OSMANLI DÖNEMİNDE ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLER

Zihin yetersizliği binlerce yıldır farklı terimler ile tanımlanmış ve zihin yetersizliği olan bireyler tarih boyunca var olmuşlardır. Zihin yetersizliği olan bireyler tarihte farklı kültür ve toplumlarda çeşitli uygulama ve tedaviler görmüş ve toplumun bir parçası olarak yaşamlarını sürdürmüşlerdir. Bu çalışma Anadolu topraklarında 700 yıla yakın bir süre hüküm sürmüş olan Osmanlı İmparatorluğu döneminde zihinsel yetersizliği olan bireylerin durumunu ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda Osmanlı döneminde zihin yetersizliği olan bireylere ilişkin hizmet veren kurumlar, bu kurumalarda gerçekleştirilen tedavi yöntemleri ve uygulamalar, zihin yetersizliği olan bireylerin toplumsal yaşamdaki yeri incelenmiştir. Zihin yetersizliği olan bireyler ve özel eğitim alanı açısından kritik öneme sahip olay ve çalışmalar ele alınmış ve yorumlanmıştır. Yapılan incelemenin sonuçlarına bakıldığında, Osmanlı döneminde zihin yetersizliği olan bireylere bakış açısının genel olarak olumlu olmakla birlikte, bu bireyler için eğitim çalışmalarından çok tedavi ve bakıma yönelik uygulamaların gerçekleştirildiği görülmektedir. Zihin yetersizliği olan bireylere eğitim sunmak yerine tedavi ve terapiler uygulandığı görülmektedir. Bireylere hizmet sunma noktasında özlelikle darüşşifaların öne çıktığı ve pek çok farklı uygulama ve tedavilerib darüşşifalarda verildiği görülmektedir. En sık karşılaşılan uygulama ve tedaviler arasında müzikle tedavi ve bitkisel ilaçların öne çıktığı görülmektedir. . Edinilen bulgular ışığında zihin yetersizliği olan bireylerin Osmanlı Toplumunda yer bulduğu ve topluma katılımlarında önemli sıkıntılar yaşanmadığı düşünülmektedir. Ayrıca Mukbilzade Mümin ve Mehmet Sait tarafından gerçekleştirilmiş olan sınıflandırma çabalarının o dönem için hem Osmanlı hem de batı dünyası açısından önemli olduğu görülmektedir. Osmanlı imparatorluğu döneminde yapılan uygulamaların zihin yetersizliği olan bireyleri eğitmekten ziyade tedavi etme ve bakımlarını sağlamaya yönelik olduğu dikkat çekmektedir.

INDIVIDUALS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN OTTOMAN PERIOD

Individuals with intellectual disabilities has been existed throughout the history. They are diagnosed with different terms and got different implementations and cures while they have been a part of society. The Ottoman Empire reigned 700 years on Anatolia lands and influenced modern Turkey in many ways. This study aims to reveal the situation of individuals with intellectual disability in Ottoman era. In this direction, answers of “which institutions was serving for individuals with intellectual disabilities?”, “what were the cures and implementations for individuals with intellectual disabilities?”, “where was the place of individuals with intellectual disabilities in society” is investigated. Results showed individuals with intellectual disabilities got different cures and care based implementations instead of education and society welcomed them. Darussifas was shined out on institution provide service for individuals with intellectual disabilities. Most common cures and implementation were music therapy and herbal drugs special for individuals with intellectual disabilities. In the light of findings obtained it is thought that the individuals with intellectual disability found place in Ottoman society and didn’t have difficulty in joining the society. It takes attention that implementations performed in Ottoman Empire term were intended for cure and providing care for individuals with intelelctual disability, not educating them. Also classification efforts performed by Mukbilzade Mümin and Mehmet Sait are thought to be important for both Ottoman and western world in that term.

