Molla Nasreddin Dergisi’nde Yer Alan Karikatürlerin Kültürel ve Tarihsel KodlarBağlamında Göstergebilimsel Analizi

Toplum hafızasında fıkraları ve nükteleriyle yer edinmiş olan mizah ustası Molla Nasreddin (NasrettinHoca), yaşadığı dönemde toplumu bilgilendirerek aydınlatmak, din istismarlığının önüne geçmek amacıylainsanları güldürürken düşündürmüş bir bilge, dünyaca ünlü efsanevi bir karakter olmuştur. Azerbaycan’da1906-1931 yılları arasında bu halk bilgininin adıyla yayınlanan mizah dergisi “Molla Nasreddin” ise,yayımlandığı dönemde ve bölgede (Azerbaycan, Kafkasya ve İran) mizah sanatının ve mizah edebiyatınınönemli bir parçası olan karikatür sanatının ortaya çıkmasında önemli rol oynamıştır. Toplumundamodernleşmenin öncüsü olan ve siyasi hicivleriyle bilinen Molla Nasreddin Dergisi, yayınladığıkarikatürlerle toplumu bilinçlendirmeyi ve eğitmeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada, siyasi ve toplumsalhicivleriyle yayınlandığı döneme damgasını vuran Molla Nasreddin Dergisi’nde yayınlanan karikatürlerindönemin toplumunu eğitme sürecinde nasıl bir rol oynadığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla,dergide yayınlanan eğitim ve modernleşme / aydınlanma temalı oniki (12) adet karikatür göstergebilimselmetod kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada Molla Nasreddin’in (Nasreddin Hoca) demokrasinininşasında karikatürlerde nasıl ve ne şekilde yansıtıldığı ele alınmıştır. Karikatürlerde tarihsel ve kültürel /toplumsal kodlar, mitler ve simgeler kullanılmış, mesajlar toplumun kesimlerini ve şer odaklarını temsil edenmetonimlerle biçimlendirilmiştir. Çalışma genel olarak değerlendirildiğinde, Çarlık Rusyası iktidarı veemperyalizm tehdidi altındaki Azerbaycan’da (ve derginin yayımlandığı bölgede) gericilerin ve emperyalistideolojinin etkisinin azaltılmasında Molla Nasreddin (Nasreddin Hoca) karikatürlerinin toplumu eğitme,modernleştirme, aydınlatma, ilerletme, demokratikleştirme ve çağdaşlaştırma amacında önemli bir rolüstlendiği söylenebilmektedir. Çalışmada elde edilen bulgular çerçevesinde, Molla Nasreddin Dergisi’nde yeralan karikatürlerde dil, din, İslam coğrafyası, özgürlük, köylü ve işçi hakları, kadının toplumdaki yeri veeğitimdeki aksaklıkların tema olarak seçildiği; geleneklerin toplumu gericiliğe ittiği, din adamlarının çıkarlarıuğruna dini sömürdükleri, idarecilerin Azerbaycan Türkleri üzerinde hâkimiyet kurmak istediği veemperyalist ideolojiye karşı savaşılması gerektiği mitlerinin inşa edildiği görülmüştür.

The Semiotic Analysis of Cartoons in the Journal of Molla Nasreddin in the Context of Culturaland Historical Codes

Molla Nasreddin Magazine, which is a pioneer of modernization in its society and known for itspolitical satire, aimed to raise awareness and educate the society with the cartoons it published. In this study,the role of cartoons published in Molla Nasreddin Magazine, which left its mark on the period it waspublished with political and social satires, was tried to be revealed in the process of educating the society ofthe period. For this purpose, twelve (12) cartoons with the theme of education and modernization /enlightenment determined according to the purposeful sampling method were analyzed using the semioticmethod. In the study, how and how Molla Nasreddin (Nasreddin Hodja) is reflected in cartoons in theconstruction of democracy is discussed. Historical and cultural / social codes and symbols were used in thecartoons, and the messages were shaped with metonym representing the segments of the society and thecenters of evil. When the study is evaluated in general, Molla Nasreddin (Nasreddin Hodja) cartoons play animportant role in reducing the influence of reactionaries and imperialist ideology in Azerbaijan (and theregion where the magazine was published) under the threat of Tsarist Russia and imperialism. can be said to have undertaken. Within the framework of the findings obtained in the study, language, religion, Islamicgeography, freedom, peasant and workers' rights, the place of women in society and the problems ineducation were chosen as themes in the cartoons in Molla Nasreddin Magazine; It has been observed that thetraditions push society to reaction, that the clergy exploits religion for their sake, the rulers want to dominatethe Azerbaijani Turks and that the imperialist ideology must be fought against.

___