YAŞAMI SÜRDÜRME NEDENLERİNİN TANRI ALGISIYLA İLİŞKİSİ

Bu çalışmada yaşamı sürdürme nedenlerinin tanrı algısıyla ilişkisi ele alınacaktır. Çalışma teorik temelde bağlanma kuramından hareket etmektedir. Bağlanma kuramı; bireyin, bebeklik döneminde annesi ya da bakıcısı ile kurduğu ilk bağlanmanın, onun erişkinlik döneminde başkalarıyla ve tanrıyla olan ilişkilerindeki yaklaşımlarının temelini oluşturduğu görüşünü savunmaktadır. Bu yönüyle çalışmamız iki ana bölümden nedenlerinin tanrı algısıyla ilişkisine teorik bir yaklaşım sağlamak hedeflenmektedir. Bu amaçla tanrı tasavvurunun oluşumuna, bağlanma kuramına, tanrı tasavvuru ve hayata bağlanma ilişkisine değinilmiştir. Uygulama bölümü olarak planlanan ikinci bölümde ise çalışmanın problem ve alt problemlerine, hipotezlerine, evren ve örneklemine, sınırlılıklarına, araştırmada kullanılan ölçekle ilgili bilgilere, araştırma bulgularının çözümlenmesine, tartışılmasına, araştırmanın sonuç ve önerilerine yer verilmiştirÇalışmada yaşamı sürdürme nedenlerinin tanrı algısı ve çocukluk dönemi tanrı anlatısına göre farklılaşıp farklılaşmadığı temel problem olarak ele alınmıştır. Örneklemimiz, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu, İletişim Fakültesi, İlahiyat Fakültesi ve Mühendislik Fakültesi öğrencilerinden tesadüfi yöntemle belirlenen bir grup katılımcıdır. Örneklem grubuna yaşamı sürdürme nedenleri ölçeği uygulanmış, tanrı algısı ve çocukluk dönemi tanrı anlatısıyla ilgili sorular yöneltilmiştir. Araştırmada Tek Yönlü ANOVA testi kullanılmış olup, verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 16.0 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öznel tanrı algısı ve çocukluk dönemi tanrı anlatısı açısından yaşamı sürdürme nedenleri ve hayata bağlılık seviyesine göre gruplar arası farklılaşma tespit edilmiştir

THE RELATIONSHIP BETWEEN THE REASONS FOR LIVING AND THE PERCEPTION OF GOD

In this study, the relationship between the reasons for living and the perception of God will be discussed. The study departs from attachment theory in theoretical basis. Attachment theory argues that the first binding that an individual creates with his mother or caregiver during infancy forms the basis of the approaches in his relations with others and with God in adulthood. In this respect, our work consists of two main parts. In the first part, the aim is to provide a theoretical approach towards the relationship between the reasons for living and the perception of God. For this purpose, the formation of the concept of God, attachment theory and the relationship between the concept of God and attachment to life have been mentioned. And in the second stage, which is planned as the application part; the problems and subproblems, hypothesis, universe and sample, limitations, information related to the scales used in the research, analysis of research findings, the discussion, and results and suggestions of the research have been included. In the study, whether the reasons for living differ depending on the perception of God and the narrative of God during childhood has been taken as the basic problem. Our sample is a group of randomly selected participants among the students of Gümüshane University School of Health, Faculty of Communication, Faculty of Theology and Faculty of Engineering. The reasons for living scale was applied to the sample group, they were asked questions about the perception of God and the narrative of God in their childhood. One-Way ANOVA test was used in the research, SPSS 16.0 statistical software package was used in order to evaluate the data and find the calculated values. According to the results of the research, a differentiation between groups were determined in terms of the reasons for living life and level of commitment to life regarding subjective perception of God and the narrative of God in childhood period

___

  • AY, M., (2005), “Tanrı Tasavvurlarının Politik Tasarımlara Yansıması”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XLVI, Sayı II, s. 107-130.
  • AYDIN, A. R., (2010), “Tanrı Algısına Jungçu Bir Bakış”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, ss. 53-61.
  • AYDIN, Ö. G., (2011), Yaşamı Sürdürmede Dini İnancın Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • BACANLI, H., (2002), Psikolojik Kavram Analizleri, İstanbul: Nobel Yayınları.
  • BOWLBY, J., (1958), “The Nature of The Child's Tie to His Mother”, International Journal of Psycho-Analysis 39, 350-373.
  • BOYATZIS, C. J.,(20013), “Çocukluk Döneminde Dini ve Manevi Gelişim”, çev.: M. Koç, Din ve Maneviyat Psikolojisi Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları içinde, (Der.: R. Paloutzian, C. Park), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • BRADSHAW, M. ve diğ., (2010), “Attachment to God, Images of God, and Psychological Distress in a Nationwide Sample of Presbyterians”, The International Journal for the Psychology of Religion, 20:130–147.
  • BRETHERTON, I., (1992), “The Origins of Attachment Theory: John Bowlby And Mary Ainsworth”, Developmental Psychology, 28, 759-775.
  • CLARK, W. H., (1998), “Çocuklukta Din”, The Psychology of Religion içinde,çev.: A. Çiftçi-M. Yıldız, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: X, s. 183-205.
  • DEZUTTER, J. ve diğ., (2010), “God Image and Happiness in Chronic Pain Patients: The Mediating Role of Disease Interpretation”, Pain Medicine; 11: 765–773, Wiley Periodicals, Inc.
  • EMMONS, R. A., (20013), “Duygu ve Din”, çev.: G. Göcen, Din ve Maneviyat Psikolojisi Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları içinde, (Der.: R. Paloutzian, C. Park), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • ESKİN, M., (2012), İntihar Açıklama, Değerlendirme, Tedavi ve Önleme, Ankara: HYB Yayıncılık.
  • FEUERBACH, L., (2008), Hıristiyanlığın Özü, çev.: O. Özügül, İstanbul: Say Yayınları.
  • FREUD, S., (2000), Bir Yanılsamanın Geleceği, çev.: A. Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
  • GÜLER, Ö., (2007), Tanrı’ ya Yönelik Atıflar, Benlik Algısı ve Günahkarlık Duygusu (Yetişkin Örneklem), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÜNGÖRDÜ, M., (2001), Allah’a Atfedilen Özellikler ile Depresyon Arasındaki İlişki Üzerine bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • GÜRKAN, B.; DİRİK G., (2009), “Üniversite Öğrencilerinde İntihar Düşünce ve Davranışları ile İlişkili Faktörler: Yaşamı Sürdürme Nedenleri ve Baş Etme Yolları”, Türk Psikoloji Yazıları, 12 (24), s.58-69.
  • HALL, T., (2007), “Psychoanalysis, Attachment, And Spirituality Part I: The Emergence of Two Relational Traditions”, Journal of Psychology and Theology, Vol. 35, No. 1, 14-28.
  • HAYTA, A. (2006). “Anneden Allah’a: Bağlanma Teorisi ve İslâm’da Allah tasavvuru”, Değerler Eğitimi Dergisi, 4 (12), 29-63, Değerler Eğitimi Merkezi.
  • HAYTA, A. (2010), “Nesne İlişkileri Kuramı ve Tanrı Tasavvuru Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (20), 39-79, Değerler Eğitimi Merkezi.
  • JUNG, C. G., (2013), Anılar, Düşler, Düşünceler, çev.: İ. Kantemir, İstanbul: Can Yayınları.
  • JUNG, C. G., (1998), Psikoloji ve Din, çev.: R. Karabey, İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • KARTOPU, S. ve TANRIVERDİ, H., (2013), “Dini Kavramlarla İlgili Algıların Oluşumunda Çocukluk Döneminin Etkisi: Gümüşhane Üniversitesi Örneği”, The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 7, p. 621-656, July.
  • KÉZDY, A. ve diğ., (2013), “God Image And Attachment to God in Work Addiction Risk”, Studia Psychologica, 55, s. 209-214.
  • KİRKPATRİCK, L.A. ve Shaver P. (1992) “An Attachment-Theoretical Approach to Romantic Love And Religious Belief”, Personality and Social Psychology Bulletin, 3, 18-26.
  • KİRKPATRİCK, L. A. ve Shaver, P., (1990), “Attachment Theory and Religion: Childhood Attachments, Religious Beliefs And Conversions”, Journal for the Scientific Study of Religion, 4, 29-34.
  • KİRKPATRİCK, L.A., (2006), “Din Psikolojisinde Bağlanma Teorisi”, çev.: M. Koç, bilimname X, s. 133-172.
  • KORKMAZ, N. E., (2011), “İslam Açısından Bağlanma Kuramının Değerlendirilmesi: Teorik Bir Yaklaşım”, İslam Araştırmaları, Yıl 4 Sayı 1.
  • KORKMAZ, N. E., (2012), “Tanrı’ya Bağlanma ve Psikolojik İyi Olma”, Toplum Bilimleri• 6 (12) , s. 95-112.
  • KUŞAT, A., (2006), “Ergenlerde Allah Tasavvuru”, Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde, (Ed. Ü. Günay, C. Çelik), Adana: Karahan Yayınları.
  • MAHLER, M. ;PİNE F. VE BERGMAN, A., (2012), İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu, çev.: A. N. Babaoğlu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • MEHMEDOĞLU, A. U., (2011), Tanrıyı Tasavvur Etmek, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • NOFFKE, J. L.; Hall, T. W., (2007), “Attachment Psychotherapy and God Image”, God Image Handbook For Spırıtual Counselıng And Psychotherapy, Available online at http://jsmh.haworthpress.com
  • ÖNDER, M., (2013), “Sevgi, Din Dili ve Hikâyelerin Çocukların Din Eğitimindeki Yeri ve Önemi”, The Journal Of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 3, p. 1285- 1298.
  • ÖZDOĞAN, Ö., (2006), “İnsanı Anlamaya Yönelik Bir Yaklaşım: Pastoral Psikoloji”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47:s.127-141.
  • PIEDMONT, R., (20013), “Dini ve Manevi Yapıları Anlamada Kişiliğin Rolü”, çev.: B. Gören, Din ve Maneviyat Psikolojisi Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları içinde, (Der.: R. Paloutzian, C. Park), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • SOYSAL, Ş. ve diğ., (2005), “Bebeklik Dönemindeki Bağlanma Sürecine Genel Bir Bakış”, Klinik Psikiyatri, 8:88-99.
  • SUBAŞI, H., (2012), “Üniversite Öğrencilerinin Tanrı İle İlişkilerinin Bağlanma Kuramı Açısından Değerlendirilmesi”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, ss. 175 - 198.
  • YALOM, I., (1999), Varoluşçu Psikoterapi. çev.: Z. İ. Babağiyit, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • YAPICI, A., (2007), Ruh Sağlığı ve Din, Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık, Adana: Karahan Yayınları.
  • ZAHL, B. P.; Gibson, N. J. S., (2012), “God Representations, Attachment to God, and Satisfaction With Life: A Comparison of Doctrinal and Experiential Representations of God in Christian Young Adults”, The International Journal for the Psychology of Religion, 22:216–230.