TÜRKİYE’DE YAYINLANAN VİYOLA KONULU MAKALELERE YÖNELİK İÇERİK ANALİZİ
Araştırmanın amacı bugüne kadar viyola üzerine yapılan Türkçe makalelerdeki araştırmaları betimlemek ve değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemi nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan amaçsal (ölçüt örnekleme) tekniğine göre belirlenmiştir. Bu amaçla makale başlığında ve/veya anahtar sözcüklerinde “viyola” sözcüğü geçen makaleler Google Scholar üzerinden (Haziran.2021) araştırılmışve viyola ile ilgili Türkçe alanyazında yer alan 51 dokümana erişilmiştir. Makalelerden biri viyola odaklı olmadığı için araştırmaya dâhil edilmemiştir. Ölçütlere uygun olan 50 doküman örneklem kapsamına alınmıştır. İlgili makaleler araştırma konuları bağlamında incelenerek içerik analizi yapılmıştır. Bu kapsamda tümevarımsal analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre viyola ile ilgili olarak hazırlanan makalelerde en çok ele alınan tema “Viyola Eğitimi’dir”. Bu temada toplam 27 çalışma yapılmıştır. “Kitap/Makale/Tez İncelemesi” teması ikinci temadır. En çok ele alınan üçüncü tema “Konçerto Anlayışı/İncelemesi” temasıdır. Bunu 3’er makale ile “Sonat İncelemesi” ve “Repertuvar/Besteciler” temaları izlemektedir. Diğer ana temalarda 1’er makale yazılmıştır. Bu temalar; “Solo Viyola ile Hikâye Karakteri Tasviri”, “Oda Müziği” ve “Sağlık Alanında Vaka Çalışması” şeklindedir. Araştırmanın viyola ile ilgili Türkçe makalelerin hangi konular üzerinde yoğunlaştığının belirlenmesi açısından ilgil literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. İncelenen makaleler liste halinde çalışmanın ekinde verilmiştir
Content Analysis of Published Articles on the Viola in Turkey
The aim of this research is to describe and evaluate the researches in Turkish articles on the viola that have been published up to the present day. The sample of the research was determined in line with the purposeful (criterion sampling) technique, which is frequently used in qualitative research methods. For this purpose, articles with the word "viola" in the title and/or keywords were searched on Google Scholar (June 2021) and 51 documents in the Turkish literature on viola were accessed. Since one of the articles was not focused on the viola, it was not included in the research. 50 documents that met the criteria were included in the sample. Related articles were examined within the context of research topics and content analysis was performed. In this context, inductive analysis was carried out. According to the results of the research, the theme which was discussed the most in the articles about the viola is about “Viola Education”. A total of 27 studies were conducted on this theme. The theme related to “Book/Article/Thesis Review” is the second most conducted one. The third theme that was conducted most is “Concerto Understanding/Examination”. This is followed by the themes “Sonata Analysis” and “Repertory/Composers” with 3 articles each. An article was written on each of the other main themes. These are “Story Character Description with Solo Viola”, “Chamber Music” and “Case Study in the Field of Health”. It is thought that the research will contribute to the relevant literature in terms of determining the topics on which Turkish articles about the viola focus. The reviewed articles are listed in the appendix of the study.
___
- Al, U. (2008). Türkiye’nin Bilimsel Yayın Politikası: Atıf Dizinlerine Dayalı Bibliyometrik Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Al, U.& Soydal, İ. (2010). Bilgibilim alanında kendine atıf üzerine bir çalışma. Bilgi Dünyası, 11(2), 349-364.
- Büyüköztürk,Ş.(2012).Örneklemeyöntemleri.http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes /wp/wpcontent/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
- Derican, B. &Albuz, A. (2008). Viyola öğretiminde Türk müziği dizilerine dayalı oluşturulan makamsal içerikli etütlerin işlevsellik durumuna ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(I-II).
- Ece, A. S. (2007a). Bilimsel dergilerde yayınlanan müzik makaleleri (bibliyografya denemesi) (2000- 2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(15), 45- 81.
- Ece, A.S. (2007b). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında müzik ve müzik araştırmalarının yayınlandığı bilimsel süreli yayınların incelenmesi (2000- 2006). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-23.
- Özay, S. (2020). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezler. OPUS, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(16), 6344- 6361.
- Özfındık, Z. (2009). Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümlerinde Kullanılan Viyola Metodları Üzerine bir İnceleme. Yükseklisans tezi, Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
- Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi, Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
- Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 340-359.
- Varış, Y.A. (2012). Türkiye’de viyola üzerine yazılmış lisansüstü tezlerin analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 1247-1260.
- Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
- Ek: Viyola Hakkındaki Makaleler
- Araştırma kapsamında viyola üzerine yapılmış ve Google Scholar üzerinden erişilebilen 42 makaleye erişilmiştir. Bu makaleler ters kronolojik ve alfabetik olarak aşağıda sıralanmıştır. Hazırlanan ek çalışmasının Viyola Eğitimi alanında çalışma yapacak araştırmacılara kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.
- Akyol, E. (2020). Krzysztof Penderecki'nin viyola ve orkestra için konçertosu'nun form ve karakter analizi. idil, 67, 415–429.
- Atınel, N. (2020). 19. Yüzyıl romantik viyola sonatları ekseninde yoruma yönelik müzikal ve teknik yaklaşımlar. Eurasian Journal of Music and Dance, (17), 63-76.
- Bahar, G.,& Okay, H. (2020). Müzik öğretmenliği programı viyola öğrencilerinin çalgı eğitimleri hakkındaki farkındalıkları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(2), 84-93.
- Özay, S. (2020). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezler. OPUS, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(16), 6344- 6361.
- Taş, F. (2020). Viyolanın tarihsel süreçteki gelişimi ve 20. yüzyıl solo viyola repertuvarı. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(38), 2280-2296.
- Ak, R.,& Tanınmış, G.E. (2019). Hans Sıtt Op. 116 Viyola için 15 etüt metodunun kullanımına ilişkin öğretim elemanı görüşleri. SED, 7(1), 23- 42.
- Sonsel, Ö. B. & Tanrıverdi, A. (2019). Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin entonasyon hâkimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 575- 595.
- Yılmaz, İ. S. & Mustul, Ö. (2019). Güzel sanatlar liseleri ve müzik eğitimi anabilim dallarında kullanılan viyola için yazılmış eğitim-öğretim materyalleri. Onlıne Journal of Music Sciences, 4(1), 104-121.
- Yinal, B. (2019). Kemandan viyolaya geçiş aşamasinda temel yöntemler. Konservatoryum- Conservatorium, 6(2), 139–150.
- Yinal, B. (2019). Viyola yayının teknik kullanımı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 5(10), 72-82.
- Alizade, A. (2018). Yuri Bashmet’in 20.yüzyıl konçerto anlayışı üzerine etkisine viyola çalgısı perspektifinden bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 41-50.
- Başeğmezler, A. (2018). Richard Strauss “Don Kişot-şövalyece karakterli bir tema üzerine gerçeküstü çeşitlemeler” ve solo viyola partisi’nin bir icracı bakışıyla incelenmesi. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 7, 1- 14.
- Hakioğlu, S. (2018). Viyola eğitiminde viyolaya özgü teknik yaklaşımlar. İdil,7(44), 429-434.
- Kumtepe, G.& Efe, M. (2018). Viyola derslerine giren keman öğretmenlerinin derse ilişkin görüşleri: Ankara Çankaya Güzel Sanatlar Lisesi Örneği. Fine Arts (NWSAFA), 13(4), 71-76.
- Mustul, Ö. (2018). Lisans öğrencilerinin birlikte müzik yapma sürecindeki kazanımlarına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 216-224.
- Sonsel, Ö. B. (2018). Türkiye’de viyola alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 340-359.
- Alizade, A. (2017). Alfred Schnittke’nin viyola ve orkestra konçertosu’nun form analizi. Art-e Sanat Dergisi, 10(20), 387-460.
- Birgül, Y. & Nacakcı, Z. (2017). Güzel sanatlar lisesi viyola eğitiminde kullanılan repertuvara yönelik öğrenci ve öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 413-427.
- Ergene, A. (2017). Johannes Brahms’ın op. 120 fa minör ve mib majör sonatlarının klarnet ve viyola versiyonlarının karşılaştırılması. Kesit Akademi Dergisi, (10), 30-49.
- Kılınç, R. & Bulut, D. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi viyola öğretmenlerinin lisans eğitimlerinde almış oldukları Türk müziği derslerine ilişkin görüşler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(4), 60-69.
- Sonsel, Ö. B. (2017). Bireysel çalgı viyola dersinin öğretim elemanları görüşleri açısından değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 12(2), 125-134.
- Alpaycı, M. & Bozan, N. (2016). Viyola çalmak temporomandibular bozukluk için güçlü bir ağırlaştırıcı faktör olabilir. J Clin Anal Med, 7(2), 253-255.
