ORTAÇAĞ’DA TEBAASININ DİNİ ÜZERE OLMAYAN HÜKÜMDARLAR VE HAYALİ İMPARATORLUKLAR

Makalede, başlangıçta Hz. Muhammed’in çağdaşı olan Habeş necaşisi Ashama ve Bizans imparatoru Heraklius ile kurmuş olduğu diplomatik ilişkiler üzerinde durulacaktır. Ashama ve Heraklius’a dair İslam dünyasındaki genel kabul onların gizli Müslüman oldukları yönündedir. Bu kabul bizi, peygamber çağında halkı Hristiyan hükümdarı Müslüman olan iki devletin var olduğu sonucuna götürmektedir. Heraklius’tan başka, adı İslam ile birlikte anılan diğer bir Bizans imparatoru da 1176 yılında gerçekleşen Miryokefalon savaşının mağlup hükümdarı I. Manuel Komnenos’tur. Ashama, Heraklius ve I. Manuel Komnenos, inanç dünyaları hakkında farklı söylenceler dönse de, gerçekten devlet başkanlığı görevini ifa etmiş olan şahıslardır. Dolayısıyla hayaller onların mülkleri üzerine değil, ruh dünyaları üzerine temellenmiştir. Çalışmanın diğer kısmında ise mezkûr çağın hem mülkü hem de başı olmayan en büyük imparatorluğu söz konusu edilecektir. Orta Çağ’ın sonlarına doğru Rahip-kral John’un hayali ancak Hristiyan karakteri taşıyan imparatorluğunun, eskiden beri Müslümanların muhayyilesinde olumlu izler bırakan Habeşistan ülkesi ile anılması ise tarihin garip bir cilvesi olmakla birlikte, bu makalenin ruhuna da etki etmiştir

The Rulers, Who Were Not Of The Same Religion With Their Subjects And The Imaginary Empires In The Middle Ages

In this article, we shall primarily focus on the diplomatic relations that Prophet Muhammad established with Ashama, Abyssinian An-Najashi, and Heraclius, Emperor of the Byzantine, who both lived in the same age with Prophet Muhammad. It is generally recognized by the Islam world that Ashama and Heraclius were secret Muslims. This recognition leads us to the conclusion that there were two states, whose rulers Islam and subjects were Christian in the age of the prophet. In addition to Heraclius, another emperor of the Byzantine, whose name is associated with Islam, is Manuel I Comnenus, the ruler who was defeated in the battle of Myriokephalon in 1176. Although different myhts are running around about the beliefs of Ashama, Heraclius and Manuel I Comnenus, they were actually the persons, who acted as presidents. Therefore, dreams were based not on their properties, but their spiritual world. In the other section of the study, we shall discuss the largest empire of aforementioned age, which had no property or president. It is a weird twist of history that the dream of Prester John, founder of the empire with a Christian character established in late Middle Age, is associated with Abyssinia, which made good impressions on the imagination of Muslims since very early days, but it also made an effect on the spirit of this article.