___

  • Akalın, S. (2017). “Zihin yetersizliği: Tanım, Sınıflama, Yaygınlık ve Nedenler” İ. H. Diken ve H. Bakkaloğlu (eds.). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar. Ankara: Pegem Akademi
  • Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. Sage Publications.
  • Alkan, M. (2014). Manisa’da hafsa sultan dârüşşifası (bîmarhanesi). Electronic Turkish Studies, 9(10).
  • Artvinli, F. (2017). “Mecnuna ne urulur, ne sövülür!”: Mazhar Osman ve yönetilemeyen bimarhaneler. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, 19(1), 13-42.
  • Atkinson, D., & Walmsley, J. (2010). History from the inside: towards an inclusive history of intellectual disability. Scandinavian Journal of Disability Research, 12(4), 273-286.
  • Ayduz, S., Al-Hassani, S.(2004). Science and Related İnstitutions within the Ottoman Administration during the Classical Period. Foundation for Science Technologhy and Civilisation. (Nisan)
  • Akyüz, Y. (2006). Türk Eğitim Tarihi. (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • C. H. Becker (1997). “Cizye”, MEB İslâm Ansiklopedisi, C. 3, Eskişehir, s. 2000.
  • Berkson, G. (2006). Mental disabilities in western civilization from ancient Rome to the Prerogativa Regis. Mental retardation, 44(1), 28-40.
  • Cantay, G., & Gureşsever, G. C. (1992). Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Darüşşifaları (Vol. 61). Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi.
  • Cavkaytar, A., Melekoğlu, M. ve Yıldız, G. (2014). Geçmişten günümüze özel gereksinimli olma ve zihin yetersizliği: dünyada ve Türkiye’de kavramların evrimi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Eğitim Özel Sayısı, 111-122
  • Cemaloğlu, N. (2005). Osmanlı Devleti'nde Yapılan Tanzimat Reformlarının Eğitim Sistemine Etkileri, Uygulamaları ve Sonuçları (1839-1876). Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 153-165.
  • Clapton, J., & Fitzgerald, J. (1997). The history of disability: A history of'otherness'. New Renaissance Magazine, 7(1), 1-3.
  • Çitil, M. (2017). Türkiye'de özel eğitim: tarihsel, politik ve yasal gelişmeler. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Durmaz, G. (2006). Kutadgu Bilig’de Zahid. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 7 (11).
  • Eripek, S. (2009). Zihinsel yetersizliği olan çocuklar. Ankara: Maya Akademi.
  • Emıroğlu, S. (2012). Kutadgu Bilig’de çocuk eğitimi. Electronic Turkish Studies, 7(1).
  • Farmer, S. (1998). Down and out and female in thirteenth-century Paris. The American Historical Review, 103(2), 345-372.
  • Gençel, Ö. (2006). Müzikle tedavi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 697-706.
  • Gök, S. (1958). Dünyada ve Türkiyede sağır, dilsiz okulları tarihçesi ve eğitim sistemi. Hüsnütabiat Matbaası.
  • Goodey, C. F. (2016). A history of intelligence and'intellectual disability': The shaping of psychology in early modern europe. Routledge.
  • Kemaloğlu, Y. (2014). Engellilik, Kulak Burun Boğaz (KBB) hekimliği ve işaret dili. Bozok Tıp Dergisi, 1(1), 38-53.
  • Kemaloğlu, Y. K., & Kemaloğlu, P. Y. (2012). The history of sign language and deaf education in Turkey. Kulak Burun Boğaz İhtisas Dergisi, 22(2), 65-76.
  • Kiliç, R. (2013). Osmanli devletinde deliligin tarihi: Toptasi örnegi. Bilig, 67, 91.
  • Köprülü, M. F. (1988). Osmanlı devleti'nin kuruluşu. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Koçu, R. E., ve Çamuroğlu, R. (2002). Osmanlı padişahları. Ankra: Doğan Kitap.
  • Miles, M. (2000). Signing in the Seraglio: mutes,dwarfs and jestures at the Ottoman Court 1500 – 1700. Disability & Society. 15 (1), 115-134.
  • Narter, M. (2003). Deliliğin sosyal temsilleri. Sosyoloji Dergisi, 3(7), 23-70.
  • Narter, M. (2004). The Change in the Daily Knowledge of Madness in Turkey. Journal for the Theory of Social Behaviour (36)4.
  • Neaman, J. (1978). Suggestion of the devil: Insanity in the middle ages and the twentieth century. New York: Octagon.
  • Özel, O. (2000). Osmanlı Demografi Tarihi Açısından Avarız ve Cizye Defterleri. Osmanlı Devleti’nde Bilgi ve İstatistik, Ankara, 33-50.
  • Özkan, S. (2012). The hıstorıcal development of consultatıon lıaıson psychıatry and psychosomatıc medıcıne ın Turkısh culture. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 75(1), 15-18.
  • Parla, J. (1990). Babalar ve Oğullar Tanzimat Romanının Epistemolojik Temelleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rembis, M., Kudlick, C. J., & Nielsen, K. E. (Eds.). (2018). The Oxford Handbook of Disability History. London: Oxford University Press.
  • Robert L. Schalock, Ruth A. Luckasson, and Karrie A. Shogren (2007) The Renaming of Mental Retardation: Understanding the Change to the Term Intellectual Disability. Intellectual and Developmental Disabilities. 45 (2), 116-124.
  • Sarı, N., Akgün, B. (2008). Türk Tarihinde Psikiyatriye Bakış. İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri, Türkiye’ de Sık Karşılaşılan Hastalıklar Sempozyumu. S 1-24.
  • Sarikaya, Y. (2007). Osmanlı Dönemi Konya’sında Medrese Kurucusu ve Patronu Olarak Sufiler ve Âlimler (18.-19. Yüzyıllar)•. Turkish Studies, 2, 1.
  • Şahsuvaroğlu, T. (2017). “Zihin yetersizliği ile ilgili temel kavramlar, sınıflandırma, nedenler, görülme sıklığı” U. Şahbaz (ed). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Şimşek, K. (2018). Osmanlı Devleti’nde engelliler için kullanılan tabir, lakap ve sıfatlar. Belgi Dergisi, 2(15), 728-740.
  • Stiker, H. J. (1999). A history of disability. University of Michigan Press.
  • Tunaboylu-İkiz, T. (1999). Türk psikiyatri tarihi ve psikanalizin yeri. Psikoloji Çalışmaları/Studies in Psychology, 21, 159-168.
  • Yakut, K. (1999). Türkiye'de ''Dilsiz ve Sağır'' Mektepleri Nizam-Namesi-1915. Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 1 (1), 177-197.
  • Winzer, M. A. (1993). The history of special education: From isolation to integration. Gallaudet University Press.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