- Bahar, B. K. (2016). Lillian Fuchs’un hayatı, 1 ve 2 numaralı fantezi etütlerinin incelenmesi. Konservatoryum,3(2), 19-43.
- Bahar, B. (2016). Viyolanın tarihsel süreçteki gelişimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24) , 1202-1223.
- Urhal, N. & Can, Ü. K. (2016). Türkiye'de yayınlanmış çello, piyano, keman, viyola ve flüt nota kitaplarının incelenmesi. Onlıne Journal Of Music Sciences, 3(1), 56-89.
- Akyol, E. (2015). Hatıra Ahmedli Cafer’in viyola için solo sonatı’nın form analizi. İdil, 5(19), 49-73.
- Çalgan, G. (2015). Kemandan viyolaya geçiş sürecı̇.U.Ü.Fen-Edebı̇yat Fakültesı̇ Sosyal Bilimler Dergı̇sı̇, 1(28), 1-9.
- Çeşit, C. (2015). Türkiye’de viyola üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 445-462.
- Bulut, D. & Kılınç, R. (2014). Güzel sanatlar lisesi viyola öğretim programındaki Türk müziği konularına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 363-376.
- Çelik, A. (2014). W. A. Mozart’ın KV 498 Trio’sunun tarihçesi ve analizi. İdil, 3 (13), 45-68.
- Ece, A.S., Dönmez, E.C. & Kınıklı, B.B. (2013). Ulusal ve uluslararası alandaki başlangıç viyola metot kitaplarnın incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(5), 937-959.
- Okay, H. & Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
- Tebiş, C. & Okay, H. H. (2013). Türkiye’de müzik sanatı ve eğitiminde keman ve viyola konulu lisansüstü tezlerin konu ve yöntem olarak incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. (2/2), 11-20.
- Varış, Y.A. (2012). Türkiye’de viyola üzerine yazılmış lisansüstü tezlerin analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 1247-1260.
- Varış, Y. A. (2012). Viyolada vibrato tekniği ve incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 165-181.
- Bulut, D. & Özfındık, Z. (2011). Güzel sanatlar fakülteleri müzik bölümlerinde kullanılan viyola metodlarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), 1(3), 73-88.
- Bulut, D.& Özfındık, Z. (2011). R. Kreutzer-p. Rode-j. Dont viyola metodlarının karşılaştırmalı teknik analizleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), 77-86.
- Özdemir, G. & Dalkıran, E. (2011). Viyola öğretimine yönelik örnek etüt analizi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 135-142.
- Nacakcı, Z., Çiftçi, E. & Özdemir, G. (2011). Müzik öğretmenliği programında uygulanan viyola eğitiminde teknik düzeylere göre sınıflandırılmış repertuvar modeli. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 189-208.
- Dinç, Ş. Ö.(2010). Konservatuvarların müfredatlarında kullanılan viyola başlangıç metotlarının ilköğretim 1. Sınıf öğrencilerine uygulanmasında oluşan sorunlar. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 454- 464.
- Kurtuldu, K. (2009). Czerny Op. 299 30 numaralı etüte yönelik teknik ve biçimsel analiz. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 28-38
- Derican, B. & Albuz, A. (2008). Viyola öğretiminde Türk müziği dizilerine dayalı oluşturulan makamsal içerikli etütlerin işlevsellik durumuna ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(I-II), 34-43.
- Öztürk, F. G. & Özay, S. (2008). Keman ve viyola eğitiminde kullanılan Mazas Special Etudes Op. 36 Metodu’nun sağ ve sol el teknikleri yönünden incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 57- 74.
- Ece, A. S. (2007). Bilimsel dergilerde yayınlanan müzik makaleleri (bibliyografya denemesi) (2000- 2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(15), 45- 81.
- Ece, A.S. (2007). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında müzik ve müzik araştırmalarının yayınlandığı bilimsel süreli yayınların incelenmesi (2000- 2006). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,4(2), 1-23.
- Temiz, E. (2006). Panofka 24 Vocalizzi etüt kitabında yer alan 2 No’lu etüt analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 397-407.
- Nacakcı, Z. (2004). Türk halk müziği eserlerinin viyola eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 157-171.
- Bektaş, T. (2003). Bireysel çalgı olarak viyolanın içerik ve eğitim boyutları üzerine bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (10), 93-101.
- Ece, A. S. (2002). Çağdaş Türk bestecilerinin viyola eserleri ve bu eserlerin mesleki müzik eğitimi veren kurumlardaki viyola eğitimcileri tarafından tanınma, eğitim amaçlı kullanılma ve kullanılmama durumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 93-107.
- Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 143-15.