GÜLTEN AKIN’IN POETİKASI ÜZERİNE

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı şairlerinden biri olan Gülten Akın, 1950'li yıllardan günümüze kadar, şiirin yanı sıra diğer edebi türlerde de ürün vermiştir. Kendisine ait bir şiir dünyası kuran Akın, bu derya içerisinde bilinçli ve birikimli bir şekilde yol alır. Hayatla iç içe bir bağ kuran şiirlerinde; genel şiir karakteristiğinden uzaklaşmayan şair, bu özelliğini şiir tarzına başarıyla yansıtır. Geleneksel şiir anlayışı hakkında yetkin bir bilgiye sahip olan Akın; şiirlerini bu anlayış perspektifinde ele alarak, ona yeni şeyler katarak, zenginleştirerek oluşturur. çeşitli söyleşi ve makaleler içine dağıtılmış/damıtılmış şiire dair görüşleri, "Poetika Dersleri"nde yer alan tasnifler çerçevesinde ele alındı. Bu metodolojiden hareketle Gülten Akın'ın şiir poetikasına ulaşılmaya çalışıldı

ON GÜLTEN AKIN’S POETIC

Gülten Akın, one of the poets of Republic Period Turkish Literature, has produced literary work in other literary genres as well as poem until today from 1950s. Akın who has formed a poem world to herself proceeds consciously and knowledgeably in this wave. The poet doesn’t steer away from the general poem characteristic in his poems establishing a bond with the life and reflects this characteristic to the poem style accomplishedly. Akın having intimate knowledge about traditional poetry composes her poems by dealing with her poems in this perception of perspective, adding new things and enriching. The socialist side of poet plays a principal part in her poems. This principle firstly started with individual sensitiveness, then decided on socialist point of view. On one hand she studied social life by examining the world on Socialist and Realistic point of view; on the other hand she handled the problems of marginalised/passivated woman. It is possible to follow Gülten Akın’s ideas on poetry and its problems from her books, articles and interviews like ““Şiiri Düzde Kuşatmak”, “Şiir Üzerine Notlar” who has teoretical ideas on poetry. She collects her ideas on poetry into a book and aims to convey her knowledge especially to the young poets. As there was a need for a roadmap in order to determine and reveal Gülten Akın’s poetic, Orhan Okay’s book named “Poetika Dersleri” was grounded on. Gülten Akın’s specific and systematic writings, her ideas on poetry that were distributed into her several interviews and articles were handled within the scope of classification included in “Poetika Dersleri”. From the view of this methodology, it was aimed to reach Gülten Akın’s poetic

