? Referees/Hakemler: Prof. Dr. Ejder OKUMUŞ - Prof. Dr. Mehmet Ali KİRMAN - Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU

Sosyolojinin toplumu sadece bireylerin toplamı olarak ele alması mümkün değildir; çünkü toplum, insanların bir insanlar topluluğu şeklinde bir araya toplanmasına ilişkin yollardan oluşmaktadır. Ancak bu noktada toplumsal yapının içeriğinin doğası sosyoloji için bir sorun haline gelir ve yapı mı aktör mü konusu toplumsal hayatın araştırılmasında merkezi bir konu olarak ortaya çıkar. Bu konu bir yönüyle de toplumsal dünyada eylemde bulunmaya motive eden şeyi insanları nasıl tasavvur ettikleri hakkında sosyologlar arasında var olan tartışmayı sunacaktır. Ancak insan denen gerçeğin sadece toplumun ürünü bir gerçekliğe teslim oluşu da her şeye kendi başına bir varlık olarak gerçeklik katışı da açıklayıcı olamamaktadır. Bu bağlamda hangisi etken olursa olsun insanın sahip olduğu bir kimlik ve kişilik vardır. Bu kimlik inşa edilirken birey veya toplumun etkisinin var olduğu da bilinmektedir. Bireyler kendi gerçekliklerini inşa ederken hem üreten ve hem de üretilen anlamlardan etkilenerek çoklu bir kimlik edinme süreçleri yaşamaktadır. Bu ifade sosyologların kadim bir tartışmasına Berger ve Luckmann'ın verdiği bir cevaptır. Burada bireyin yaşadığı asli sosyalleşme hayatında etkili olan kişi, kurum, dinleti, değer ve "anlamlı öteki"lerin onun gerçeklik algısını büyük oranda şekillendirdiğini iddia eden Berger ve Luckmann'ın teorisi modern sosyolojide önemli bir sentez teoridir. Yapı-aktör dikotomisinde ikisinin de birbiriyle karşılıklığını savunan bu teori; bireyin dışsallaştırma aşamasında muhatap olduğu anlamlı ilişkileri ileride kendisinin ürettiğini iddia etmeleri bizim çalışmamızın pratiğini oluşturmaktadır. Bu çalışmada amacımız; Çorumlu Hacı Galip Kuşçuoğlu'nun kendisi için geliştirdiği gerçekliğin hayatına, öğretisine etkileri ve bu gerçekliğin Çorum ortamından ne kadar etkilendiğinin ortaya konması oluşturmaktadır. Bu anlamda Kuşçuoğlu'nun anlatılarının Berger ve Luckmann'ın teorisiyle sınanmaya çalışıldığı bu çalışma nitel bir dizaynı esas almış ve kadim birey-toplum tartışmasında İslam'ın da karşılıklılık temelli özne merkezli bir ilişki üzerinde durduğu ön kabulüne yaslanmaktadır.

THE SOCIAL COSNTRUCTION OF IDENTITY AND REALITY: THE CASE OF KUŞÇUOĞLU*

Sociology does not address society as a sum of individuals; because society consists of ways of how people gathers around each other. But at this point, nature of the structure of society, becomes a problem for sociology and the case of actor or structure, appears as a main topic on researching social life. (Walsh, 2012: 23) This topic at some point, also present the debate among sociologists about how people envision the motivations to act in the social world. (Jenks, 2012: 358) But, both surrendering to a reality that is only the production of society and giving meaning to everything by himself is not expositional for this authenticity thats man. At this context man has an identity and a personality regardless of the determinant one. While constructing this identity, it is also known that there is an effect of an individual or a society. As individuals construct their realities, they experience multiple identification phases influenced both by constructing and constructed concepts. This statement is a response given by Berger and Luckmann to an ancient debate of sociologists. Berger and Luckmann's theory, which argues that the influence of people, institutions, values and significant others shape the socializer's sense of reality substantially, mutuality is an eminent synthesis theory in modern sociology. In this theory that argues both in actor-structure dichotomy; their claim that the meaningful relations, which individuals encounter in externalization phase, are constructed by them is the practice of our research. Our goal in this research; the affects to his life and teachings, of the reality that Hacı Galip Kuşçuoğlu of Çorum constructed for himself and to show how much this reality have been affected by Çorum's environment. In this sense, this research which Kuşçuoğlu's teachings are being tested with Berger and Luckmann's theory, is based on a qualitative design and leaning on the postulation that on the ancient debate of individualsociety.

