COVID-19 Pandemi Sürecinin Sanat ve Kültür Alanına Makroekonomik Etkileri

Makroekonomi bir ülkede üretilen toplam mal ve hizmetlerin değişim ve dönüşüm sürecindeki etkilerini, sonuçlarını gerek reel sektör gerekse finansal sektör açısından kamu gücü ve devletin ekonomideki rolü çerçevesinde değerlendirmektedir. Bu açıdan mal ve hizmetlerin dönüşüm sürecinde faizlerin, enflasyonun, cari açığın, kamu harcamalarının rolü makroekonominin odak noktasında yer almaktadır. İşte konuya bu çerçevede bakıldığında COVID 19 pandemisinin makro ekonomik etkilerinin boyutları daha iyi anlaşılabilmektedir. Özellikle de bu etkilerin kültür sanat alanındaki sonuçlarının makroekonomi açısından değerlendirilmesi ayrı bir önem arz etmektedir. COVID-19 pandemi sürecinin etkileri pek çok alana farklı yansımıştır. Kültür ve sanat, COVID-19 pandemi sürecinden en fazla etkilenen alanların arasında yer almaktadır. Zira insanları bir araya getiren, temasın yoğun olduğu etkinliklerden meydana gelmektedir. İnsan ilişkileri, temaslar, kişisel toplantılar, gözlem ve deneyimler gibi toplumsal etkileşimler, sanatçıların yeni sanat eserleri üretmeleri için ilham kaynaklarıdır. Kültür ve sanat, toplumsal ilişkilere dayalı olarak gelişen ve büyüyen alanlardır. Sosyal hayattan ve doğadan kopuk eserlerin içi boş, ruhsuz, yapay, kapalı ve kalıcı olmayan özelliklere sahip olabilmektedir. COVID-19 pandemi sürecinde, kişilerarası temasın kısıtlanması ve sosyal mesafe tedbirleri nedeniyle sanat üreticileri hem ekonomik hem de ilham kaynakları açısından olumsuz etkilenmiştir. Bazı hükümetlerin daha önce sanatçılara yaratıcı projelerinin bir parçası olarak sunduğu alakart ekonomik destek türü, COVID-19 pandemi sürecinde “geçim desteğine” dönüşmüştür. Bu bilgiler doğrultusunda bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinin sanat ve kültür alanındaki etkilerini incelemek amaçlanmıştır.

The Macroeconomic Effects of the COVID-19 Pandemic Process on the Field of Art and Culture

The COVID-19 pandemic has deeply affected the culture and arts, as does all other sectors. More precisely, it is one of the most affected areas by the pandemic. The culture and arts sector consists of activities that bring people together and involve intense contact. The culture and arts sector is a developing and growing sector based on social relationships. Human relationships, contacts, social ties, and face-to-face interactions are the main sources of inspiration for artists to produce and create new works of art. Observations and experiences based on social relationships are the most critical determinants for making music, painting, poetry, and prose. The social distance required by the COVID-19 pandemic has negatively affected art creators, not only in terms of inspiration. Creating works of art under the current quarantine conditions is very difficult, both economically and creatively. The works disconnected from nature, social life, and flow generally exhibit hollow, soulless, artificial, closed, and impermanent characteristics. Moreover, the à la carte economic aid that governments previously provided to artists for their creative projects have been transformed into "subsistence support" during the pandemic. The study's main goal is not to write about fighting the virus, but to raise awareness about the dangers that social life faces because of it.

___

  • Akdede, S. (2021). Covid-19 ve özel tiyatroların iktisadi durumu. Journal of ife Economics, 8(1), 29- 34. https://doi.org/10.15637/jlecon.8.1.03
  • Arapoğlu, F. (2020). COVID-19 Pandemisi ve Dijitalizasyon. Aurum Journal of Social Sciences, 5(2), 201-203, https://dergipark.org.tr/en/pub/aurum
  • Alpago, H. (2022). Kesin Dönüş, KDY.
  • Alpago, H. (2014). Economy and art: Why are economy and art closely linked? Journal of Economics Library, KSP Journals, 1(1), 3-8, http://dx.doi.org/10.1453/jel.v1i1.158
  • Amorim, J., Teixeira, L. (2020). Art in the Digital during and after COVID 19: Aura and Apparatus of Online Exhibitions. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(5), 1-8, https://dx.doi.org/10.21659/rupkatha.v12n5.rioc1s1n2
  • Başar, Ç. T. (2021). Pandeminin gölgesinde sanat-sanatçı-izleyici. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 51-67, https://doi.org/10.17484/yedi.741909
  • Baştürk, E., & Eken, İ. (2020). COVID-19 sürecinde telekomünikasyon şirketlerinin reklam kampanyaları: Evde kal kampanyasının göstergebilimsel analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 24-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hire/issue/57099/777577
  • BR, (2021). Corona und Kultur: Wie geht's im Herbst weiter?, Bayerischer Rundfunk, München, https://www.br.de/nachrichten/kultur/corona-und-kultur-wie-geht-s-im- herbst-mit-museenund-co-weiter,ScIzyiL
  • Case, K.E., Fair, R.C., & Oster, S.E. (2010). Principles of Economics, 12th Edition, Pearson Education
  • DW, (2021). Wie Corona die Kultur 2020 verändert hat, Deutsche Welle, Bonn, https://www.dw.com
  • Giddens, A. (2000). Runaway World, How Globalization is Reshaping Our Lives. Routledge.
  • IG, (2021). Finanzielle Unterstützungen, Förderungen, Präventions-Maßnahmen, IG Bildende Kunst, Wien, https://www.igkultur.at/artikel/unterstuetzungsmoeglichkeiten-fuer-voncovid19- massnahmen-betroffene-kunst-und
  • Kahraman, M.E. (2020). COVİD-19 Salgınının Kültür ve Sanat, Organizasyonlarına Etkisi. Yıldız Journal Of Art and Design, 7(1), 84-99, https://dergipark.org.tr/tr/pub/yjad
  • Paz, C. (2021). Gen Z ıs done with the pandemic, The Atlantic, DECEMBER 13, https://www.theatlantic.com/politics/archive/2021/12/omicron-pandemic-fatigue-genz/620960/
  • Maslow, A.H. (1943). A theory of human motivation, Psychological Review, 50(4): 370–96.
  • Martins, A & Shule, V. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the arts, culture, and heritage sectors in the African Union member states, International Journal of Cultural Property, 27(4), 477- 480
  • OECD, (2020). Culture shock: COVID-19 and the cultural and creative sectors, https://www.oecd.org/
  • Tekeoğlu, A. N. T. (2021). COVID-19 Salgınının Kültür Sanat Tüketimine Etkisi Üzerine Literatür İncelemesi, Working Paper Series, 3(1), 2021
  • The Guardian, (2020). Covid funding, https://www.theguardian.com/
  • The Economist, (2020). Our coverage of the coronavirus, The economist, https://www.economist.com/coronavirus-pandemic UNCTAD, (2020). Least developed countries suffer digital divide in mobile connectivity, https://unctad.org/
  • Screpanti, E. (2014). Capitalism towards an Uncertain Future": An Interview with Ernesto Screpanti, Monthly Review, June 2014, https://monthlyreview.org/press/interview- ernesto-screpanti
  • Walsh, J. (2020). Netflix Subscriber Growth Slows After Surging During Pandemic. 25.05.2020 Tarihinde erişilmiştir. https://www.forbes.com/sites/joewalsh/2020/10/20/netflixsubscriber-growth- slows-after-surging-during-pandemic/?sh=17ab492b244