Sanatta Evrimleşen Bakış Açısı: “Anamorfoz” ve Çağdaş Bir Uygulayıcısı Olarak Kurt Wenne

Sanatçısı tarafından belirlenen bakış açısıyla, izleyicinin projeksiyonunu belirleyen ve sunulanın ötesine geçilmesine izin vermeyen resim, bu yönüyle bir fotoğraf makinesi vizöründen farklı değildir. Ancak anamorfoz, bir görüntünün tersinir deformasyonuna dayanarak düzlem üzerinde meydana getirdiği optik etkiyle gerçek görüntüyü yalnızca belirli bir bakış açısıyla ve çoğu zaman da bir materyal kullanılarak yeniden yapılandırabilen, böylece, insan gözü için bir yanılsama üreten görsel bir bozulma olması nedeniyle izleyiciye bir görselden daha fazlasını sunmaya çalışır. Buna rağmen, sanat tarihinde anamorfoz hakkettiği yere konumlandırılmamış ve bu fenomenin analizi sanatsal bakımdan yetersiz kalmıştır. Ayrıca,hakkında yazılanların da genellikle kafa karıştırıcı ve çoğu zaman da doğru olmadığı görülür. Bu araştırma, “Anamorfoz”unterminolojik, ontolojik, epistemolojik irdelemeleri yanı sıra, sanat tarihi sürecinde bu ifade biçiminin evrimleşmesini kronolojik bir yöntemle derinlemesine incelerken, bu konuda, daha önce yapılan araştırma ve uygulama örnekleriyle derinleşmeyi ve hakkındaki kafa karışıklığını gidermeyi önceler. Sonraki bölümde trompe l’oeil ile anamorfoz arasındaki ilişki: benzerlikler ve farklılıklar üzerinde durulur. Üçüncü bölümde Anamorfozun iki genel türü: Ayna(lı) (Catoptric / Katoptrik) Anamorfoz ve Perspektif (Oblique / Eğik / Stereoskopik) Anamorfoz hakkında araştırma detaylandırıl ve örneklendirilir. Dört bölümden oluşan bu metnin son bölümünde ise, çağdaş anamorfozun mucidi olarak bilinen Kurt Wenner ve kendi geometrisiyle Roma geleneksel sokak uygulamalarını(madonnari) sentezleyerek meydana getirdiği “3D Street Art” hakkında öz bir incelemede bulunulur, konugörsellerle açıklanır.Bu derinlemesine yaklaşımlailk örneklerine L. Davinci’nin resimlerinde karşılaşılan“Anamorfoz / Anamorfik Perspektif”in günümüze kadarki evrimleşme süreci araştırmanın genel çerçevesi oluşturularak sunulur.

The Evolving Perspective in Art: “Anamorphosis” and Kurt Wenner As a Contemporary Anamorphosis Artist

From the pointof view determined by artist, the painting that determines the projection of the viewer does not allow to go beyond what is determined and projection of the image, is no different from a camera viewfinder in this aspect. However, anamorphosis can reconstruct the real image from a particular perspective and often using a material, with the optical effect it creates on the plane based on the reversible deformation of an image. Thus, it tries to offer the viewer more than just a visual because of a visual distortion that produces an illusion for the human eye. However, in the history of art, anamorphosis has not been positioned as it deserves, and the analysis of this phenomenon has been insufficiently artistic aspect. It has also been seen that what is written about it is often confusing and often incorrect. This research, in addition to the terminological, ontological and epistemological scrutiny of "Anamorphosis", as well as examining the evolution process of this form of expression with a chronological method, prioritizes deepening and confusion about this issue with previous research. The next section focuses on the similarities and differences between trompe l'oeil and anamorphosis. In the third chapter, two general types of Anamorphosis: Mirror (Catoptric) Anamorphosis and Perspective (Oblique / Stereoscopic) this research is detailed and exemplified. In the last part of this text, which consists of four parts, the subject is explained with visuals while examining Kurt Wenner, known as the inventor of contemporary anamorphosis, and “3D Street Art”, which he created by synthesizing his traditional geometry (madonnari) with his own geometry. The evolutionary process of the "Anamorphosis / Anamorphic Perspective", the first examples of which we see in Renaissance, is presented by forming the general framework of the research.

