GAZİANTEP ERKEK CEPKEN, BÜRÜMLÜ YELEK VE ŞALVAR ÖRNEKLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Giyim tarihine geniş bir perspektiften bakıldığında geleneklerin, göreneklerin, inançların ve yaşam şekillerinin giyim tarzında mutlak bir etkisi olduğu görülmektedir. Köklü geçmişiyle Anadolu, giyim tarihi açısından büyük bir anlam ifade etmektedir. Pek çok medeniyete ev sahipliği yapmış olması da bu zenginliği beslemiştir. Medeniyetlerin kendine has kültürleriyle şekillenen giysiler, o yörede yaşayan insanları da zaman içinde etkilemiş ve benzer öğeleri içermiştir. Geleneksel giyimler üzerine yapılan çalışmalar incelendiğinde araştırmaların daha ziyade kadın giyimleri üzerine yoğunlaştığı görülmektedir. Zira geleneksel kadın giyimine ait birçok örnek günümüze kadar ulaşmayı sayının çokluğu ve sandıkta saklanmış olmasıyla başarmıştır. Ayrıca kadınların bu giysileri anısı ve hatırası için saklamış olduğu da düşünülmektedir. Erkek giyimlerine bakıldığında ise; kadın giyimleri kadar şanslı olmadığı ve yok olmak üzere kaderine terk edildiği görülmektedir. Giyim tarihi sahnesindeki görevini ustaca yerine getirmesine karşın zamanla unutulan Gaziantep erkek giyim kuşamı hakkında, müze ve koleksiyonların detaylıca incelenmesi sonucu ulaşılan örneklerin üzerinde incelemeler yapılmıştır. Bu giysilerin incelenmesi yok olmalarını önleme ve gelecek kuşaklara tanıtılması açısından oldukça önemlidir. Bu çalışma kapsamında Gaziantep Kuva-i Milliye Mücahitler Derneğinde ve Halk Eğitim Merkezlerinde bulunan geleneksel erkek giyimlerinden yelek, cepken ve şalvar örnekleri araştırılmıştır. Bu araştırmalar sonucu elde edilen veriler oluşturulan gözlem fişleri doğrultusunda; kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim, astar, süsleme ve boyut özellikleri açısından incelenmiştir

AN INVESTIGATION ON: GAZİANTEP MAN SHORT COAT SHALWAR, WRAPPED VEST AND SHALWAR EXAMPLES

Traditions, customs, believes and life styles have a certain effect on clothing styles when the garment history is examined. Anatolia with its deep roots, has an important effect on the garment history, also. Having many civilizations in its boundaries is another element that enriches this effect. The garment getting their forms blended with civilization`s unique cultures, effect the people living there and has similar forms. When the studies on the traditional clothıng are examined, ıt ıs seen that their major subjects of these studies are women clothıngs. The reason for the many number in women clothings is because of keeping them in chest. Also it is seen that women keep their garments because of their memories. While the women clothings are so good in shape the situation is not the same when the subject is men outfits. In thıs study, men clothes are examıned via gathering ınformatıon and examples on Gaziantep men outfıts. Investigatiıng these clothes are important in order to prevent them to be perished and it is also important to introduce them next generations. Men outfıts such as vest, short coat and shalwar, at Gaziantep Natıonal Forces Museum and Publıc Educatıon Centers are examıned ın the concept of this study. At the end of the investigation, the clothıngs are examıned in the frame of followıng criterias; the material used ın the outfıt, colour, model, facet, sewing, lining, decoration and shape

___

  • ALTUNTAŞ, Y., YÜKSEL, Ş., ve KAHVECİ, M., 1997. Gaziantep İli Halk Oyunları Kıyafetleri Teknik Çizimleri. Devran Matbaacılık.: Kültür Bakanlığı Yayınları: 1907, s.17
  • ANONİM, 1., 1965. Gaziantep Kültür Dergisi. Gaziantep, s.58.
  • ERBEK, M., 1987. III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. V. Cilt, Ankara, s.117.
  • KOÇU, R., 1969. Türk Giyim Kuşam ve Süslenme Sözlüğü. Ankara, s.215-242.
  • ÖZEL, M., 1992. Folklorik Türk Kıyafetleri. Türkiye Güzel Sanatları Geliştirme Vakfı Yayınları, Ankara, s.19-21-22.
  • SÜRÜR, A., 1983. Ege Kadın Kıyafetleri. Türk Süsleme Sanatları, 7 (Ak Yayınları), s.78.
  • TEZCAN, M., 1987(a). III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. (4), Ankara, s.400.
  • TEZCAN, M., 1999(b). Giyim Olgusuna Sosyo - Kültürel Bakış ve Türklerde Giyim. Anı Yayınları: Ankara, s.264.