___

  • Atacan, F. (1993). Kutsal Göç-Radikal İslamcı Bir Grubun Anatomisi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Atay, T. (1996). Batı'da Bir Nakşi Cemaati: Şeyh Nazım Kıbrısi Örneği. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydın, M. (2011) Galip Hasan Kuşcuoğlu'nun Hayatı ve Tasavvufi Görüşleri, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi. Ankara: AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydemir, Ş. S. (1967) Suyu Arayan Adam, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Bauman, Z. (2002). Sosyolojik Düşünmek, çev. A. Yılmaz, Ankara: Ayrıntı Yayınları
  • Berger, P. (2000). Bilgi Sosyolojisinde Bir Problem Olarak Kimlik, çev. M. C. Birkök, Sosyoloji Konferansları Dergisi. 26: 242-250
  • Berger, P. L. (1967), Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion, Garden City, NY: Doubleday
  • Berger P. L- Luckmann T. (1991) The Social Construction of Reality, New York: Penguin Putnam
  • Bodur, H. E.-Çapcıoğlu, İ. (2012) "Sosyolojik Teori ve Din", (ss.111-147) Din Sosyolojisi El Kitabı, edit. N. Akyüz-İ. Çapcıoğlu, Ankara, Grafiker Yayınları.
  • Castells, M. (2006). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Kimliğin Gücü, C.2. çev. E. Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Collins, R. (2010). The Micro-sociology of Religion: Religious Practices, Collective and Individual (ARDA Guiding Paper Series). State College, PA: The Association of Religion Data Archives at The Pennsylvania State University, http://www.thearda.com/rrh/papers/guidingpapers.asp.
  • Coser, L. A. (1997) "Amerikan Eğilimleri", (ss.299-335) T. Bottomore-R. Nisbet (eds.), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso Yayıncılık
  • Coulon, A. (2010), Etnometodoloji, çev. Ü. Tatlıcan, İstanbul, Küre Yayınları
  • Çelik, C. (2009) Türk Din Sosyolojisinde Kuramsal Yaklaşım Sorunu Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, 2(1): 203-217
  • Çiftçi, A. (2003) Nasıl Bir Sosyal Bilim: Temel Sorunlar ve Yaklaşımlar, Kitabiyat, Ankara.
  • Goffman, E., (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. çev. B. Cezar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Günay, Ü.-Ecer, V. (1999). Toplumsal Değişme, Tasavvuf , Tarikatlar ve Türkiye. Kayseri: Adım Yayınları.
  • Günay, Ü. (2000) Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları
  • Haksever, A. C. (2008) Çorum'da Bektâşî Zâviyeleri: Tarihî Süreçler ve Fonksiyonları, EKEV Akademi Dergisi, XII (36): 67-86
  • Jenks, C. (2012) "Aktif/Pasif", çev. E. Göçer, Temel Sosyolojik Dikotomiler, (çev. İ. Çapcıoğlu), Birleşik Yayıncılık, Ankara.
  • Kirman, M. A. (2015), "The Dialectics of the Sacred and the Secular", European International Journal of Science and Humanities, Vol.1 No.5 May 2015
  • .......(2004), "Türkiye'de Toplumsal Değişme ve 'Yeni Dinî Cemaatler'", Muhafazakâr Düşünce, I (2): 61-77
