Çağdaş Türk Sanatında Soyut Dönem

Türk çağdaş sanatı, özgür bir düşünce anlayışının hakim ve estetiğin ön planda olduğu sanat düşüncesidir. Soyut sanat, evrendeki nesneleri reddeden ve nesneler üzerinde bozulmalar sağlayan yalınlaştırma veya değiştirme sanatıdır. 20. yüzyılın baslarında hızla gelişen ve değişen dünya, toplumsal olaylar, bilimsel ve teknolojik gelişmeler, insanların giderek doğal ortamdan sıkılmasına sebep olmuş ve birçok değişiklikler meydana gelmiştir. Bu değişimlerden Türk toplumu da etkilenmiş ve kendi kültürüyle özdeşleşen sanatsal öğeler yaratmaya çalışmıştır. Avrupa’da meydana gelen soyut sanat anlayış, dünyadaki birçok sanatçı gibi Türk sanatçılarını da etkilemiş ve Türk sanat anlayışında yapıtlar ortaya çıkmıştır. Türk sanatçısı Avrupa’ya eğitimlere gitmiş ve kendi tarzlarıyla birlikte sanatlarına yansıtmışlardır. Günümüzde de halen varlığını sürdüren soyut sanat anlayışı farklı özgün sanat eserleriyle karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada soyutlama veya soyut sanat anlayışını meydana getiren nedenleri, etkilerini ve süreç içerisindeki gelişimleri araştırılmıştır. Çalışma, soyut sanat akımında yer alan Türk çağdaş sanatçılarına, anlatım biçimlerine, soyutlamalarını ele alan ve öne çıkan eserlerine yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Sanat, soyutlama

___

  • Akay, Ali. (2006). Sanatın Sosyolojik Gözü. İstanbul: Bağlam Yayınevi. Antmen, A. (2009). 20.yy Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık. Berk, Nurullah. (1968). Resim Bilgisi. İstanbul: Varlık Yayınları.Beksaç, Engin. (2000). Avrupa Sanatına Giris. İstanbul: Engin Yayıncılık.Dal, E. Y. (1985). Yirminci Yüzyıl Türk Resminde Kaligrafik Eğilimler (Yayımlanmış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Davari, N. (2018). Hosseın Zenderoudı ve Soyut Sanatta Kaligrafik Eğilimler (Yayımlanmış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, AnkaraGiray, K. (1997). Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği. İstanbul: Akbank Yayınları.Güvemli, Z. (2005) Sanat Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.Keser, N. (2005). Sanat Sözlügü. Ankara: Ütopya Yayınevi.Lynton, R. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. Çapan, C. (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri İle Yorumu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi / Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.Mülayim, S. (2016). Soyut Kavramının İslam ve Batı Sanatlarındaki Yansımaları. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hayat Boyu Öğrenme Merkezi (İsmek) El Sanatları Dergisi, (22). Erişim: https://www.ismek.ist/blog/icerik.aspx?p=6508 Özkan, Ç. (2007). Soyut ve Soyutlamacı Eğilimler Kapsamında Türk Resminde “Manzara” (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi / Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.Özkan, Ö. (2012). Çağdaş Türk Resminde Soyut ve Soyutlama Yaklaşımları Bağlamında Yapı ve İçerik (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi / Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.Rona, Z. (Ed.). (1997). Çağdaş Resim Koleksiyonu. İstanbul: Mas Matbaacılık.Sağlam, M. (2010). Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Koleksiyonu’ndan Çağdaş Türk Resim Sanatı. İstanbul: Mas Matbaacılık.Turani, Adnan. (1993). Sanat Terimleri Sözlügü. İstanbul: Remzi Kitabevi.Turani, Adnan. (1974). Çagdas Sanat Felsesi. İstanbul: Varlık Yayınları.Yaman, Z. Y. (2002). d Grubu 1933-1951. İstanbul: YKY Sergi Kitapları.Yılmaz, N. T. (2009). Türkiye’de Soyut Sanatın Gelişimi İçerisinde Burhan Uygur’un Yeri (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.https://www.sanatduvari.com/cagdas-turk-resminde-soyut-resim (Erişim Tarihi: 16.07.2019)https://images.app.goo.gl/bdt2v3Nu3DqZxMan8 (Erişim Tarihi: 16.07.2019)https://www.istanbulsanatevi.com (Erişim Tarihi: 16.07.2019)