ATAERKİL SİSTEMDE KADININ VAROLUŞU “ŞALVAR DAVASI”

Ataerkil sistem, erkekler etrafında kurulan, çoğunluğu erkek olmakla birlikte her iki cinsiyetin de yer alabildiği bir alandır. Bu sistemde kuralları erkekler belirler. Kadınlar ataerkil sistem içerisinde yer alabilmek için, ataerkilliğin belirlediği kuralları benimsemek ve bunlar doğrultusunda davranmak zorundadır. Ata kelimesine güç gösterme, denetleme, hakimiyet kurma anlamlarını veren erk kelimesidir. Bu bağlamda, ataerkil aile düzeninde hakimiyet kuran, aile bireylerini denetimi altına alan babadır ve aile içerisinde kadının rolü, erkeğin verdiği yetkiyle sınırlanır. Biyolojik farklılığından dolayı ezilmeye başlayan kadının hakları, toplumsal yapının değişimiyle zamanla kısıtlanır. Ataerkil sisteme başkaldırı niteliğinde ortaya çıkan feminist hareket ile birlikte kadın evrimleşir. Akabinde kadına karşı erkeğin tutumunu ortaya koymak amacıyla feminist eleştiri kuramı ortaya çıkar. Ataerkil toplumda kadının varoluş sorunsalının, sinema filmlerinde yaygın olarak işlenmeye başlamasıyla, sinema filmlerinin ve filmlerdeki kadın rollerinin çözümlenmesinde feminist eleştiri kuramı önem kazanmaktadır. Bu kuramla, sinema filmlerinde erkeğin kadına bakış açısı, kadının toplumdaki yeri netlik kazanmaktadır. Şalvar Davası filmini incelemeye neden olan etken, bu sistem içinde kimliğini bulmayan kadınları ele almış olmasındandır. Bu çalışmanın amacı, ataerkil toplumdaki cinsiyet ilişkilerinde erkeğin kadın üzerindeki etkisinden yola çıkarak, ‘Şalvar Davası’ filmindeki köylü kadınlarının ataerkil sistemde varolma sorunsalını incelemektir. Kadın erkek eşitliğinin sağlanmasıyla son bulan Şalvar Davası filminde, bulunan bulgular feminist eleştiri kuramıyla çözümlenip, filmden örneklerle desteklenecektir.

THE EXISTENCE OF WOMAN IN PATRIARCHAL SYSTEM "SHALWAR CASE"

Patriarchal system, founded around men, although the majority of men, both sexes have a field can take place. This system determines the rules of men. Woman to adopt rules that determine patriarchy and women must act in accordance with them the take part in patriarchal system. It is the arkhō word which gives the meaning of showing muscle, controlling, dominating to the ancestor. In this context, in the patriarchal family order, father is the one who donates, controls the family members, and the role of woman is limited by the authority given by the man. The rights of woman who begins to crush because of her biological diversity are restricted in time by the change of social structure. Women evolve with the feminist movement that emerges as a rebellion against the patriarchal system. Then the theory of feminist criticism emerges in order to put forward the attitude of man towards woman. The existence problematic of women in patriarchal society, began to be widely used in the processing of cinema films, in the analysis of women’s roles and cinema film sare important feminist critique theory. With this theory, male’s perspective of female in cinema films, women’s place in society is gaining clear. Shalwar Case movie to examine the causative factor, unable to find the women’s identity in this system. The aim of study, in patrical gender relations in society taking the road’s impact on men’s women, ‘ Shalwar Case” in the movie to examine the problematic existence of villager women in a patriarchal system. With the ending of the ‘Shalwar Case” film ensured gendere quality, Located finding sare parsed by the feminist critique theory, it will be supported by examples from the film.

___

  • Akalın, S. (haz.), (2011).Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Alkan, T. (1981). Kadın-Erkek Eşitsizliği Sorunu, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Arslantepe, M. , “Sinemada Feminist Teori” , Edebiyat, Dil, Kültür ve Sanat Çalışmalarında Kadın Sempozyumu, http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/marslantepe/bildiri/marslantepe18.10.2010_20.37.4 5bildiri.pdf , (19.12.2015).
  • Aydeniz, A. T. (2012). “Toplumsal Cinsiyet Kadına Biçilen Roller ve Çözümleri” , TBB Dergisi, 445-449, http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2012-99-1179, (22.11.2015).
  • Çağdaş, D. ( 2001). “Erkeklik, Ataerkillik ve İktidar İlişkileri”, HUKSAM, http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/erkeklik_ataerklik.pdf, (22.11.2015).
  • Kızılkaya, H. ( 2005). Anasoyluluktan Günümüze Kadın, İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • Marxs, Engels, Lenin, Stalin, Komintern ve ClaraZetkin, (1992). Kadın Sorunu Üzerine, İstanbul: İnterYayınları.
  • Melike, M. , Gücüş, “Türk Filmlerinde Kadın Temsili ve Kadın Filmleri (1930-1990)”, Acedemıa,
  • https://www.academia.edu/3017036/T%C3%BCrk_Sinemas%C4%B1nda_Kad%C4%B1n_Temsili _ve_Kad%C4%B1n_Filmleri, (22.11.2015).
  • Moran, B. (2010). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). “Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, http://iibfdergi.karatekin.edu.tr/Makaleler/1640094542_Ataerkillik,%20Toplumsal%20Cin siyet%20ve%20Kad%C4%B1n%C4%B1n%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fma%20Ya% C5%9Fam%C4%B1na%20Kat%C4%B1l%C4%B1m%C4%B1.pdf , (22.11.2015).
  • Şahin, E. (2013). Batı’da ve Türkiye’de Kadın Hareketleri ve Feminizm, Ankara: Ürün Yayınları.
  • Şalvar Davası, http://www.hdfilmizlebe.com/salvar-davasi-izle.html/7, (22.11.2015).