Ġassân Kenefânî’nin el-Kamîsu’l-Mesrûḳ (Çalıntı Gömlek) Adlı Öyküsü Üzerine Bir İnceleme

Ġassân Kenefânî’nin el-Kamîsu’l-Mesrûḳ (Çalıntı Gömlek) Adlı Öyküsü Üzerine Bir İnceleme

Vatanlarından zorla çıkarılıp sürgün edilen bir millete ait olan Filistin direniş edebiyatının, modern Arap edebiyatında önemli bir yeri vardır. Bu edebiyatın doğuşu, Filistin sorununa doğrudan bağlı olarak ortaya çıkmıştır. Bu edebiyatın önde gelen temsilcilerinden biri hiç şüphesiz ki Ġassân Kenefânî’dir. Kenefânî birçok Filistinli gibi çocuk yaşta mülteci hayatı yaşamaya başlamış ve vatanından ayrı, zorluklarla dolu bir hayatı olmuştur. Birçok alanda eserler yazmasına rağmen onun ilgisini en fazla hikâye çekmiştir. Öyle ki, modern dönemde Filistin edebiyatının önde gelen öykücüleri arasında yerini almış, yazdığı roman ve hikâyelerle genelde Arap edebiyatına özelde ise Filistin edebiyatına büyük katkılar sağlamıştır. Hikâyelerinde toplumcu gerçekçi bir anlayış benimseyerek sürgün, göç, mültecilik, yoksulluk gibi Filistin halkının yaşadığı sorunlara yoğunlaşmış, eserleriyle bu sorunları tüm dünyaya anlatmaya çalışmıştır. el-Kamîsu’l-Mesrûḳ (Çalıntı Gömlek) adlı öyküsü de bu sorunları dile getirdiği ve Filistin trajedisini ele aldığı öykülerinden biridir. Bu öykü, yazarın ilk kısa öyküsü olup mülteci kamplarında yaşamaya mahkûm edilen Filistinli bir aileyi ve bu ailenin geçimi için mücadele veren ailenin reisi Ebu’l-Abd’ın yaşadıklarını ele almaktadır. Realist bir bakış açısına sahip olan Kenefânî, bu öyküsünde sıradan karakterler seçmiş, her ne kadar kamp hayatı yaşayan bir ailenin sorunlarını dile getirmeye çalışsa da öykünün arka planında Filistin trajedisini işlemiştir. Bu çalışmada, Filistin direniş edebiyatının önde gelen isimlerinden Ġassân Kenefânî’nin hayatı, eserleri, edebî kişiliği ele alınmış, el-Kamîsu’l-Mesrûḳ (Çalıntı Gömlek) adlı öyküsü üzerine bir inceleme yapılmıştır.

___

  • Abbâs, İ., en-Nakîb, F. & Hûrî, İ. (1974). Ġassân Kenefânî insânen ve edîben ve munâdilen. Manşurâtu’l-‘İttiḥâdi.
  • Ahmed, A. A. (1989). Theme and technique in Ghassan Kanafani's short fiction. [Yayınlanmamış doktora tezi] Oklahoma Üniversitesi.
  • Çetin, N. (2011). Roman çözümleme yöntemi, Öncü Kitap.
  • el-Esed, N. (2000).el-Hayâtu’l-edebiyyetu’l-hadîse fî Filistînve’l-Urdun hattâ sene 1950.Muessesetu Abdi’l-amîdSûmân.
  • Er, R. (2012). Çağdaş Arap edebiyatı seçkisi.Vadi Yayınları.
  • Göçer, M. (2006). Ğassân Kenefâni ve öykücülüğü, [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hafez, S. (2003). Modern Arap öyküsü (II). (Çev. A. Yüksel). Nüsha Dergisi, 3(10), 39-62.
  • Kenefânî, G. (2019). Çalıntı gömlek (Çev: E. Çilek). Hece Öykü Dergisi, 16(91), 118-122.
  • Moran B. (2002) Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayınları.
  • Omarova, A. (2011). Ğassân Kenefânî (ö. 1972) hayatı, eserleri ve edebî şahsiyeti. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rabbani, M. (2005). Ghassan Kanafani. Encyclopedia of the Palestinians içinde (275-276 ss.). New York: İnfobase Publishing.
  • es-Sâmarrâ’î, A. H. (t.y.). İstintâku’l-meçhûlkirâ’e fî turâsi’l-edîb Ġassân Kenefânî. MevsûʽaEbhâs ve Dirâsâtfî’l-Edebi’l-Filistînî el-Hadîs, 4, 231-258.
  • es-Sevâfirî, K. (1979). el-Edebu’l-‘arabiyyu’l-mu‘âsır fî Filistîn (1860-1960). Dâru’l-Me‘ârif.
  • Singleton, J. (2001). “(Kısa) Öykü”, (Çev. Yurdanur Salman-Deniz Hakyemez), Adam Öykü.
  • Suzan, Y. (2016). Ġassân Kenefânî’nin Ardu’l-burtukâli’l-hazîn adlı öyküsü. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 476-492.
  • Yazıcı, H. (1998). Hikâye. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde. TDV Yayınları.
Turkish Studies - Language and Literature-Cover
  • ISSN: 2667-5641
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