İnanç Turizmi Odağında Benli Sultan Külliyesi Peyzaj Tasarım Önerileri

İnsanlık tarihi kadar eski olan din olgusu, bireylerin temel fiziksel ihtiyaçlarını karşılamasından sonra kendi varoluşlarını sorgulamasıyla ortaya çıkmıştır. Önemli dini merkezler binlerce yıldır o dinlere mensup insanlar tarafından ziyaret edilmektedir. Bu açıdan bakıldığında, inanç turizminin ilk ortaya çıkan turizm türlerinden biri olduğu söylenebilir. Araştırmanın yürütüldüğü Kastamonu şehri; neolitik dönemden günümüze farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış olup inanç turizm değerleri açısından zengindir. Bu bağlamda araştırmada Benli Sultan Külliyesi inanç turizmi odağında ele alınmış, külliye ve yakın çevresinin doğal, kültürel ve tarihi değerlerine uygun tasarım yaklaşımları ile öneriler sunulmuştur.

Proposals of Landscape Design Concepts in Benli Sultan Complex in the Context of Religious Tourism

The religion, which is as old as the history of humanity, arose right after the questioning the individuals' own existence after meeting the basic physical needs of individuals. Important religious centres have been visited by people belonging to those faiths for thousands of years. From this perspective, it can be said that faith tourism is one of the first emerging tourism types. The city of Kastamonu; has been the home to different civilizations from the Neolithic period to the present day and it has rich resources in terms of religious tourism. In this context, the Benli Sultan Complex was examined within the context of religious tourism. Design proposals were made of in accordance with the design approaches appropriate to the natural, cultural and historical values of the space and its immediate surroundings.

___

  • Akturan U. ve Oğuztimur S. (2016). Kent Markalaşması Kavramının İçeriği ve Gelişimi: Farklı Disiplinler Farklı Yaklaşımlar. Planlama, 26(2), 117-129.
  • Alaeddinoğlu, F. ve Aliağaoğlu, A. (2005). Turizmde Planlama ve Türkiye’de Turizm Planlaması: Turizm Planlarının Etkinliği ve Başarılarına İlişkin Bir Değerlendirme. Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi, 15(43), 87-118.
  • Arslaner E. ve Erol G. (2017). Alternatif Turizmin Bazı Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 422-438
  • Bahçe A. B. (2011). Küresel Rekabet Sürecinde Devletlerin Kamu Politikalarını Belirlemelerinde Teknoloji ve İnovasyonun Rolü. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 2(11), 1-17.
  • Boo E. (1990). Ecotourism: The Potentials and Pitfalls, Country Case Studies. World Wildlife Fund: Washington.
  • Butovski L. (2012). Sustainable Tourism–A Model Approach, Visions for Global Tourism Industry. Creating and Sustaining Competitive Strategies içinde (s. 4-20).
  • Cater E. and Lowman G. (1994) Ecotourism: A Sustainable Option?, The Royal Geographical Society, Wiley: Chichester, New York.
  • Dönmez, Y. ve Türkmen, F. (2015). Turistlerin Satın Alma Kararında Peyzaj Düzenlemelerinin Rolü: Belek Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 2(2), 15-27.
  • Engincan P. (2016). Küresel Kent Mekanları ve Gündelik Yaşam: 'Sanayi Kenti' Olarak Küreselleşen Denizli, II. Uluslararası Kent Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Erbaş A. (2002). İslam Dışı Dinlerde Hac. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, 110-120.
  • Eykay İ., Dalgın T. ve Çeken H. (2015). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Antakya’nın Değerlendirilmesi, Journal of Life Economics (JLE), 2(2), 59-73.
  • Herzog, T. R., Gray, L. E., Dunville, A. M., Hicks, A. M. and Gilson, E. A. (2011). Preference and Tranquility for Houses of Worship. Environment and Behavior, 45(4), 504-525.
  • Henderson, J. C. (2002). Managing Tourism and Islam in Peninsular Malaysia. Tourism Management, 24, 447–456.
  • İbret B. Ü., Aydınözü D., ve Uğurlu M., (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi, 32, 239-269.
  • Kastamonu Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Erişim Tarihi: 08.03.2019, https://kastamonu.ktb.gov.tr/TR-63873/inanc-turizmi.html.
  • Kozak M. A., Evren S. ve Çakır O. (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (1) ,7- 22.
  • Levi, D. and Kocher, S. (2012). Perception of Sacredness at Heritage Religious Sites. Environment and Behavior, 45(7), 912–930.
  • Lopez, L. and Lucrezia (2013) How Long Does the Pilgrimage Tourism Experience to Santiago de Compostela Last?, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 1(1), 1-14.
  • Lopez, L., González, R. C. L. and Fernández, B. M. C. (2017). Spiritual Tourism on The Way of Saint James The Current Situation. Tourism Management Perspectives, 24, 225–234.
  • Mazumdar, S. and Mazumdar, S. (2012). Immigrant Home Gardens: Places of Religion, Culture, Ecology and Family. Landscape and Urban Planning, 105(3), 258-265.
  • Mcgettigan, F. and Griffin, C. (2012). Pilgrims Progress: The Changing Nature of Visitors to Religious Sites in Ireland. International Journal of Tourism Policy, 4(2).
  • McIntyre, G. (1993). Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners. WTO Yayınları: Madrid.
  • Meagher, B. R. (2018). Deciphering the Religious Orientation of a Sacred Space: Disparate Impressions of Worship Settings by Congregants and External Observers. Journal of Environmental Psychology, 55, 70–80.
  • Neitz, M. J. (2013). Insiders, Outsiders, Advocates and Apostates and The Religions They Study: Location and The Sociology of Religion. Critical Research on Religion, 1(2), 129-140.
  • Okuyucu A. ve Somoncu M. (2013). Türkiye’de İnanç Turizmi: Bugünkü Durum, Sorunlar ve Gelecek, International Conference on Religious Tourism and Tolerance, Proceedings, Konya.
  • Olcay A. ve Albuz N. (2016). İnanç Turizmi ve Türkiye’nin Tanıtımına Katkısı, Uluslararası Tanıtımda Medya ve Türkiye, Dora Yayıncılık: Bursa.
  • Ovalı P. K. (2007). Kitle Turizmi ve Ekolojik Turizmin Kavram, Mimari ve Çevresel Etkiler Bakımından Karşılaştırılması, Megaron, 2(2), 64-79.
  • Sabır H. (2013). Küreselleşen Dünyada Rekabet Politikası ve Gelişmekte Olan Ülkeler, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 1,121-134.
  • Shinde, K. A. (2011). This Is Religious Environment. Space and Culture, 14(4), 448–463.
  • Taheri, B. (2015). Emotional Connection, Materialism, and Religiosity: An Islamic Tourism Experience. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(7), 1011–1027.
  • Tala M. L. and Padurean M. (2008). Dimensions of Religious Tourism, Amfiteatru Economic 10,242-253.
  • TÜİK, (2018). Ahlat Köyü Nüfus Verileri. Erişim Tarihi: 06.03.2019, http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istgosterge
  • Türker N., Akça E. ve Uçar M. (2019). Dini Mekanları Ziyaret Eden Turistlerin Seyahat Motivasyonları: Kastamonu İlinde Bir Uygulama, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 111-132.
  • Urry, J. (2009). Turist Bakışı. Çeviren: E. Tataroğlu, İ. Yıldız. Bilgesu Yayıncılık: İstanbul
Türk Turizm Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 2587-0890
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2017
  • Yayıncı: Prof. Dr. Yüksel ÖZTÜRK