___

  • Ateş, Süleyman, Kur’an’ı Kerim’e Göre Hz. Muhammed’in Hayatı, İstanbul 2003.
  • Avcı, Casim, İslam-Bizans İlişkileri, Klasik Yayınları, İstanbul 2003. Azimli, Mehmet, Siyeri Farklı Okumak, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2013.
  • Barthold, V. V., “Orta Asya’da Moğol Fütuhatına Kadar Hıristiyanlık”, çev. Köprülüzade Ahmed Cemal, Türkiyat Mecmuası, C. 1, 1928.
  • Barthold, V. V., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, haz. H. D. Yıldız, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1990.
  • Barthold, V. V., Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, haz. K. Y. Kopraman-İ. Aka, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2006.
  • Beckingham, C. F., “The Quest for Prester John”, Between Islam and Christendom, Variorum, 2002.
  • Berki, Ali Himmet-Keskioğlu, Osman, Hâtemü’l-Enbiya Hazreti Muhammed ve Hayatı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2010.
  • Biran, Michal, The Empire of the Qara Khitai in Eurasian History Between China and Islamic World, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
  • Boeck, Elena N., Imagining the Byzantine Past: The Perception of History in the Illustrated Manuscripts of Skylitzes and Manasses, Cambridge University Press, 2015.
  • Budge, E. A. Wallis, (trans.), The Queen of Sheba and Her Only Son Menyelek (Kebra Nagast), Parentheses Publications, Cambridge, Ontario 2000. Carpini, Moğol Tarihi ve Seyahatname 1245-1247, çev. Ergin Ayan, Derya Kitabevi, Trabzon 2001.
  • Conrad, Lawrence I., “Heraclius in Earyl Islamic Kerygma”, The reign of Heraclius (610-641): crisis and confrontations, Peeters, Leuven 2002.
  • Delumeau, Jean, History of Paradise: The Garden of Eden in Myth and Tradition Champaign, University of Illinois Press, 2000.
  • De Rachewiltz, Igor, “Prester John and Europe’s Discovery of East Asia”, East Asian History, 11, 1996.
  • De Rachewiltz, Igor, Papal Envoys to the Great Khans, Stanford University Press, 1971.
  • Dozy, R., Tarih-i İslamiyet, trc. Abdullah Cevdet, Matbaa-i İctihad, Mısır 1908.
  • Eco, Umberto, “Ortaçağ’a Giriş”, Ortaçağ: Barbarlar-Hristiyanlar- Müslümanlar, C. 1, ed. Umberto Eco, Alfa Yayınları, İstanbul 2014.
  • Eco, Umberto, Serendipities Language & Lunacy, Columbia University Press, New York 1998.
  • el-Cheikh, Nadia Maria, “Muhammad and Heraclius, A Study in Legitimacy”, Studia Islamica, 89, 1999.
  • Friedrich Zarncke, “Alexander III’s Letter to Prester John”, Prester John, the Mongols, and the Ten Lost Tribes, ed. Charles F. Beckingham and Bernard Hamilton, Variorum 1996.
  • Gumilev, L. N., Muhayyel Hükümdarlığın İzinde, çev. A. Batur, Selenge Yayınları, İstanbul 2003.
  • Hamidullah, Muhammed, Hz. Peygamberin Altı Orijinal Diplomatik Mektubu, Beyan Yayınları, İstanbul 2013.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi (Hayatı ve Faaliyeti), C. I, çev. Salih Tuğ, Yeni Şafak Gazetesi Yayınları, Ankara 2003.
  • Harrak, Amir, (trans.), The Chronicle of Zuqnin, Part III and IV A.D. 488-775, Pontifical Institute of Mediaeval Studies, Toronto 1999.
  • İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul 2016.
  • İbn-i İshak, Hz. Muhammed’in Hayatı, haz. Muhammed Hamidullah, Düşün Yayıncılık, İstanbul 2012.
  • Jackson, Peter, The Mongols and The West 1221-1410, Harlow, London and New York 2005.
  • Jean De Joinville, Bir Haçlının Hatıraları, çev. Cüneyt Kanat, Vadi Yayınları, Ankara 2002.
  • Jordanus Catalani, Mirabilia Descripta (Wonders of the East), trans. C. H.Yule, Hakluyt Society, 1863.
  • Kaegi, Walter E., Bizans ve İlk İslam Fetihleri, çev. Mehmet Özay, Kaknüs Yayınları, İstanbul 2000.
  • Kaegi, Walter E., Heraclius, Emperor of Byzantium, Cambridge University Press, 2003.
  • Kapar, Mehmet Ali, “Hz. Muhammed’in Diplomatik Münasebetlerine Genel Bir Bakış”, İslami Araştırmalar, C. 1, S. 5, 1987.
