GRAFİK TASARIM YÖNTEMLERİNİN İKNA PSİKOLOJİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Grafik tasarımın varlık gerekçesi bir mesajın kitleye ulaştırılması ya da bir mesajın kitlenin dikkatini çekerek ondan bireysel ya da toplumsal geri bildirim almasıdır. Grafik tasarımcı tasarımıyla bu hedefe ulaşabilmesi için tasarımının hedef kitlesinin dikkatini çekebilecek özellikleri estetik bir anlayışla düzenleyebilme başarısını göstermelidir. Ancak estetik başarı grafik tasarımın başarısını garanti eden tek yetkinlik biçimi değildir. Estetik çekicilik başlangıç bağlamında yani izleyicinin dikkatini çekmek noktasında önem taşırken, dikkati çekilmiş izleyicinin mesajı inandırıcı bulması ve mesajın doğrultusunda geri bildirim göstermesi tasarımın kurgusuyla bağlantılıdır. Kurgu bir yandan mesajın anlam bütünlüğünü taşırken bir yandan da mesajın inandırıcılığını taşımakla yükümlüdür. Kuşkusuz bu betimleme grafik tasarımın etik boyutlarını da gündeme getirir. Tasarımcının hedef kitlesi ile iletişim kurma talebi, onu kendisiyle bağ kurmaya ikna etmesiyle başlar. Araştırma; ikna psikolojisinin bilimsel verilerinin bir grafik tasarımcısı için nasıl uygulamaya koyulabileceğini, tasarımcıyı ikna eden, tasarımı da ikna aracı olarak kabul eden bir yöntem analizini kapsamaktadır. Araştırma da basım ve yayımı gerçekleştirilmiş tasarım örnekleri, ikna psikolojisi yöntemleri ile bağlantılı olarak değerlendirilip incelenecektir. Her ikna yöntemini örnekleyen grafik tasarım ürünleri incelenirken; etik değerlendirme analiz dışında bırakılacaktır. Araştırmada psikoloji literatürü ikna psikolojisi kapsamında taranarak, grafik tasarım süreçlerinde kullanılabilirlik kolaylığı olan önermeler; tamamlanmış tasarımlarla karşılaştırılarak seçilecektir. Seçimi yapılan önermelerin kullanıldığı tasarımların sosyo- psikolojik etkileri analiz edilecektir. Araştırmada ikna psikolojisi açısından görüş birliğine varılmış önermeler kullanılacaktır. Çalışma literatüre dayalı deneysel analiz yöntemiyle gerçekleştirilirken; yorumların tasarımcılara ve tasarımlarla yüz yüze kalan izleyiciye anlamlandırma boyutunda ışık tutması amaçlanmıştır.

EVALUATION OF GRAPHIC DESIGN METHODS FROM THE PERSPECTIVE OF PSYCHOLOGY OF PERSUASION

The reason for being of Graphic Design is the transmitting up of a message to people or drawing the attention of people and taking a personal or social feedback from them. The graph designer must show the success of editing the design with the sense of aesthetics, which can draw the attention of target audience, to reach that aim. However, the success of aesthetics is not the only competence form, ensuring the success of graphic design. The aesthetical appeal is of importance in the beginning process, while drawing the attention of the audience but finding credible and giving feedback in the direct of the message of the audience whose attention has already been drawn, is based on the designing’s fiction. The fiction carries of the message’s cohesion while it is supposed to carry the credibility of the message. Undoubtedly, this description brings out the ethical realms of graph design to order. Demanding connection of the designer with its audience starts with persuading them to connect with itself. In the research; it will be examined how to apply scientific data of the psychology of persuasion to a graphic designer. Besides, the research comprises of an analysis of a method which persuades the designer and approves the design as a tool of persuasion. The examples of the designs whose printing and publication have been realised, will be analyzed and utilized with the methods of the psychology of persuasion. While the graphic design products are being analyzed, the ethical evaluation will not be included in the analysis process. In the research, the hypotheses, which are recognized as the ease- of-usability within the graphic-design processes, will be selected and compared with completed designs by reviewing the psychology literature within the scope of psychology of persuasion. The socio-psychological effects of the designs, in which the selected hypotheses are applied, will be analyzed. In the research, the hypotheses, on which a consensus has been reached, will be used in terms of psychology of persuasion. While the study is carried out with the method of experimental analysis, the interpretations are intended to bring light to designers and the audience, as standing face-to-face with these designs within the scope of sense- making.

___

  • Büyükkantarcıoğlu N., Yarar E. (2012) Dil ve ikna: Türk politika söyleminde ikna edici önerme yapıları, Erişim.06.10.2018,
  • https://www.academia.edu/31928202/Dil_ve_%C4%B0kna_T%C3%BCrk_Politika_S%C3%B6ylemi nde_%C4%B0kna_Edici_%C3%96nerme_Yap%C4%B1lar%C4%B1
  • Cialdini R. B. (2018). İknanın psikolojisi, (Y. Fletcher Çev.), İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Demirci Aksoy A., (2014). Tüketimin dijitalleşmesi, Tüketici Yazıları (IV), 2014 TÜPADEM Yay. S.46-64 www.tukcev.org.tr/images/uploads/tuketici_yazilari_4.pdf , Erişim.06.10.2018
  • Demirtaş H. A. (2004). Temel ikna teknikleri: tutum oluşturma ve tutum değiştirme süreçlerindeki etkilerinin altında yatan nedenler üzerine bir derleme, İletişim 2004/19 s:74-88.
  • Özgüven E., (2016). Reklam ve propaganda, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Savaş S. (2016). Arketipsel imgelerin ikna boyutu ve Türk reklamlarında görülme sıklığı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem