ORTAÇAĞ ARAP DÜNYASINDA EV PARTİLERİ, DAVET ORGANİZATÖRLÜĞÜ VE ŞARKICI KADINLAR

Ortaçağ’da tüccarların yahut başka varlıklı insanların ihtişamlı köşklerinde, hem ticari hem de eğlence amaçlı özel davet programları yapılmaktaydı. Böyle partiler, ziyafet ve içki-müzik faslı olmak üzere iki aşamalı olarak organize edilmekteydiler. Bağdat, Kurtuba gibi büyük İslam şehirlerinde sadece bu tür davetleri tertip etme işini meslek edinmiş olan ve bu işten iyi para kazanan organizatörler bulunmaktaydı.Bu tür davet etkinliklerinde servis, misafirlere hizmet, enstrüman çalma, şarkı söyleme ve dans etme görevleri, ilgili alanda uzmanlaştırılmış erkek köleler (gılman) ve kadın köleler (cariye) tarafından gerçekleştirilmekteydi. Çoğu zaman bu gılman ve cariyeler davete özel olarak, gündelik kiralanmaktaydılar. Cariyeler, şarkıcılık, diksiyon, protokol, zarafet alanlarında incelikli ve çok pahalı eğitimlere tabi tutulmaktaydılar ve aldıkları eğitimler onları çok daha değerli hale getiriyordu.

Home Parties, Invitation Organizers And Singer Women In The Medieval Arabic World

In the Middle Ages, special invitation programs for both commercial and entertainment activities were held in the magnificent mansions of merchants or other wealthy people. Such parties were organized in two phases, feast and banquet. In big Islamic cities such as Baghdad and Kurtuba, there were organizers whose profession became organizing such invitations and made good money from this work. In these kind of invitation events, service, service to guests, performance of musical instruments, singing and dancing were performed by male special slaves (gilman) and female slaves (concubines). Often, these gilmans and concubines had been rented privately in daily base. Concubines were subjected to sophisticated and expensive training in singing, diction, protocol, and grace, and the training they received made them more valuable.