___

  • Baltrusaitis, J. (1977). Anamorphic Art. (Translated by WJ Strachan). Cambridge, England: Chadwyck-Healey.
  • Baltrušaitis, J. (1995). Aberrations: Les Perspectives Dépravées-1. Paris: Flammarion.
  • Beever, J. (2010). Pavement Chalk Artist: The Three- Dimensional Drawings of Julian Beever. (2nd Edition), United States: Firely Books.
  • Belting, H. (2017). Floransa ve Bağdat: Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi. (Çev. Z. A. Yılmazer). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Bernal, P.C., Vivó, J.C., & Sanz, F.S. (2014). Anamorphosis, Its History and Evolution. EGA (Expresión Gráfica Arquitectónica), 19(23), 148-161.
  • Biçer, S. (2011). Sanata Bir İyilik Yap, Sokağa At! “Kurt Wenner Vestel 3D Led TV İçin Türkiye’de”. Arkitera E-Bültenleri. http://v3.arkitera.com/arsgratiaartis.php?action=displayNewsItem&ID=64276.
  • Boyle, J. E. (2010). Anamorphosis in Early Modern Literature: Mediation and Affect. United States: Ashgate Publishing, Ltd.
  • Cabezas-Jiménez, M.M. (2007). Imaginario Urbano: Expresión Gráficoplástica En El Espacio Público. Tesis Doctoral, Universidad De Granada Facultad De Bellas Artes “Alonso Cano” Departamento De Dibujo, España.
  • Caffio, G. (2018, May). “Anamorphic Perspective and Architectural Space. Two Works by Felice Varini and Georges Rousse”. (Ed. Carlos, L.M.), Graphic Imprints The Influence of Representation and Ideation Tools in Architecture. In Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica, Cham/ Switzerland: Springer, pp. 1293-1302.
  • Colchero, J.A.S. (2018). Arte, Anamorfosis y Percepción Espacial: La Realidad Del Observador. AusArt, 6 (1), 249-259.
  • Collins, D.L. (1992). Anamorphosis And The Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of The Gaze. Leonardo, 25(1), 73-82.
  • Coxeter, H.S.M. (1974). Projective Geometry. (2nd Edition), Toronto: Univerity of Toronto Press.
  • Dahan-Dalmedico, A & Pfeiffer, J. (1984). Une Histoire Des Mathématiques: Routes Et Dédales. Paris: Éditions du Seuil.
  • Eaton, T. (2011). 3D Art Book. New York: Prestel Art.
  • Edgerton, S.Y. (1979). The Art Bulletin. JSTOR, 61(1), 131-134.
  • Foster, C. (2006). Anamorphic Art. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 199, 24-25.
  • García, H.M. (2016). “La Anamorfosıs En La Urbe Y El Arte Contemporáneo”. (Ed. Sánchez, M. Á.A.), Intervenciones Efímeras En El Espacio. Ciudad Juárez Publicaciones universitarias, México, pp. 27-45, http://www2.uacj.mx/publicaciones/ Erişim Tarihi: 11.01.20120
  • García-Salgado, T. (2001). “Anamorphic Perspective and Illusory Architectur”. (İspanyolca’dan İngilizce’ye Çev. N. Siders), 1-18, http://www.perspectivegeometry.com/ Erişim Tarihi: 20.06.2019
  • Gerhold, E. & Rose, A. (2012, March 29–31). Anamorphic Art with A Tilted Cylinder. 2012 Proceedings of The National Conference on Undergraduate Research (NCUR), Weber State University, Ogden Utah / United State, pp. 449-456.
  • Hansford, D. & Collins, D. (2007). Anamorphic 3D Geometry. Computing, 79 (2–4), 211–223.
  • Hayes, R.M. (1989). A History and Filmography of Stereoscopic Cinema, North Carolina: Perspecta Systems Ltd. Internet: shorturl.at/kpwAT, Erişim Tarihi: 03.01.2020.
  • Kocalan, M. ve Türkdoğan, T. (2018). Çağdaş Sanatta Bir Yanılsama Tekniği: ‘Anamorfoz’ ve Felice Varini. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 527-541.
  • Krols, B. (2011). 3D Street Art. Belguim: Tectum Publishers.
  • Lambert, F. (2014). Images in Distortions: From Anamorphosis to Conformal Mappings. International Journal of the Image, 4(4), 63-70.