KADINLARDA AEROBİK STEP EGZERSİZİNİN STRES DÜZEYİ, YAŞAM KALİTESİ VE MENSTURASYON DURUMU ÜZERİNE ETKİSİ

PELİN AKYOL, OSMAN İMAMOĞLU

ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNE YÖNELİK YETERLİK ALGILARI: KÜTAHYA ÖRNEĞİ

DÖNDÜ ÖZDEMİR ÖZDEN, ESRA KARAKUŞ TAYŞİ, HANDAN KILIÇ ŞAHİN, SEVİNÇ DEMİR KAYA, Fatma Özge BAYRAM

MULLER-RUSCH BAŞLANGIÇ KEMAN METODUNUN İÇERİK ANALİZİ

SONAT COŞKUNER, BAHAR AYDIN

RELATIONSHIP OF ORGANIZATIONAL ACCOUNTABILITY LEVELS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS TO ORGANIZATIONAL COMMITMENT AND ORGANIZATIONAL TRUST LEVELS OF THE ACADEMIC STAFF

MÜNEVVER ÇETİN, İSMAİL KARSANTIK, Esra YAZICI, İSMAİL EROL

KARAKTER VE DEĞERLER EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK ALGILAR

SELÇUK ŞİMŞEK

TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA YÖNETİCİLERİN ETİK LİDERLİK DAVRANIŞLARI İLE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYLERİ İLE İLİŞKİSİ

Elif ÜNAL BOZCAN, Münevver YALÇINKAYA

ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ, TEKNOLOJİYE YÖNELİK EĞİLİMLERİ VE BİREYSEL GİRİŞİMCİLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

ELİF AKDEMİR, Özlem YAVUZ

ALTIN ORAN PROBLEMLERİ ARACILIĞIYLA SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİKSEL YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ

ÖZLEM ÖZÇAKIR SÜMEN

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DİJİTAL ÇOCUK EDEBİYATI ÜRÜNÜ HAZIRLAMA DENEYİMLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

İHSAN SEYİT ERTEM, EZGİ ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Esma GÜLLÜ EGİN, ERSİN PALABIYIK

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

MEHMET YILDIRIM, EBRU ARAÇ ILGAR, Sema USLU