___

  • el-Akfeshî, Ebu’l-Abbas Şihâbuddîn Ahmed b. İmad, El-Kavlu’n-Nebîl bi Zikri’t-Tatfîl, çev. Savaş Kocabaş, Oburlar ve Asalaklar, İstanbul, 2009.
  • Câhız, Ebu Osman Amr b. Bahr, el-Beyân ve’t-Tebyîn, ilgili kısmı çev. Muharrem Hilmi Özev, Giysiler, Kitaplar, Öğretmenler ve Şarkıcı Kızlar, İstanbul, 2012.
  • Câhız, Ebu Osman Amr b. Bahr, et-Tebassur bi’t-Ticâre, çev. M. Mahfuz Söylemez, “Câhız’ın et-Tebessur bi’t-Ticâre Adlı Risâlesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 42, s. 305-331, Ankara, 2001.
  • Cevberî, Zeynüddîn Abdurrahim b. Ömer ed-Dımaşkî, el-Muhtâr fî Keşfi’l-Esrâr, çev. Hüseyin Kaya, Şarlatanların Sırları, İstanbul, 2006.
  • İbn Abdürabbîh, Ebu Ömer Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî, el-İkdü’l-Ferîd, ilgili kısmı çeviren: Erkan Avşar, Şarlatanlar, Deliler, Cimriler ve Asalaklar Kitabı, İstanbul, 2012.
  • İbn Abdürabbîh, Ebu Ömer Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî, el-İkdü’l-Ferîd, ilgili kısmı çeviren: Erkan Avşar, Nükteler ve Mizâhi Öyküler Kitabı, İstanbul, 2012.
  • İbn Battuta, Ebu Abdullah Muhammed Tancî, Tuhfetü’n-Nuzzâr fî Garâibi’l-Emsâr ve Acâibi’l-Esfâr, çev. A. Sait Aykut, Seyahatname I-II, İstanbul, 2004.
  • İbn Butlân, Risâletü Şiraʼi’r-Rakîk (Risâle Câmiʼa lî Fünûn Nâfiʼa fî Şirʼâ er-Rakîk ve Taklîbi’l-Ȃbîd, çev. Abdulhalık Bakır, “Kölelerin Satın Alınması ve Entrikalarla Satışa Sunulması ile ilgili bir Risâle”, (Ortaçağ Tarihi Metinlerine Dair Çeviriler – 1 içerisinde, s. 541-588 arasında), Ankara, 2008.
  • İbn Haldun, Ebu Zeyd Veliyyüddîn Abdurrahman b. Muhammed, Mukaddime I-II, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul, 2009.
  • İbn Hazm, Ebu Muhammed b. Ali ez-Zâhirî, Tavku’l-Hammâde fi’l-Ülfe ve’l-Ullâf, çev. Mahmut Kanık, Güvercin Gerdanlığı: Sevgiye ve Sevenlere Dair, İstanbul, 2014.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmail İmâdü’d-dîn İbn Ömer ed-Dımışkî, el-Bidâye ve’n-Nihâye fi’t-Tarih 1-14, haz. Mehmet Keskin, İstanbul, 1994.
  • İbn Ruste, Ebu Ali Ahmed b. Ömer, el-‘Alaku’n-Nefîse, ed. Fuat Sezgin, (Islamic Geography içerisinde) Frankfurt, 1992.
  • İbnü’s-Serrâc, Ebu Abdullah Muhammed b. Ali el-Kâdı İzzeddîn, Tuffâhu’l-Ervâh ve Miftâhu’l-İrbâh, haz. Necdet Gürkan - Mehmet N. Bardakçı - M. Saffet Sarıkaya, İstanbul, 2015.
  • İhvân-ı Safâ Risâleleri I-V, ed. Abdullah Kahraman, yay. haz. Ahmet Çelik, İstanbul, 2012-16.
  • Lombart, Maurice, İslamın Altın Çağı, çev. Nezih Uzel, İstanbul, 2002.
  • Mazaherî, Ali, Ortaçağda Müslümanların Yaşayışları, çev. Bahriye Üçok, İstanbul, 1972.
  • Özdemir, Mehmet, Endülüs Müslümanları: Kültür ve Medeniyet, Ankara, 2013.
  • Sıbt İbnü’l-Cevzî, Ebu’l-Muzaffer Şemseddîn Yusuf b. Kızoğlu, Mir’âtü’z-Zamân fî Târihi’l-Ayân, ilgili kısmı çev. Ali Sevim, Makaleler - 2 içerisinde, Ankara, 2005.
  • Subkî, Tâcuddîn Ebu Nasr Abdulvahhâb b. Ali Abdülkâfî, Tabakâtu’ş-Şâfiiyyetü’l-Kübrâ I-X, thk. M. Muhammed et-Tanâhi - A. Muhammed el-Hulv, Kahire (İsa el-Babi el-Halebi), 1964.
  • eş-Şabuştî, Ebu’l-Hasan Ali b. Muhammed, Kitâbu’d-Deyârât, thk. Kûrkîs Avvâd, Beyrut (Dâru’r-Raidi’l-Arabî), 1986.
  • Tenûhî, Ebu Ali el-Kadi Muhassin b. Ali, Ferec Ba’de’ş-Şidde, haz. Bilge Seyidoğlu - Orhan Yavuz, Güçlükten Kolaylığa, Kederden Sevince, İstanbul, 2012.
  • Tenûhî, Ebu Ali el-Kadi Muhassin b. Ali, Neşvâru’l-Muhâdara ve Ahbâru’l-Müzâkere I-VIII, thk. Abbûd eş-Şalecî, Beyrut (Dâru’s-Sadr), 1971-73.
  • 1001 İcat: Dünyamızda İslam Mirası, ed. Salim T. S. al-Hassanî, çev. Salih Tahir, İstanbul, 2010.