BAZI HADİSLERDE DEĞİNİLEN CAHİLİYYE DEVRİ HAC UYGULAMALARI

Bütün ilâhî dinlerde bulunan hac ibadeti, İslam Dini'nde Mekke şehrinde yerine getirilmektedir. Mekke'de bulunan Kâbe, Hz. İbrahim ve oğlu İsmail (as) tarafından bina edilmiştir. Hacla ilgili uygulamalar, Hz. İbrahim tarafından gösterilmiş ve bu esaslar üzerine devam etmiştir. Fakat zamanla hac ibadetine, müşrik Araplar tarafından tevhid inancıyla bağdaşmayacak uygulamalar ilave edilerek, tahrif edilmiştir. Gerek K. Kerim'de, gerekse Hz. Peygamber'in uygulamalarında bunlar gösterilmiş ve aslî haline çevrilmiştir. Biz bu çalışmamızda daha ziyade hadislerde değinilen hacla ilgili câhiliyye uygulamalarına işaret ettik ve bunların Hz. Peygamber tarafından düzeltilmiş hallerini gösterdik. Çalışmamızın amacı tümüyle câhiliyye devri hac uygulamasını anlatmak değildir

According to some hadiths pre-Islamic era practice Hajj.

Found in all divine religions the Hajj is performed in Mecca in Islam. The Kaaba in Mecca, the Prophet. Abraham and his son Ishmael (pbuh) was by building. Applications related to Hajj has been shown by Prophet Ibrahim and continued on this basis. But once the the Hajj, by adding applications to be incompatible with monotheism by pagan Arabs, were falsified. In the Qur'an and In the Sunnah, they have shown and returned into the original. The present study, we just pointed to the preIslamic practices mentioned in the hadith and we show the cases were corrected by the Prophet Hz. Our aim is not to explain the whole pre-Islamic era practice Hajj

___

  • Apak, Adem, Ana Hatlarıyla İslâm Tarihi (1), 11. Baskı, Ensar Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Ateş, Ali Osman, İslam'a Göre Cahiliye ve Ehl-i Kitab Örf ve Adetleri, İstanbul, Beyan Yayınları, 2. baskı, 2014.
  • Aynî, Bedrüddîn Ebu Muhammed Mahmud b.Ahmed, Umdedü’l-Kârî Li Şerhi Sahîhi’l-Buharî, Beyrut trs, Miras, Kâmil, Sahih-i Buharî Muhtasarı Tecrîd-i Sarih Tercemesi, Ankara 1976, VI, 191.
  • Belâzürî, Ebû’l-Abbâs, Ahmed b. Yahyâ b. Câbir, Ensâbü’l-Eşrâf, (thk. Muhammed Hamidullah) Kahire, 1959.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu's-Sahîh, Riyâd, 1. baskı, 2008.
  • Cevad Ali, el-Mufassal fî Tarîhi'l-Arab Kable'l-İslam, I-X, 2.baskı, Bağdat,1993.
  • Danışman, Nafız, "Cahiliyye Kelimesinin Mânâ ve Menşe'i", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara, Mars T. S.A.Ş. Matbaası, 1958, c.I, sayı 4, ss.192-197.
  • Fâkihî, Ahbâru Mekke, (nşr. Abdülmelik b. Dihiş), Mekke 1407/1986.
  • Hamidullah, Muhammed, İslamda Hac, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları İslam Tetkikleri Dergisi, cilt 8, cüz 1-4, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul, 1984, s. 123-162.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Abdülmelik el-Himyerî, es-Sîretü’nNebeviyye, (thk. Mustafa es-Sakkâ-İbrahim el-Ebyârî-Abdülhâfız Şelebî), I-IV, Beyrut, trs.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd el-Kazvinî, Sünen, Beyrut, 1. baskı, 1989.
  • İbn.Manzur, Ebu'l-Fadl Muhammed b.Mükerrem, Lisanu'I-Arab, Beyrut, trz.
  • Küçük, Abdurrahman - Günay, Tümer, Alpaslan, Mehmet, Dinler Tarihi, Ankara, Berikan yayınevi, 2011.
  • Müslim, Ebu'l-Hüseyin el-Haccâc el-Kuşeyrî, el-Câmiu's-Sahîh, Riyâd, 2006, 1. Baskı.
  • Miras, Kâmil, Sahih-i Buharî Muhtasarı Tecrîd-i Sarih Tercemesi, Ankara 1976.
  • Nevevî, Ebu Zekeriyyâ Yahyâ b.Şerafüddin, el-Minhâc fi Şerhi Müslim İbn Haccac, Beyrut 1392.
  • Tirmizî, el-Câmiu's-Sahîh, (Mustafa Halebî baskısı), Mısır, 1. baskı, 1962.
  • Osman Güner, İbrahimî Dinlerdeki Müşterek Dinî Pratiklerin Yorumlanması Sorunu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, sayı 12-13, Samsun, 2001, s.155-188.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul 1979.
  • http://bayanelislam.net/Suspicion.aspx?id=01-06- 0026#_edn18(21.07.2015, 01.04)