  • Laming, M., & Rogi, O. H. (2016). Konsep Ilusi Anamorfosis Dalam Arsitektur. Media Matrasaın, 13(1), 24-37.
  • Lazzaro, D. P. & Murra, D. (2013b). Figurative Art, Perception and Hidden İmages İn İnverse Perspective. ENEA (Technical Unit for Radiation Application Development), 1(2). 42–51.
  • Lazzaro, D.P., & Murra, D. (2013a). L’anamorfosi Tra Arte, Percezione Visiva e “Prospettive Bizzarre”. ENEA (Technical Unit for Radiation Application Development), 1-27.
  • Lazzaro, P.D., Murra, D., & Vitelli, P. (2019). The İnterdisciplinary Nature of Anamorphic İmages in A Journey Through Art, History and Geometry. Journal of Mathematics and The Arts, 13(4), 353-368.
  • Leeman, F., & Schuyt, M. (1976). Hidden İmages: Games of Perception, Anamorphic Art, İllusion: From The Renaissance to The Present. New York: Harry N. Abrams.
  • Melnikova, E. I. (2011 January). Anamorphic Art. In VII All-Russian Conference: Youth and Science, Krasnoyarsk/ Russia: Siberian Federal University, pp. 22-25, http://www.elib.krasu.ru/handle/2311/4893 Erişim Tarihi: 15.02.2019
  • Murra, D., & Di Lazzaro, P. (2014). Analytical Treatment And Experiments Of The Virtual İmage Of Cone Mirrors. Applied Physics B, 117(1), 145-150.
  • Paola, F.D., Pedone, P., Inzerillo, L., & Santagati, C. (2015). Anamorphic Projection: Analogical / Digital Algorithms. Nexus Network Journal, 17(1), 253-285.
  • Pizlo, Z. (2008). 3D Shape: Its Unique Place in Visual Perception. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • Ravnik, R., Batagelj, B., Kverh, B., & Solina, F. (2014). Dynamic Anamorphosis As A Special, Computer-Generated User İnterface. Interacting With Computers, 26(1), 46-62).
  • Seckel, A. (2004). Masters of Deception: Escher, Dalí & The Artists of Optical İllusion. New York: Sterling Publishing Company.
  • Sertalp, E. (2016). Stereoscopic Fotoğrafın Üretim Süreci ve Günümüzdeki Uygulamasına Bir Örnek: “Ayağıma Gelen Tarih” Projesi. Moment Dergi, 3(1), 248-264.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2010). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Spiliotis, A. (2008). Illusionism in Architecture. Doctoral Thesis, Manchester Metropolitan University, Dissertation for the Degree of Bachelor of Architecture, Manchester, United Kingdom.
  • Stillwell, J. (2010). Mathematics and Its History. New York: Springer.
  • Stojakovic, V., & Tepavcevic, B. (2016). Distortion Minimization: A Framework For The Design of Plane Geometric Anamorphosis. Nexus Network Journal, 18(3), 759-777.
  • VanLear, R. (2014 September/October). I Madonnari: The Museum’s Chalk Festival Celebrates 25 Years Of Carrying on A Centuries-Old Tradition. Cleveland Art: The Cleveland Museum of Art Members Magazine, 54(5), 26-28.
  • Veltman, K. H. (1986). Perspective, Anamorphosis and Vision. Marburger Jahrbuch Für, 21, 93- 117.
  • Wade, N. J., & Hughes, P. (1999). Fooling The Eyes: Trompe L'oeil And Reverse Perspective. Perception, 28(9), 1115-1119.
  • Wenner, K. (2011). Asphalt Renaissance: The Pavement Art and 3-D Illusions of Kurt Wenner. New York: Sterling Signature.
  • Wenner, K. (2019). “On Story, Allegory, and History”, https://kurtwenner.com/about/ Erişim Tarihi: 15.02.2019.
  • West, J. Z. (2011). The Incredible 3D Street Paintings Of Kurt Wenner. Business Insider. http://kurtwenner.com/index.htm, Erişim Tarihi: 15.04.2016.
  • Yılmaz, B. (2013). Mekân Algısının “Elçiler” Konulu Resim ve Minyatür Örnekleri Üzerinden Karşılaştırması. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi, 1(2). 73–81.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem