‘Üç Frenk Havası’ isimli şiir çözümlemeye çalışılacak; İsmet Özel’in şiir dünyasına yön veren imajlar ve metaforlar üzerinde durularak modern in-sanın ‘ölüm’ karşısındaki durumu ifade edilecektir.

The Death and İsmet Özel to Modern Human from "Üç Firenk Havası"

Death and the hence coming thoughts has been one of the major problems since the existence of humankind on this eart. Some people consider death as a deliverance, some as an end, and some as a inevitable condition to stand alive against life and likely situation to live it an authentic way. From this point of view, death varies in accordence whith people’s understanding of their basis of existence. İsmet Özel is one of the poets who has written many poems on death in the last 40 years that we can call as the area of « The Modern Turkish Poetry. » As a matter of fact, the changes in Özel’s social life during this period has accordingly and significantly changed the level of his percep of death. An analysis on ‘death’ through his poetry will also help us clearly understand the poet’s point of view. In this article aims at analyzing one of the best poems called « Üç Firenk Havası » in order to introduce the poet’s attitude towards death clearly and to state modern men’s situation against ‘death’ through the images and metaphors conducting the poetic world of İsmet Özel.

___

  • AKMAN, Nuriye (1992), “İdeal Bir İslâm Düzeni Gerekmiyor, -Sosyalizmden İslâm’a Ulaşan Şair İsmet Özel Zihin Serüvenini Anlat-”, Hürriyet Gzt., Y. 44, S. 15888, 5 Temmuz.
  • AYDOĞAN, Ahmet (2001), Metafizik Nedir?, İz Yay., İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2002), Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, (çev. O. Adanır), Boğaziçi Üniversitesi Yay., İstanbul.
  • BAUMAN, Zygmunt (2000), Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri, (çev. N. Demirdöven), Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • ECO, Umberto (1996), Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, (çev. K. Atakay), Can Yay., İstanbul.
  • E. FRANKL, Victor (1999), Duyulmayan Anlam Çığlığı, (çev. S. Budak), Öteki Yay., Ankara.
  • GASSET, Ortega Y. (1998), Tarihsel Bunalım ve İnsan, (çev. N. G. Işık), Metis Yay., İstanbul.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1997), Ruhbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • KIERKEGAARD, Søren (2004), Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, (çev. M. M. Yakupoğlu), Doğu Batı Yay., Ankara.
  • HAYRÂT Neşriyat İlmî Araştırma Merkezi Meâl Heyeti (2001), Kur’ân-ı Kerim ve Muhtasar Meâli, Hayrât Neşriyat, İstanbul.
  • JUNG, Carl Gustav (2003), Dört Arketip, (çev. Z. A. Yılmazer), Metis Yay., İstanbul.
  • LONGMAN (1987), Dictionary Of Contemporary English, Richard Clay Ltd., London.
  • MONTAIGNE (1995), Denemeler, (çev. S. Eyüboğlu), MEB Yay., İstanbul.
  • ÖZEL, İsmet (1999), Tahrir Vazifeleri, Şûle Yay., İstanbul.
  • ÖZEL, İsmet(2000), Faydasız Yazılar, Şûle Yay., İstanbul.
  • ÖZEL, İsmet (2004a), Henry Sen Neden Buradasın 1, Şûle Yay., İstanbul.
  • ÖZEL, İsmet (2004b), Henry Sen Neden Buradasın 2, Şûle Yay., İstanbul.
  • STEINER, George (2003), Heıdegger, (çev. S. Sahra), Hece Yay., Ankara.
  • TOURAINE, Alaın (2000), Modernliğin Eleştirisi, (çev. H. Tufan), YKY., İs-tanbul.
  • YALOM, Irvın (1999), Varoluşçu Psikoterapi, (çev. Z. İ. Babayiğit), Kabalcı Yay., İstanbul.