  • Kıray, M. B. (1999). Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Kodal, T. (2009). Türkiye Cumhuriyeti'nin İlk Genel Nüfus Sayımında Çorum Vilâyeti'nin Nüfus Özellikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1): 233-258,
  • Korkmaz, Ş. (2004). Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Çorum'da Eğitim ve Kültür Hayatı, TSA Dergisi. 8 (1): 135-150
  • Korkmaz, Ş. (2003). Çorum'un İdari, Sosyal ve Ekonomik Yapısı (Tanzimat - II. Meşrutiyet), Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuşçuoğlu, H. G. H. (2016). "Meşrepler, Mezhepler, Tasavvufta Alevilik", http://www.dailymotion.com/video/x11zt9e_mesrepler-ve-mezhepler-tasavvuftaalevilik_shortfilms (20.03.2016)
  • .............(2011). Hz. Kur'an'da Tesettür Hicap ve Edep, http://galibivakfi.com/hz-pir-i-galibikitaplari-eserleri.html
  • ............(1999). Metafizik I. Antalya: G.K.K.E.V.Yayınları.
  • .............(2001). Merhamet-i İlahiden Hikmet-i İlahi Olan Asra Uyumlu Rahmet Damlamaları. Ankara: G.K.K.E.V.Yayınları.
  • .............(2003) Metafizik 2, Antalya: G.K.K.E.V.Yayınları.
  • .............(1998). Tasavvuf ve Zikrullah. Ankara: G.K.K.E.V.Yayınları.
  • Layder, D. (2010), Sosyal Teoriye Giriş, çev. Ü. Tatlıcan, İstanbul, Küre Yayınları
  • Mardin, Ş. (1992). Türkiye'de Din ve Toplumsal Değişme Bediüzzaman Said Nursi Olayı. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Mead, G. H. (1962-1934), Mind, Self and Society, ed. C. W. Morris, Chicago, IL, University of Chicago Press
  • Okumuş, E. (2014). Din ve Sosyalleşme, Turkish Studies, 9 (11): 429-454
  • Özdemir, İ. (1997) Kur'an'ın Öngördüğü Toplumun Temeli Olarak Birey ve Ahlak"; Köprü, 58, http://www.koprudergisi.com/index.asp?Bolum=EskiSayilar&Goster=Yazi&YaziNo=334
  • Parlamış, İ. (2012). Galibilik'in Din Anlayışı (Mamak Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Strykes, S. (2000) "Symbolic Interaction", (ss.3095-3101) E. Borgatta-R. J. V. Montgomery, Encyclopedia of Sociology, Vol. 5, (S-Z), New York: Macmillan Reference.
  • Şahin, M. (2014) Sadakat Yemininin Bozulması ve Ermenilerle Birlikte Yaşamak: Ankara Pala Sokak Örneği, Yeni Türkiye, 60: 1-10
  • Şener, C. (2006) Atatürk ve Aleviler (Kurtuluş Savaşında Aleviler- Bektaşiler), İstanbul
  • Turan, Ö. (2014). Çorum'da Ermeniler ve Ermeni Tehciri. Yeni Türkiye. 60: 1-16
  • Turner, V. (1974), Dramas, Fields, and Metaphors Symbolic Action in Human Society, New York, Cornell University Press.
  • Vail, A. D. (2007a) "Generalized Other" The Blackwell Encyclopedia of Sociology, Edit. G. Ritzer, Malden, MA: Blackwell Publishing
  • Vail, A. D. (2007) "Game Stage", The Blackwell Encyclopedia of Sociology, ed. G. Ritzer, Blackwell Publishing, Malden, Ma
  • Zuckerman, P. (2006). Din Sosyolojisine Giriş. çev. İ. Çapçıoğlu-H. Aydınalp. Ankara: Birleşik Kitabevi.
  • Wallece, Ruth. A.-Wolf, Alison (2004), Çağdaş Sosyoloji Kuramları, çev. L. Elburz ve M. R. Ayas, İzmir: Punto Yayıncılık.
  • Walsh, D. F. (2012a) "Özne/Nesne", çev. İ. Çapcıoğlu-A. Korkmaz, Temel Sosyolojik Dikotomiler, (çev. İ. Çapcıoğlu), Birleşik Yayıncılık, Ankara.