KUR’ÂN’IN CEM EDİLMESİNDE HZ. ÖMER’İN ROLÜ

Kur’ân, yirmi üç senede tedrîcî olarak Hz. Peygamber’e indirilmiş ilahî kitaptır. Hz. Peygamber döneminde vahyin nüzûlü devam ettiğinden dolayı Kur’ân, henüz iki kapak arasına alınamamıştı. Hz Peygamber’in vefatından sonra Hz. Ebû Bekir döneminde bazı Arap kabileleri arasında irtidad hareketleri ortaya çıkmış ve bu hareketleri bastırmak için yapılan savaşlarda birçok Kur’ân hafızı şehit olmuştur. Bu durum Hz. Ömer’i çok endişelendirmiş; bundan dolayı Hz. Ömer Kur’ân’ın iki kapak arasında toplanması için Hz. Ebû Bekir’i ikna etmeye çalışmıştır. Hz. Peygamber’in yapmadığı bir işi kendisinin yapamayacağını ifade eden Hz. Ebû Bekir, daha sonra bu işi yapmaya razı olmuş ve husustaki çalışmaları başlatmıştır. Bunun için aynı zamanda vahiy kâtipliği de yapmış olan Zeyd b. Sâbit’i görevlendirmiştir. Hz. Ömer’in de katkıları sonucunda Kur’ân iki kapak arasına alınmıştır. Böylece Kur’ân nüzûl edildiği haliyle eksiksiz bir şekilde günümüze kadar ulaşmış ve ileride Kur’ân’la alakalı gerçekleşebilecek muhtemel yanlış anlaşılmaların önüne geçilmiştir. Kur’ân’ın iki kapak arasına alınması ileride gerçekleşecek olan Kur’ân’ın istinsahı için de bir temel oluşturmuştur. Bu nedenle biz öncelikle Kur’ân’nın cem’ ediliş sebeplerini ele alacağız. Daha sonra da bu cem’etme işinde Hz. Ömer’in Kur’an’ı cem’ etmedeki katkılarını ele alacağız. Zira Hz. Ömer Kur’an’ın cem’ edilmesinde çok önemli bir rol oynamış ve Kur’an’ın günümüze kadar ulaşmasında büyük bir gayreti olmuştur.

ROLE OF THE PROPHET OMER IN TOTALING THE KORAN

The Koran is a holy scripture that was gradually revealed to the Prophet Muhammad in twenty three years. As the oracle continued to be revealed during the period of the Prophet Muhammad, the Koran had not been collected between two covers yet. After the death of the Prophet Muhammad, abjuration movements occurred between some Arabian tribes during the period Abû Bakr and a good many Koran swots were martyred during wars that were made for quelling these movements. This condition concerned Umar so much that he tried to persuade Abû Bakr to collect the Koran between two covers. Believing that he could not do something that had not been done by the Prophet Muhammad in the beginning; Abû Bakr agreed to do it and started his work on this issue. At the same time for this, Zeyd b. Sâbit, who has also revelation clerk, has been appointed. As a result of Omarr's contributions, the Qur'an was placed between the two covers. Thus, the Koran has been able to precisely reach the present day, which has prevented possible misunderstandings about the Koran in the future. The collection of the Koran between two covers also formed a basis for copying the Koran. For this reason, we will first consider the reasons for the gathering of the Qur'an, then we will consider Omar's contributions in this collecting work. Because Omar played a very important role in the re-establishment of the Qur'an and has made a great effort in reaching the Qur'an as much as it is daily.

___

  • Atmaca, G., (2010). “Hz. Ömer’in Kur’ân’a Yaklaşımı”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14 (1): 185-208.
  • Baş, E., (2016). Kur’ân’ı Okuma ve Anlamada Farklı Bir Sima Hz. Ömer, Kur’ân ve Sahabe, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Buhârî, E., (1992). Sahihu’l-Buhârî, Tunus: Çağrı Yayınları.
  • Canan, İ., (1995). Kütüb-i Sitte tercüme ve Şerhi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Cerrahoğlu, İ., (1997). Tefsir Usulü, Ankara: TDV Yayınları.
  • Çetin, A., (1987). Kur’ân İlimleri ve Kur’ân-ı Kerîm Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Demirci, M., (2011). Kur’ân Tarihi, İstanbul: İfav Yayınları.
  • Demirci, M., (2008). Tefsir Usûlü, İstanbul: İfav Yayınları.
  • Ersöz, İ., (1996). Kur’ân Tarihi, İstanbul: Ravza yayınları.
  • Erdoğan, M., (1996). Vahiy-Akıl Dengesi Açısından Sünnet, İstanbul: İfav Yayınları.
  • Hâkim Nisâburî, E., (1990). el-Müstedrek ‘Ale’s-Sahihayn, tah., Mustafa Abdülkadir Ata, Beyrut.
  • Hamidullah, M. (1993). Kur’ân-ı Kerîm Tarihi, çev. Salih Tuğ, İstanbul: İfav Yayınları.
  • İbn Ebû Davûd, (1936). Kitabü’l-Mesâhif, Mısır.
  • İbn Hatîb, M., (ts). el-Furkân, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut.
  • İbn Hibban, E., (1993). Sahihu İbn Hibban, tah., Şuayb Arnaut, Beyrut.
  • İsfahânî, R., (2012). Müfredat, çev. Yusuf Türker, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Karaçam, İ., (2003). Kur’ân’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kâideleri, İstanbul: İfav Yayınları.
  • Kurtubî, E., (2003). el-Cami’li-Ahkâmi’l-Kur’ân, Riyad.
  • Makdisi, E., (1975). el-Mürşidu’l-Vecîz, tah. Tayyar Altıkulaç, Beyrut. Müslim b. el-Haccâc, E., (1992). Sahihü’l-Müslim, Tunus: Çağrı Yayınları.
  • Önkal, A., (2006). “Müseylimetülkezzâb”, DİA, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Râfii, M., (1926). İ’cazu’l-Kur’ân, Mısır.
  • Süyûtî, C., (1967). el-İtkân fî Ulumi’l-Kur’ân, neşr: Ebu’l-Fadl İbrahim, Kahire.
  • Süyûtî, C., (1989). Târîhü’l-Hulefâ, tah., Muhammed Muhyiddin Abdülhâmid, Beyrut.
  • Şelebî, A., (1983). Resmu’l-Mushafî’l-Osmânî, ve Evhâmu’l Müşteşrikîn, Dâru’ş-Şurûk, Cidde.
  • Şevkânî, E., (1992). İrşâdü’l-Fuhûl ilâ Tahkîki İlmi’l-Usûl, tah., Ebû Musab Muhammed Bedrî, Beyrut.
  • Ünal, M., (2012). Tefsir, ed. Mehmet Akif Koç, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Zerkeşî, B., (1972). el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Mektebeu’l Asriyye, Beyrut.
  • Zürkânî, M., (2015). Menahilu’l-irfan, çev. Halil Aldemir, İstanbul: Beka Yayıncılık.