  • Korykoslu Hayton, Doğu Ülkeleri Tarihinin Altın Çağı, çev. Altay Tayfun Özcan, Selenge Yayınları, İstanbul 2015.
  • Lach, Donald F., Asia in the Making of Europe, Vol. I, The University of Chicago Press, 1994.
  • Lings, Martin, Hz. Muhammed’in Hayatı, çev. Nazife Şişman, İnsan Yayınları, İstanbul 2011.
  • Marignolli, Kronika Marignolova, Cathay and the Way Thither: being a collection of medieval notices of China, Vol. III, ed. Henry Yule and Henri Cordier, Hakluyt Society, London 1914.
  • Matthew Paris, English History, Vol. III, ed. J. A. Giles, H. G. Bohn, London 1852-1854.
  • Michaelis Pselli, Historia Syntomos, ed. W. J. Aerts, Walter de Gruyter & Co., Berlin 1990.
  • Montecorvino, Letters, Cathay and the Way Thither: being a collection of medieval notices of China, Vol. III, ed. Henry Yule and Henri Cordier, Hakluyt Society, London 1914.
  • Morgan, David, “The Mongols and The Eastern Mediterranean”, Latins and Greeks in the Eastern Mediterranean after 1204, ed. B. Arbel-B. Hamilton- D. Jacoby, Routledge, 1989.
  • Morgan, David, Medieval Persia 1040-1797, Longman, London and New York 1988.
  • Niketas Khoniates, Historia (Ioannes ve Manuel Komnenos Devirleri), çev. Fikret Işıltan, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1995.
  • Odoric, (Odoric of Pordenone), The Travels of Friar Odoric of Pordenone, Cathay and the Way Thither: being a collection of medieval notices of China, Vol. II, ed. Henry Yule and Henri Cordier, Hakluyt Society, London 1913.
  • Olster, David, “Ideological Transformation and the Evolution of Imperial Presentation in the Wake of Islam’s Victory”, The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam, ed. Emmanouela Grypeou-Mark Swanson-David Thomas, Brill, Leiden 2006.
  • Otto Bishop of Freising, The Two Cities, A Chronicle of Universal History to the Year 1146 A. D., trans. Charles Christopher Mierow, Columbia University Press, 2002.
  • Phillips, Seymour, “The Outer World of the European Middle Ages”, Implicit Understandings: Observing, Reporting and Reflecting on the Encounters Between Europeans and Other Peoples in the Early Modern Era, ed. Stuart B. Schwartz, Cambridge University Press, 1995.
  • Rubruk (Ruysbroeckli Willem), Mengü Han'ın Sarayına Yolculuk 1253- 1255, ed. Peter Jackson-David Morgan, Kitap Yayınevi, 2010.
  • Runciman, Steven, Haçlı Seferleri Tarihi, C. II, çev. F. Işıltan, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2008.
  • Sahas, Daniel J., “Why did Heraclius not defend Jerusalem and fight the Arabs”, Parole de l’Orient, Vol. 24, 1999, s. 79-97.
  • Serjeant. R. B., “Early Arabic Prose”, Arabic Literature to the End of the Umayyad Period, ed. A. F. L. Beeston, T. M. Johnstone, R. B. Serjeant, G. R. Smith, Cambridge University Press, 1983.
  • Shahid, Irfan, “Islam and Oriens Christianus: Makka 610-622 AD”, The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam, ed. Emmanouela Grypeou- Mark Swanson-David Thomas, Brill, Leiden 2006.
  • Silverberg, Robert, The Realm of Prester John, Doubleday & Company, 1972.
  • Simon De Saint Quentin, Bir Keşiş’in Anılarında Tatarlar ve Anadolu 1245-1248, çev. E. Özbayoğlu, DAKTAV, Antalya 2006.
  • Taberi, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, C. V, çev. Z. K. Ugan-A. Temir, MEB Yayınları, İstanbul 1992.
  • Tural, Murat, “Hülâgû Han’ın Bağdat’ı İstilası (1258) ve Tahribe Teşvik Meselesi”, Tarih Okulu Dergisi, Yıl 10, Sayı XXX, 2017.
  • Tülüce, Adem, Bizans Tarih Yazımında Öteki Selçuklu Kimliği, Selenge Yayınları, İstanbul 2011.
  • Umeri, Ekrem Ziya, Medine Toplumu, çev. Nurettin Yıldız, İstanbul 1988.
  • Voegelin, Eric, “The Mongol Orders of Submission to European Powers, 1245-1255”, The Collected Works of Eric Voegelin, ed. Ellis Sandoz, University of Missouri Press, 2000.