___

  • Akın Gülten, (2000). Şiiri Düzde Kuşatmak, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (1996). Şiir Üzerine Notlar, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (1991, Mayıs). “Şiir Dünyaya Usla Karşı Çıkıştır”, Varlık Dergisi, 1004
  • Akın Gülten, (1973, Ocak). “Toplu Soruşturmamız”, Varlık Dergisi, 784
  • Akın Gülten, (1977, Haziran). (Söyleşi), Milliyet Sanat, S. 235
  • Akın Gülten,(2007, Haziran, ). (söyleşi), Radikal, Kültür/Sanat Sayfası,
  • Akın Gülten, (2012). Toplu Şiirler-1, Yapı Kredi Yay., İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (2010). Toplu Şiirler-2, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (1998). Sessiz Arka Bahçeler, , İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (1991). Sevda Kalıcıdır, İstanbul, Adam Yay.
  • Akın Gülten, (1995). Sonra İşte Yaşlandım, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Akın Gülten, (2003). Uzak Bir Kıyıda, İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • Ada Ahmet, (2000). “Durup İnce Şeyleri Anlamak İçin: Gülten Akın Şiirinin İzlek Evresi”, Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Altın Portakal Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları
  • Aksan Doğan,(2011). Cumhuriyet Döneminden Bugüne Örneklerle Şiir Çözümlemeleri, İstanbul, Bilgi Yay.
  • Aksan Doğan, (2013). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili Dilbilim Açısından Bakış, Ankara, Bilgi Yay.
  • Aksan Doğan, (2005). Halk Şiirimizin Gücü, Ankara, Bilgi Yay.
  • Arabacı Tahir, (2003, Eylül/ Ekim). Yanık Kokan Karanfil, Yasak Meyve, S.4
  • Arabacı Tahir, (2004). ‘Yanık Kokan Karanfil’, Şirin ve Dilin Bilinci, İstanbul, Tüyap tüm Fuarcılık Yapım A.Ş., İstanbul
  • Aristotales, (1987). Poetika, (çev: İsmail Tunalı), İstanbul, Remzi Kitabevi
  • Batmankaya Murat, (2000). İnce Şeylerin Önemine Binaen Astigmat Bakışlar, , Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, S. 37, Altın Portakal Kültür Ve Sanat Vakfı Yayınları
  • Bayıldıran, Sabit Kemal (2000). ‘Gülten Akın’ Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, Altın Portakal Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları
  • Camus Albert, (1985). Başkaldıran İnsan, (çev. Tahsin Yücel), Ankara, Can Yay.
  • Çetişli İsmail, (2010). Metin Tahlillerine Giriş/1 Şiir, Ankara, Akçağ Yay.
  • Çolak Veysel, (2000). Gülten Akın’ı Bilen Şiir, Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, Altın Portakal Kültür Ve Sanat Vakfı Yayınları
  • Demiralp, Oğuz Demiralp, (2004). Şair Ana, Şiirin ve Dilin Bilinci, İstanbul, Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım A.Ş.
  • Eagleton Terry, (2010). Estetiğin İdeolojisi, (Çev: Bülent Gözkân, Hakkı Hûnler. Tûrker Armaner ve diğerleri), Doruk Yayıncılık, İstanbul
  • Eagleton Terry, (2011). Şiir Nasıl Okunur (Çev: Kaya Genç) Agora Kitaplığı, İstanbul
  • Erken Birgül, (2010). Gülten Akın’ın Hayatı, Eserleri ve Sanatı, Trakya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara,
  • Emre Gültekin, (2000). Gülten Akın Şiiri: Sevdalı Rüzgâr, Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, Altın Portakal Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları,
  • Hızlan M. Doğan, Uzak Bir Kıyıda, Şiirin ve Dilin Bilinci, Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım A.Ş., İstanbul, Ekim
  • Karataş Ömer Faruk, (2013). Hilmi Yavuz’un Doğu Şiirleri’ne Toplumcu Gerçekçi Bir Yaklaşım Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/13 Fall 2013, p. 1157-1173, Ankara-Turkey
  • Kayabaşı Özlem, (2015). Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Şiirinde Kadın Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/12 Summer 2015, p. 687-708 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8378 ISSN: 1308-2140, Ankara-Turkey
  • Külebi Cahit, (2006). Bütün Şiirleri, Ankara, Bilgi Yay.
  • Okay M. Orhan, (2011). Poetika Dersleri, İstanbul, Dergah Yay.
  • Özdemir Emin, (2000). Sessiz Arka Bahçeler’de Dilsel ve Söylemsel Örüntü, Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, Altın Portakal Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları
  • Reyhanoğulları, Gökhan (2013). “Behçet Necatiğil’in Poetikası Üzerine”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/1 Winter s.2202
  • Temizyürek Mahmut, (2003).“Şair ve okuru”, Yasakmeyve, Eylül/Ekim, S.4,
  • Uyguner Muzaffer, (1969, Mart). “Gülten Akın’ın Şiirine Bakış”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, S: 210
  • Uyguner Muzaffer, (1969, Mart). Kestim Kara Saçlarımı (Gülten Akın), Türk Dili, S. 114, s. 419-420
  • Uyguner Muzaffer, (2000). Seyran Destanı, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, Ekim 1980, S.346
  • UZUNBAY Zeynep, Hükmü Hayatına Düşürülmüş Bir Şair, Sessiz Arka Bahçeler Odağında Gülten Akın Şiiri, 1999 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü Sempozyumu, Ankara, Altın Portakal Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları